Gå til innhold

A4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke alle som fungerer i A4 livet. Mange føler at de mislykkes fordi de ikke klarer å tilpasse seg. Gjelder dette ofte for de som har en psykisk lidelse? Hvem sier at A-mennesker med 8 - 16 jobb skal være de trendsettende i vårt samfunn?

Se på Odd Nerdrum. Han er en total dust når det kommer til økonomi, men han har levert i kunstverdenen, enten man liker hans malerier eller ikke.

Et samfunn med bare A 4 mennesker ville blitt utrolig kjedelig.

Frem for mangfold og plass til alle! Litt kaos og og ikke-produktivitet er bare bra. Kanskje alle egentlig kan jobbe bare de finner sin nisje? Men det hadde jeg helt glemt: man må jo styrke næringslivet. Vi må ha flere ingeniører. Helst en haug med økonomer også.

Jeg synes synd på ungdommen som møter dette samfunnet.

Skyt!

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Health Freak

17

• Gondor

9

• AnonymBruker

8

• tonie

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke alle som fungerer i A4 livet. Mange føler at de mislykkes fordi de ikke klarer å tilpasse seg. Gjelder dette ofte for de som har en psykisk lidelse? Hvem sier at A-mennesker med 8 - 16 jobb skal være de trendsettende i vårt samfunn?

Se på Odd Nerdrum. Han er en total dust når det kommer til økonomi, men han har levert i kunstverdenen, enten man liker hans malerier eller ikke.

Frem for mangfold og plass til alle! Litt kaos og og ikke-produktivitet er bare bra. Kanskje alle egentlig kan jobbe bare de finner sin nisje? Men det hadde jeg helt glemt: man må jo styrke næringslivet. Vi må ha flere ingeniører. Helst en haug med økonomer også.

Skyt!

Bra skrevet!

Skrevet

Men det hadde jeg helt glemt: man må jo styrke næringslivet. Vi må ha flere ingeniører. Helst en haug med økonomer også.

Jeg syns det er synd på ungdommen om de ikke møter dette samfunnet...

Eller vil du kaste trygderettigheter, datamaskin, gratis helsevesen etc. på dynga?

Skrevet

Man kan komme langt selv om man ikke er A4 men da må man ha mye guts og sterk vilje. Man må være forberedt på mye motstand hvis man ikke kan eller vil tilpasse seg, men det er alltid plass til de som er gode selv om de er langt på siden av det vanlige. Vi skal ikke rakke ned på A4. Vi trenger mange av det slaget for å få hjulene til å gå rundt. Det er greit at det ikke er flest av de ikke-produktive kaosmenneskene, tror jeg:)

Skrevet

Skyt!

Tja, noen må jo utføre de knusk tørre og kjedelige a4 jobbene. Ellers ville alt stoppet opp.

Anonymous poster hash: e527f...1d3

Skrevet

Jeg kan ikke jobbe for jeg mistet evnen til å stå opp til alarm da jeg var 18

Skrevet

Jeg kan ikke jobbe for jeg mistet evnen til å stå opp til alarm da jeg var 18

Du må bare legge deg tidligere. Eller iobbe om kvelden.

Skrevet

Du må bare legge deg tidligere. Eller iobbe om kvelden.

litt for sent nå

Skrevet

litt for sent nå

Det er aldri for sent, heter det.

Anonymous poster hash: a634d...59a

Skrevet

Det er aldri for sent, heter det.

Anonymous poster hash: a634d...59a

Kanskje jeg kan jobbe hvis jeg får antidepressiva.

Skrevet

Jeg ser for meg et samfunn med et bredere perspektiv, spennvidde. Men det er vel bare en utopi. Skulle ønske det var plass for alle for vi har bruk for alle. Ingen burde føle seg som unyttige. Det er mange fag jeg gjerne skulle sett i skolen f.eks kritisk tenkning og hvordan bruke sine iboende kreative evner. Det er tragisk med alle de unge som er uføretrygdet. Hva skyldes dette? Hvor ble det av deres kreativitet?

Kanskje dette er mer politikk enn psykiatri.

Skrevet

Jeg syns det er synd på ungdommen om de ikke møter dette samfunnet...

Eller vil du kaste trygderettigheter, datamaskin, gratis helsevesen etc. på dynga?

Jeg skjønner ikke hva du mener, men så er jeg da også av dem som ikke helt har skjønt det.

Synes du dette er et godt samfunn for barn og unge å vokse opp i? For gamle å bli gamle i? For psykisk syke å være psyke i?

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener, men så er jeg da også av dem som ikke helt har skjønt det.

Synes du dette er et godt samfunn for barn og unge å vokse opp i? For gamle å bli gamle i? For psykisk syke å være psyke i?

Hm, igrunn, ja... ville aldri vokst opp i / blitt gammel i / vært syk i India, eller Somalia...

Smak og behag, antar jeg.

Skrevet

medisiner er drepern for kreativitet

Lettere depresjoner kan utløse kreativitet. Medisiner kan ta knekken på det meste, både psykdom og kreativitet.

Jeg er selv en av dem som skryter medisiner opp i skyene fordi det har gjort livet mitt så mye enklere. Men kjedeligere blir man jaggu også! Sikkert også en rolig og ikke-provokativ samfunnsborger. Til beste for alle. Eller?

Hm, igrunn, ja... ville aldri vokst opp i / blitt gammel i / vært syk i India, eller Somalia...

