Gå til innhold

NHD: Hva er ditt syn på arbeidsinnvandring vs

Anbefalte innlegg

Skrevet

ønsket om å få syke og trygdede over i arbeid?

Anonymous poster hash: 38309...070
Skrevet

Jeg mener, hvem vil ansette en (halv)syk 50-åring med en hullete CV, når en heller kan velge en frisk og rask svenske?

Anonymous poster hash: 38309...070
Skrevet

De gangene jeg har vært frisk til å jobbe. Så har jeg fått jobben ved att det har vært stor mangel i markedet, og att intervjueren har vært stilt lite kontrollspørsmål, og gransket ganske dårlig. Alle mine jobber har begynt veldig bra, men så har jeg fått ett oppheng, etter noen måneder, og sykmeldt meg til oppsigelsestiden gikk ut. For eksempel Aftenposten om morgenen for 15 år siden. Intervjueren stilte ingen spørsmål av betydning. Jeg fikk jobben og jobbet veldig bra ett halvt års tid, så fikk jeg ett par ublidte møter med hunder, og fikk hundefobi, av ganske alvorlig karakter, og sykmeldte meg, for jeg klarte ikke å gå med panikkangst å levere hundrevis av aviser. Så da ble jo sjefen sur og ikke noe attest verdt å vise.... Jobbing er for folk uten angst, i alle fall en del jobber.

Anonymous poster hash: c5fc3...71b
Skrevet

De gangene jeg har vært frisk til å jobbe. Så har jeg fått jobben ved att det har vært stor mangel i markedet, og att intervjueren har vært stilt lite kontrollspørsmål, og gransket ganske dårlig. Alle mine jobber har begynt veldig bra, men så har jeg fått ett oppheng, etter noen måneder, og sykmeldt meg til oppsigelsestiden gikk ut. For eksempel Aftenposten om morgenen for 15 år siden. Intervjueren stilte ingen spørsmål av betydning. Jeg fikk jobben og jobbet veldig bra ett halvt års tid, så fikk jeg ett par ublidte møter med hunder, og fikk hundefobi, av ganske alvorlig karakter, og sykmeldte meg, for jeg klarte ikke å gå med panikkangst å levere hundrevis av aviser. Så da ble jo sjefen sur og ikke noe attest verdt å vise.... Jobbing er for folk uten angst, i alle fall en del jobber.

Anonymous poster hash: c5fc3...71b

Jeg har også angst for jobber, angst for å gjøre feil. Derfor tørr jeg ikke jobbe i butikk og slik, selv om jeg trivdes på fretex i min tid.

Skrevet

Tror ikke NDH har noen offentlig mening om dette.

Anonymous poster hash: 8c76b...8cc
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan se dette fra minst tre synsvinkler:

Fra den syke og trygdede

Fra arbeidsgiver

Fra samfunnet

I tillegg er vi bundet av internasjonale avtaler...

Skrevet

Mao langt fra en entydig problemstilling. Tror det finnes en evaluering av ia ute på nett et sted...

Skrevet

Hvis politikerne ønsker det slik får de ihvertfall slutte å klage over at det er for mange på trygd.

Skrevet

Jeg mener det må være en fordel å få inn flest mulig av de med høy utdanning og høy motivasjon for å jobbe, for eksempel friske og raske svensker (som andre her føler seg truet av). Det er et stort tap for Sverige at en så stor del av ungdommen har flyttet til Norge og etablert seg her.

Det er ikke sånn at Norge har fått tildelt et bestemt antall jobber. Antall jobber øker med befolkningen. Det kan ikke være en ulempe at en større andel av befolkningen er arbeidsfør og motivert.

Arbeidsgivere vil aldri betale full pris for halv jobb, så det trengs ordninger. Det burde vært litt mer kreativitet rundt tilrettelegging. Arbeidsplasser er ofte lagt opp til at alle fungerer én og samme måte.

Skrevet
Så lenge dette er personer med spesialkompetanse som det er mangel på, ja så er jeg enig. Problemet er masseimporten av arbeidssøkere. En annen tråd her tok opp problemet til en 61 år gammel ufaglært industriarbeider. Hvor enkelt tror du det er for han å få jobb i dagens arbeidsmarked når arbeidsgiverne heller kan velge en ung, frisk og rask svenske eller polakk, som aksepterer lønning i praksis under tariff?  

Hvor finnes jobber til alle de uføre, unge som eldre, som ønsker å hvert fall jobbe litt, eller ønsker seg tilbake til arbeidslivet full tid (se siste utgave av Puls på Nrk)? Vi har 50-60000 funksjonshemmede som ønsker å jobbe men ikke "får lov". 

Derfor blir det bare patetisk når politikerne snakker om "arbeidslinja" og at det for mange uføre mens de i virkeligheten fører en politikk med masseinnvandring for å holde lønningene nede og gjøre storkapitalistene rikere. Man får *ikke* ned antall uføre med dagens politikk. Men det er nok for mye forlangt å forvente ærlighet fra løgnaktige og uærlige politikere som er mest opptatt av å karre til seg goder for seg selv.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...