Gå til innhold

Psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet en liste over psykiatere med avtale med Helfo, på rundt 5 sider. Hvordan i all verden går man frem? Skal man sitte og ringe en etter en? Det er svært vanskelig, spesielt i arbeidstiden og ikke minst aner jeg ikke hva jeg skal si. Går det ikke an å gjøre dette på nett eller be fastlegen om det? Det var hun som sa at jeg måtte ringe selv. Veldig morsomt for en med sosial angst å få den beskjeden av legen. Jeg kommer ingen vei med dette.

Har fått tips om privat psykiater også, men ønsker uansett å komme på venteliste på en offentlig som ikke spiser opp lommeboken :)

Skrevet

Går det ikke an å sende et brev?

Anonymous poster hash: 176c7...4ad

Skrevet (endret)

Går det ikke an å sende et brev?

Anonymous poster hash: 176c7...4ad

Jo, det er jo mulig. Men listen jeg finner er jo ikke sortert etter ventetid eller noe som heldt ang kompetanse. Jeg kan jo ikke sende 50 brev heller - Hvordan i all verden skal jeg plukke ut noen? Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Problemet med å gå til en offentlig en, er at disse meget sjeldent jobber annet enn i normal arbeidstid. Du må også påregne en god del ventetid.

Mitt råd er å gå til vedkommende som jeg anbefalte. Vedkommende jobber lørdager og kvelder. Du får nok kanskje en time hver 14. dag eller 1 gang i måneden. Det spiser ikke opp lommeboken din :)

Skrevet (endret)

Problemet med å gå til en offentlig en, er at disse meget sjeldent jobber annet enn i normal arbeidstid. Du må også påregne en god del ventetid.

Mitt råd er å gå til vedkommende som jeg anbefalte. Vedkommende jobber lørdager og kvelder. Du får nok kanskje en time hver 14. dag eller 1 gang i måneden. Det spiser ikke opp lommeboken din :)

Jeg kan gå i arbeidstiden om det ikke er flere ganger i uken, sånn som med psykologer. Men jeg kan ikke sitte og ringe psykiatere i et åpent landskap i arbeidstiden. Det sier seg selv :P

Det spiser ikke opp lommeboken nei... Men så har jeg tenkt litt. Hvis det er han som ikke vil gå over maksdoser for deg, da vil han få problemer med å behandle meg. Jeg må langt over maks på alle ssri, og efexor måtte jeg over maks bare for å få makset serotonineffekten, som egentlig ikke skulle behøve mer enn 225mg. Kjører jeg maks dose tolvon kommer jeg ikke halvveis inn i anbefalt område engang.

Det store spørsmålet er egentlig om jeg har noe innen det bipolare spektrum. Jeg husker fortsatt den kortvarige effekten med første forsøk med cipralex som det aller beste som hadde skjedd meg. Jeg lengter sånn tilbake til det og klarer ikke glemme det. Det var nærmest euforisk noen av dagene. Det må ha vært en form for mild hypomani, selv om jeg aldri kom dit hvor jeg ikke hadde kontroll.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Rart fastlegen ikke gjør dette. Sikkert mange som ikke klarer å ringe rundt selv og dermed ikke kommer videre. Det burde da ikke være vanskelig for fastlegen å sende henvisning (evt elektronisk)?

Føler med deg.

Du kan jo skrive ett brev som du kopierer og sender til alle. 50 brev er vel 400-500,- i porto?

Skrevet

Rart fastlegen ikke gjør dette. Sikkert mange som ikke klarer å ringe rundt selv og dermed ikke kommer videre. Det burde da ikke være vanskelig for fastlegen å sende henvisning (evt elektronisk)?

Føler med deg.

Du kan jo skrive ett brev som du kopierer og sender til alle. 50 brev er vel 400-500,- i porto?

Det må da være en måte å kunne se noe mer info om ventetid hos de ulike? Når man velger fastlege kan man jo se antall pasienter på listen og dermed få et inntrykk av hvor lett det er å få time. Hvis jeg skulle sendt 10 brev - skal jeg da bare plukke 10 random med navn jeg liker? De kan jo neppe ta telefonen mens de har pasienter uansett, så jeg trodde egentlig man gjorde dette skriftlig? Fastlegen jeg tidligere hadde gjorde dette for meg til psykolog skriftlig. Jeg skal spørre fastlegen til uken når jeg har time. Det er for øvrig svært skuffende hvor lite fastlegene kjenner til problemstillingen rundt bipolar disposisjon og reaksjoner på oppstart med AD. Det er som om jeg må lære dem dette, eller hvertfall minne dem på det, for at de skal bli oppmerksomme på dette. Men nå skjedde det overhodet ingenting i den retningen av fullt blås med efexor på meg, så kanskje det bare var kroppen som reagerte rart aller første gang den fikk tuklet med serotoninen.

Skrevet

Kvakkestad er jo god på bipolar.

Men han er kanskje for dyr.

Skrevet

Kvakkestad er jo god på bipolar.

Men han er kanskje for dyr.

Nå har jeg antagelig ikke det, siden det ikke er stort annet som peker for det, annet enn "happy" oppstart ved første forsøk på SSRI. Og generelt dårlig effekt av antidepressiva. Men føler ikke jeg har noen svingninger ellers, som ikke har en tydelig utenforstående årsak.

Men jeg skulle gjerne hatt det utelukket, men det er det svært vanskelig å få noe klart svar på fra legene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...