Gjest Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 Skrevet 24. september 2014 Hei, først og fremst tusen takk for alle svar og råd! Jeg har et problem som jeg lurer på hvordan jeg kan løse (evt. jobbe med). Jeg er samboer med en portugiser og sammen har vi ei jente på 3,5 år med veldig sen språkutvikling. Samboeren min er veldig sjenert og snakker ikke så mye. Jenta viser seg å være ganske lik sin far, noe som vi prøver å stimulere med å snakke mye (med hverandre) i hjemmet. Jenta er i pt. barnehage hele dagen men er også mest sammen med meg. Hun kan begge språkene omtrent likt, men føler kanskje at hun lettere kan snakke med meg enn med sin far. Når vi tre er sammen burde målet være å ha portugisk som fellesspråk. Problemet er at når jenta begynner å snakke norsk til meg blir pappen skikkelig sur (begynner å puste fort, sukke…).og jeg rekker ikke å svare henne.. Jeg må bare overse de vonde blikkene og prøve å komme på et spørsmål som jeg på en måte kan stille på portugisisk (på vegne av jenta..som ikke stiller spørsmål) for å holde samtalen igang. Men da er pappaen allerede sur og er ikke interessert. Jeg føler at kommunikasjonen er så begrenset og veldig kontrollert av han (og at han ikke tar noe særlig initiativ). Jeg føler at jeg ikke kan snakke..men det er jo ingen god løsning. Hva gjør man? Tusen takk 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. september 2014 Skrevet 24. september 2014 Hvor tenker dere at jenta skal bo i fremtiden?Jeg synes du skal sette ned foten og stramme han opp. Han må ta ansvar som far, ikke bare sitte å surmule som et lite barn. 0 Siter
cilie Skrevet 24. september 2014 Skrevet 24. september 2014 Her bør dere vel bare være konsekvente, så vil jenta deres "knekke koden" og bli tospråklig. Tospråklige henger noen ganger litt etter i språkutviklingen, men det pleier å jevne seg ut etter hvert. Han må dessuten skjerpe seg og stimulere språkutviklingen til datteren sin! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 Skrevet 24. september 2014 Uff, det høres jo ut som jenta blir hysjet på for å snakke, det er klart det virker negativt på språkutviklingen. Hva med å koble inn noen eksperter? Hun trenger jo å trene på å snakke, både på norsk og portugisisk. Kanskje burde dere konsentrere dere om norsk, så kan mannen din fortsatt lese for henne og snakke til henne på portugisisk, men at "treningen" foregår på norsk? I hvert fall tror jeg det er best at hun snakker kun norsk med deg, ikke norsk med deg når dere er alene, men portugisisk med deg når han er i rommet. Det blir jo helt feil. Anonymous poster hash: dcf36...580 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.