Gå til innhold

Drømmer om en fedmelov

Anbefalte innlegg

Vil fordyre nei-mat med fedmelov

På noen områder går det bedre med oss. Kolesterolet og blodtrykket synker i befolkningen. Vi dør sjeldnere av hjerteproblemer enn på 70- og 80-tallet, og vi blir, i snitt, eldre enn noen gang før.

Men, nå sitter vi dessverre stille og spiser oss i hjel. Fedme er i ferd med å bli verdens største ikke-smittbare helseproblem.

Jøran Hjelmeseth var en av ekspertene da Helsedirektoratet, i 2012, samlet fagfolk for å komme frem til tiltak mot blant annet overvekt i befolkningen.

– Nå trengs det en fedmelov på lik linje med røykeloven, mener han.

Regulering av reklame for usunn mat. Billigere sunn mat. Usunn mat må være vanskeligere tilgjengelig – som med røyking, er han ute etter en lov som først og fremst rammer tilgjengelighet, og ikke så mye brukeren.

Dette er kortversjonen av det ekspertgruppa konkluderte med da de skulle si hva som kan redde oss fra en for tidlig død.

http://www.nrk.no/vestfold/drommer-om-en-fedmelov-1.11938793

Hva mener folket om dette? Blir det i overkant mye SSS?

Anonymous poster hash: 37366...cdc
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401026-dr%C3%B8mmer-om-en-fedmelov/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De glemmer en vesentlig ting når de sammenligner med røykeloven, og det er at røykeloven ikke er en lov mot røyking i seg selv, men en lov mot å blåse røyken i trynet på andre.

Hva skulle parallellen være? Ukontrollert fising etter et burger-gilde?

en kan jo selvsagt si at "sunn mat er dyrt" når en liten pakke med asparges koster 40 kr.

Unnskyldninger. Endring er vanskelig for de fleste, og man ser gjerne for seg enorme hindre for å slippe å forsøke. Luksusvarer og "helsekost" ER dyrt, men man trenger ikke det for å leve sunt.

Mye av den sunne maten er jævla billig. Som kål og tørka erter. 

Helt enig. Jeg spiser både jævla godt, jævla sunt, og jævla billig. Jeg planlegger innkjøp og matlaging, men det bare koser jeg meg med. Jeg pleide å stresse for å få tak i snop, og det ble aldri nok, for jeg spiste opp fortløpende etterhvert som det kom i hus. Nå sparer jeg penger på å bare kjøpe det jeg trenger. 

Annonse

Unnskyldninger. Endring er vanskelig for de fleste, og man ser gjerne for seg enorme hindre for å slippe å forsøke. Luksusvarer og "helsekost" ER dyrt, men man trenger ikke det for å leve sunt.

Tror egentlig det føyer seg inn i rekken over hvilke overdrevne forventninger en del nordmenn har...

Sannsynligvis meg inkludert altså, mener ikke at jeg er bedre enn noen.

Helt enig. Jeg spiser både jævla godt, jævla sunt, og jævla billig. Jeg planlegger innkjøp og matlaging, men det bare koser jeg meg med. Jeg pleide å stresse for å få tak i snop, og det ble aldri nok, for jeg spiste opp fortløpende etterhvert som det kom i hus. Nå sparer jeg penger på å bare kjøpe det jeg trenger. 

Du høres jo jævla flink ut og. ;)

Overvekt skyldes ikke bare usunn mat. Den kan også komme av at en spiser for mye (sunn) mat. Samt at vi får i oss mange kalorier via drikke.

Det hjelper heller ikke at vi beveger oss stadig mindre.

Dersom en lov skulle hjulpet måtte denne gått på hvor mye sukker man fikk lov å tilsette i ulike matvarer. Vi er blitt så vante til at alt smaker søtt at vi ikke kjenner sukkersmaken lenger.

Overvekt skyldes ikke bare usunn mat. Den kan også komme av at en spiser for mye (sunn) mat. Samt at vi får i oss mange kalorier via drikke.

Det hjelper heller ikke at vi beveger oss stadig mindre.

Dersom en lov skulle hjulpet måtte denne gått på hvor mye sukker man fikk lov å tilsette i ulike matvarer. Vi er blitt så vante til at alt smaker søtt at vi ikke kjenner sukkersmaken lenger.

En "fedmelov" har nok en viss effekt, men spørsmålet er vel i hvilken grad myndighetene skal kontrollere og passe på oss.

Tror det kan bli for mye av det. Det går ut over folks selvstendighet og evne til å ta ansvar.

I dette tilfellet; liten vinning, stort tap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...