Smak og behag, antar jeg.

Den er enkel å dra. Vi kan alltid sammenligne oss med andre og finne ut at vi er lykkelige og heldige, men sannheten er at vi føler på misnøyen allikevel. Og da kan vi få dårlig samvittighet og sende pengebidrag til fattige land for å døyve følelsen. Er ikke Norge verdensmestre i dette spillet? Gode og snille vi.

Vi må skjønne at vi lever i et sosialdemokrati hvor vi har mange rettigheter , men også plikter og at det er mange som allikevel faller utenfor. Nei, jeg ville ikke vært ungdom i dag med mindre jeg hadde hatt toppkarakterer og en velfungerende psyke og foreldre som kjøpte meg inn på boligmarkedet. Og jeg ville ikke vært gammel heller. Med mindre jeg ble plassert i et privatdrevet pleiesenter. Men det ville jeg aldri hatt råd til.

Er ikke ensomhet også en form for fattigdom?

Jeg er bare ikke så sikker på om jeg tilber samfunnskarusellen lenger. Det blir for snevert.

Skrevet

God natt! Nå skal jeg legge meg sofaen (har ikke soverom, men klager jeg, nei, jeg sover meget godt). Min egen konklusjon er at jeg er en romantiker og tror på utopia. Ja da. Jeg kjenner til kommunismen og dess like, men håpet er der.

Skrevet

Den er enkel å dra. Vi kan alltid sammenligne oss med andre og finne ut at vi er lykkelige og heldige, men sannheten er at vi føler på misnøyen allikevel. Og da kan vi få dårlig samvittighet og sende pengebidrag til fattige land for å døyve følelsen. Er ikke Norge verdensmestre i dette spillet? Gode og snille vi.

Vi må skjønne at vi lever i et sosialdemokrati hvor vi har mange rettigheter , men også plikter og at det er mange som allikevel faller utenfor. Nei, jeg ville ikke vært ungdom i dag med mindre jeg hadde hatt toppkarakterer og en velfungerende psyke og foreldre som kjøpte meg inn på boligmarkedet. Og jeg ville ikke vært gammel heller. Med mindre jeg ble plassert i et privatdrevet pleiesenter. Men det ville jeg aldri hatt råd til.

Er ikke ensomhet også en form for fattigdom?

Jeg er bare ikke så sikker på om jeg tilber samfunnskarusellen lenger. Det blir for snevert.

Såklart det meste kunne vært bedre, ingen tvil om det. Men hvis du ser på hva som er de realistiske alternativene her og nå, så krever det vi har her følgende: "Men det hadde jeg helt glemt: man må jo styrke næringslivet. Vi må ha flere ingeniører. Helst en haug med økonomer også."

Vi trenger absolutt flere ingeniører. VERDEN trenger (mange!!!) flere ingeniører. Vi trenger teknologisk hjernekraft til å løse problemer som "klimakrisa" og "matkrisa". Dette er jo bare to av sakene.

Tenk på nye medisiner da! Hva om noen kommer frem til medisiner som virker mye bedre, og har mye mindre bivirkninger? Hvem har klekket ut dette? Jo, ingeniørene.

Skrevet (endret)

Joda, det skal være rom i samfunnet til kreativitet, og man trenger ikke være A4.

Men:

Odd Nerdrum er ikke bare dust når det gjelder økonomi. Odd Nerdrum er kriminell. Han stjeler fra samfunnet og fellesskapet. Og uansett hvor godt han maler den skjeve penisen sin så hjelper det ikke. Men nok om han.

Det må være en balanse mellom evne til å skape noe for seg selv og samfunnet, og det du kaller kreativitet. Det blir selvfølgelig helt feil om en person som hater tall skal bli ingeniør bare fordi han vil tjene bra eller samfunnet trenger det, men det blir etter min mening også helt feil om et stort antall skal studere filosofi fordi det er interessant, når en filosof i prinsippet kun kan brukes yrkesmessig til å lære andre om filosofi (altså å skape flere som seg selv). Det er etter min mening latterlig at vi ikke kan utdanne flere ved studier som mange vil inn på (f.eks medisin) når landet trenger flere leger. Og det er tilsvarende latterlig at vi utdanner 3500 sosialantropologer i året når samfunnet trenger under halvparten (og et ikke ubetydelig antall filosofer).

Endret av issomethingwrong
Skrevet
men det blir etter min mening også helt feil om et stort antall skal studere filosofi fordi det er interessant, når en filosof i prinsippet kun kan brukes yrkesmessig til å lære andre om filosofi (altså å skape flere som seg selv).

Helt enig i det du sier om samfunnsnyttige studier, men jeg vil påpeke at du kanskje ikke helt skjønner hvilken rolle en filosof har i samfunnet. Det er jo bare å se på http://www.uio.no/studier/program/filosofi-master/jobb-studier/ , så ser du at det er behov for filosofer innen offentlig forvaltning og ikke minst næringsliv.

En filosof lærer seg å tenke.

Mange av lederene på veldig høyt plan er filosofer.

Men såklart, ja, antallet som tar faget er for høyt.

Skrevet

Om Nerdrum virkelig er en dust når det gjelder økonomi har han alltid omgitt seg med mennesker som kan det der veldig godt. Jeg blir nesten uvel av å se hvordan han framstiller seg som et offer. Det stakkars misforståtte geniale annerledesmenneskets fryktelige tilværelse som steinrik og dyrket i A4-ødeland. Pjuk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...