Gå til innhold

Hva vil det si å være frisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utover det at en fungerer normalt i jobb/skole/ og sosialt/fritid, og at andre ikke lider under en: er man frisk hvis man fortsatt lider inni seg med f eks negative tanker, men at det ikke gir nedsatt funksjon?

Skrevet

Det er et veldig godt spørsmål som jeg tror mange har lurt på gjennom tidene, blant annet meg :)

Jeg tror at dersom man har en normal funksjon (altså har jobb, fritidsaktiviteter og greier å mestre disse på en god måte), og samtidig greier å forholde seg til sine symptomer (f.eks negative tanker) på en realistisk og objektiv måte, så er man i alle fall så nært frisk som man kan håpe på.

Negative tanker er jo på en måte et normalfenomen. Men forskjellen på "syk" og "frisk" er jo i stor grad hvordan man klarer å forholde seg til slike tanker. Det er jo f.eks helt normalt å tenke i forkant av en krevende oppgave at "dette greier jeg aldri". Men der den friske personen likevel går på oppgaven med friskt mot, vil en ikke frisk person la seg knekke av disse tankene.

Hvis man definerer "frisk" som å aldri ha en negativ tanke, så tror jeg de aller fleste ville være syke.

Skrevet

Utover det at en fungerer normalt i jobb/skole/ og sosialt/fritid, og at andre ikke lider under en: er man frisk hvis man fortsatt lider inni seg med f eks negative tanker, men at det ikke gir nedsatt funksjon?

Ja, da tror jeg en regnes som mer eller mindre frisk.

Skrevet

Tror det er mange friske som har negative tanker, noen er jo sånn av natur...er det sykt? Det tror ikke jeg, det er så mange forskjellige folk.

Skrevet

Ja, da tror jeg en regnes som mer eller mindre frisk.

Da har jeg faktisk vært frisk i over 7 år :)

Nicklusheletida
Skrevet

Det kommer vel an på hvor ofte man lider av negative tanker kanskje og hvor alvorlige de er ?

Jeg synes jeg ser fremgang hos deg på dol i hvert fall, men fortsatt er du en del der at du ønsker å gi opp litt ofte.

En frisk person kan også tenke negative tanker og nå "orker jeg ikke mer, jeg gir opp" f.eks, men skjønner at det går ikke og rister slike tanker av seg ganske fort igjen.

Jeg er jo ikke den rette til å svare på dette, men jeg tror en frisk person har større evne til snu tankene sine igjen fordi det er det eneste rette å gjøre.

Skrevet

Jeg synes ikke distinksjonen syk - frisk gjør så mye nytte i denne sammenhengen.

Det finnes jo mange mennesker som går i behandling for psykisk lidelse selv om de fungerer helt greit utad. Det noen oppfatter å gi en form for funksjonssvikt eller redusert livskvalitet, vil andre synes det går helt greit å leve med.

Skrevet

Jeg tror jeg kunne bli frisk om jeg kunne få prøve antidepressiva

Skrevet

Negative tanker er jo på en måte et normalfenomen. Men forskjellen på "syk" og "frisk" er jo i stor grad hvordan man klarer å forholde seg til slike tanker. Det er jo f.eks helt normalt å tenke i forkant av en krevende oppgave at "dette greier jeg aldri". Men der den friske personen likevel går på oppgaven med friskt mot, vil en ikke frisk person la seg knekke av disse tankene.

Det synes jeg er en veldig snever definisjon av frisk versus syk.

Man kan slite med ulike psykiske vansker og likevel lykkes på mange områder. Det er ikke slik at om man er syk så gir man opp hver gang man støter på utfordringer.

Skrevet

Jeg mener det er for lett å si at noen er frisk så lenge de fungerer. Noen gir opp lett og noen kjemper for å klare å fungere. Mange selvmord blir utført av folk som er velfungerende uttad. Livet kan til tider være vanskelig for friske også, men jeg tror det kan tippe over til å bli sykt mens de ennå klarer å fungere uttad. Det er glidene overganger mellom syk/frisk. De klareste grensene vi har må vel være diagnosekriteriene.

Skrevet

Jeg mener det er for lett å si at noen er frisk så lenge de fungerer. Noen gir opp lett og noen kjemper for å klare å fungere. Mange selvmord blir utført av folk som er velfungerende uttad. Livet kan til tider være vanskelig for friske også, men jeg tror det kan tippe over til å bli sykt mens de ennå klarer å fungere uttad. Det er glidene overganger mellom syk/frisk. De klareste grensene vi har må vel være diagnosekriteriene.

Jeg er helt enig med deg. Det er derfor jeg skriver det jeg skriver, og også derfor alvorligheten av en psykisk lidelse både regnes ut fra funksjonsevne og symptombelastning.

Jeg tror at mange selvmord finner sted fordi man setter en bestemmelse for seg selv for hvor høy funksjonsevnen skal være, uten å ta hensyn til symptombelastningen. Når dette ikke oppnås, føler man seg som en byrde og verdiløs (alt-eller-intet-tenkning).

Skrevet

Det kommer vel an på hvor ofte man lider av negative tanker kanskje og hvor alvorlige de er ?

Jeg synes jeg ser fremgang hos deg på dol i hvert fall, men fortsatt er du en del der at du ønsker å gi opp litt ofte.

En frisk person kan også tenke negative tanker og nå "orker jeg ikke mer, jeg gir opp" f.eks, men skjønner at det går ikke og rister slike tanker av seg ganske fort igjen.

Jeg er jo ikke den rette til å svare på dette, men jeg tror en frisk person har større evne til snu tankene sine igjen fordi det er det eneste rette å gjøre.

Vil bare si takk for at du gjorde meg obs på det du har registrert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...