Gå til innhold

Akatisi eller støl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg følt meg kriblete i ben og armer, med en slags trang til å strekke på muskler hvis jeg sitter stille. Strekker på beina, armene i luften, spenner hendene, etc.

Jeg tror egentlig dette har sammenheng med styrkeøkten fredag ettermiddag, fordi jeg tok i ganske godt da. Men jeg blir jo også redd for at dette kan være akatisi som har slått inn. Men noe sier meg likevel at det er svært usannsynlig at jeg får akatisi på så lite som 150mg Seroquel?

Skrevet

måtte riste og strekke som en gal på beinet på seroquel 300 mg

Skrevet

måtte riste og strekke som en gal på beinet på seroquel 300 mg

Er dette en permanent bivirkning hos deg, eller noe som går over?

Skrevet

I dag har jeg følt meg kriblete i ben og armer, med en slags trang til å strekke på muskler hvis jeg sitter stille. Strekker på beina, armene i luften, spenner hendene, etc.

Jeg tror egentlig dette har sammenheng med styrkeøkten fredag ettermiddag, fordi jeg tok i ganske godt da. Men jeg blir jo også redd for at dette kan være akatisi som har slått inn. Men noe sier meg likevel at det er svært usannsynlig at jeg får akatisi på så lite som 150mg Seroquel?

Du beskriver noe av det jeg har i perioder. Jeg vrir og vrenger mye på hender og føtter. Vet ikke hva det er, så jeg er spent på hvilke svar du får.

Skrevet

Du beskriver noe av det jeg har i perioder. Jeg vrir og vrenger mye på hender og føtter. Vet ikke hva det er, så jeg er spent på hvilke svar du får.

Jeg synes jo det er litt rart om dette skulle ha noe med dopamineffekten å gjøre. Dosen jeg tar er vel primært antihistaminpåvirkning, samt noe på serotonin.

Men når jeg tenker etter... Har fått noe lignende på Cipralex før, selv på veldig lav dose. Men det var mer en slags trang til å riste på beina, som om det var umulig å holde dem i ro.

Skrevet

Jeg synes jo det er litt rart om dette skulle ha noe med dopamineffekten å gjøre. Dosen jeg tar er vel primært antihistaminpåvirkning, samt noe på serotonin.

Men når jeg tenker etter... Har fått noe lignende på Cipralex før, selv på veldig lav dose. Men det var mer en slags trang til å riste på beina, som om det var umulig å holde dem i ro.

Rett etter at jeg begynte med efexor fikk jeg det. Da var det så kraftig at jeg ikke holdt ut en uke engang. Kommer aldri mer til å røre en slik tablett. Nå bruker jeg wellbutrin og fluoksetin av AD. Men fluoksetinen har jeg snart seponert helt og føler det går bra. Om det er tilfeldig eller medisinen vil tiden vise.

Skrevet

Er dette en permanent bivirkning hos deg, eller noe som går over?

går over med en gang en slutter

og starter igjen med en gang en begynner.

fikk det samme på første pille risperdal og serdolect også

umulig å få sove. måtte riste og riste og strekke som en gærning

Skrevet

går over med en gang en slutter

og starter igjen med en gang en begynner.

fikk det samme på første pille risperdal og serdolect også

umulig å få sove. måtte riste og riste og strekke som en gærning

Det forsvinner for meg når den søvndyssende effekten tar overhånd, så da er det kanskje ikke så kraftig som det du har opplevd :) 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tiden vil gi svar :-)

En annen sak: Er det orginalen eller en kopi du tar?

Skrevet

Fikk dette da jeg økte til 20mg Cipralex. Gikk over etter 10-12 dager.

Anonymous poster hash: 17e27...d73

Skrevet

Tiden vil gi svar :-)

En annen sak: Er det orginalen eller en kopi du tar?

Kopi. Har hatt to forskjellige kopier siden jeg startet opp for 3 uker eller hva det var siden.

Den første var Quetiapin Orifarm Generics, og den andre som jeg nå har vært på i en liten uke er Quetiapine Teva (rosa eske). Begge er tabletter.

Skulle dette ha noe å si for bivirkningene? Og hva med tabletter vs kapsler?

Skrevet

Vi har på Levanger gjort flere observasjoner der personer har fått akatisi når de har skiftet til kopipreparat og blitt bedre igjen ved tilbakegang til Seroquel.

Dette er foreløpig bare en sum av flere enkeltepisoder og ikke forskning. Men det er ofte slik kunnskap oppstår. Noen kommer på sporet av noe, så gjøres det en studie osv.

Seroquel depot gir en flatere konsentrasjonskurve gjennom døgnet å skal da teoretisk gi mindre akatisi.

Skrevet

Vi har på Levanger gjort flere observasjoner der personer har fått akatisi når de har skiftet til kopipreparat og blitt bedre igjen ved tilbakegang til Seroquel.

Dette er foreløpig bare en sum av flere enkeltepisoder og ikke forskning. Men det er ofte slik kunnskap oppstår. Noen kommer på sporet av noe, så gjøres det en studie osv.

Seroquel depot gir en flatere konsentrasjonskurve gjennom døgnet å skal da teoretisk gi mindre akatisi.

Det skal jeg si fra om når jeg skal fornye resepten på onsdag. Takk for tipset.

Flatere konsentransjonskurve gir også mindre effekt på søvn, såvidt jeg forstår. Kanskje jeg kan ta begge deler?

Skrevet

Det skal jeg si fra om når jeg skal fornye resepten på onsdag. Takk for tipset.

Flatere konsentransjonskurve gir også mindre effekt på søvn, såvidt jeg forstår. Kanskje jeg kan ta begge deler?

Det kan du.
Skrevet

Det kan du.

Ser hvertfall ut til at dette ble verre Quetiapine Teva, enn med Quetiapin Orifarm Generics først.

Skrevet

Vi har på Levanger gjort flere observasjoner der personer har fått akatisi når de har skiftet til kopipreparat og blitt bedre igjen ved tilbakegang til Seroquel.Dette er foreløpig bare en sum av flere enkeltepisoder og ikke forskning. Men det er ofte slik kunnskap oppstår. Noen kommer på sporet av noe, så gjøres det en studie osv.Seroquel depot gir en flatere konsentrasjonskurve gjennom døgnet å skal da teoretisk gi mindre akatisi.

Har dere registrert det med andre bivirkninger? Det var kopi jeg selv fikk av serequel, men måtte slutte pga bivirkninger.

Skrevet

eneste ap  jeg ikke fåt akitisi eller hva det heter er cisordinol, fluanxol og abilify

Skrevet

Merket ikke noe særlig til dette i går, og heller ikke i dag. Kanskje bare litt hvis jeg husker på det, men er så lite at jeg glemmer det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...