Gå til innhold

Tap av førerkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble i dag informert om at jeg ikke kunne kjøre bil lengre da jeg skal legges inn for rusavhengighet. Jeg drikker 2-3 ganger i uken og det er på kvelden. Jeg har ikke bil, men kjører innimellom når det er behov. Jeg kjører ALDRI når jeg har drukket og synes det er blodig urettferdig at jeg skal straffes når jeg ber om hjelp og ikke har gjort noe ulovlig. Fy faen for et unyansert system. Jeg er så sint nå at jeg har ikke ord. Jeg har kjørt skadefritt i 18 år. Ikke fått en bot engang og likevel er jeg plutselig ikke skikket til å kjøre bil.

Anonymous poster hash: 84ea6...ace

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

21

• frosken

8

• miakami

6

Skrevet

Skjønner deg godt.

Du kan søke fylkesmannen om å få det tilbake.

Skrevet

De tok lappen min og fordi jeg hadde hatt en mani (satt ikke bak rattet da jeg var manisk)

Men jeg skal høre med legen på tirsdag om å søke om å få den tilbake.

Skrevet

De tok lappen fra meg også, noe jeg syns var blodig urettferdig. Har dispensasjon på to år nå og det må snart fornyes, unødvendig. Jeg kjører ikke engang når jeg er syk :( Forstår godt at du er oppgitt.

Skrevet

Det er helt utrolig at dette er lov. Man må da kunne vurderes individuelt og ikke som en gruppe. Er spent på hvor lang tid det vil gå før jeg får den tilbake.

Skrevet

Jeg gjennomgikk rusbehandling med avrusning og stabilisering på fem uker totalt uten at de tok fra meg førerkortet. Så jo - det er mulig å få åpnet øynene på de. Dette var for smertestillende etter en kneoperasjon, men på papiret skulle det vært meldt uansett.

Anbefaler deg å få en behandler/lege som kjenner deg godt til å skrive til fylkeslegen.

Skrevet

Jeg mista også lappen etter en mani - ble innlagt på akuttpost da, innlagt av overlege på psyk. Det var hun som meldte fra til Fylkeslegen.(da hadde jeg hatt BPdiagnose i 5 år allerede)

Jeg hadde da kjørt skadefritt så lenge jeg hadde hatt lappen, da hadde jeg vel hatt det i 10 år vil jeg tro

Jeg søkte om å få det tilbake. Legene har et standardpapir de fyller ut og signerer, selve søknaden må du skrive selv-> Behovet for å ha førerkortet ol.

Jeg skreiv at jeg ikke kjørte i psyk tilstand, at jeg ikke kjørte etter å ha tatt kveldsmedisinene. At jeg hadde behov for å komme meg ut på aktiviteter, komme meg på butikken, kjøre sønnen til og fra aktiviteter og sånne ting. være sosialt aktiv, ikke isolere meg.

Jeg fikk de første gangene dispensasjon på 2 år, denne gangen har jeg fått for 3.

Håper du ser at de noen ganger må ta det på gruppenivå - de fleste vil derfor også få dispensasjon til å kjøre.

Men jeg ser frustrasjonen altså !

Lykke til ! Går nok bra skal du se!

Skrevet

Dersom du har så god kontroll som du sier, så vil du sannsynligvis kunne få dispensasjon til å kjøre. I utgangspunktet tenker jeg det er riktig at folk som trenger innleggelse som følge av rusavhengighet, ikke automatisk skal kunne ha førerkort. Det er bra at man har blitt mer restriktive på dette feltet gitt antallet trafikkulykker hvor rus er en medvirkende årsak.

Skrevet

Frosken. Det er ikke poenget mitt. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt jeg kan søke om dispensasjon eller ikke. Poenget mitt er at det ikke er noen grunn til at jeg ikke skal kunne kjøre bil selv om jeg søker hjelp for et rusproblem. Det å ha et alkoholproblem er ikke ensbetydende at man ikke fungerer normalt på andre områder i livet, som f.eks i trafikken. Dette er gruppetenknig. Det er unyansert og det er diskriminerende og stigmatiserende og et hån mot meg og mine verdier i livet for jeg ville aldri satt andres liv i fare. Hverken min behandler(psykolog) over to år eller min fastlege mener at jeg ikke kan kjøre bil. Begge synes dette er et urettferdig system. Dette er typisk for det offentlige som operer på helt andre måter enn det private.

Hva angår ulykker som følge av rus så våger jeg å være så dristig å påstå at dette er mennesker som enten gjør en impulsiv handling eller er mennesker som gir faen. Det passet lite sammen med meg som har innsikt i mitt eget problem og som SER det selv og ønsker å gjøre noe med det.

Jeg kommer til å følge dette opp. Min søster er leder i politikken og jeg skal bruke media. En slik ordning er i strid med fundamentale rettigheter.

Skrevet

Hvordan er det med diskrimineringslover. Trodde det var lov å diskriminere pga alder for eksempel, og også rusvaner, sykdommer etc, selv om folk med lav alder eller rusvaner eller sykdommer noen ganger faktisk er i stand til å gjøre det som er forbudt, men man tar gruppenivå vurderinger altså diskriminering. Jeg TROR dette er lov men er ingen ekspert. Uansett ikke ta det personlig og lykke til videre i livet, bil eller ikke bil burde ikke være fokuset ditt for tiden men ditt liv dine valg.

Skrevet

Flere er i samme situasjon, det er helt vanlig å miste retten til å kjøre bil, når en blir innlagt for et rusproblem.

http://www.an.no/nyheter/article6863800.ece

http://www.bt.no/jobb/40-aringen-sa-ja-til-rusbehandling-Da-ble-han-fratatt-forerkortet-2853522.html

"Helsepersonell plikter til å rapportere om rusproblemer til Fylkeslegen, dersom pasienten har sertifikat. Fylkeslegen vurderer deretter om førerkortet skal inndras."

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=160201&a=2

Skrevet

Frosken. Det er ikke poenget mitt. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt jeg kan søke om dispensasjon eller ikke. Poenget mitt er at det ikke er noen grunn til at jeg ikke skal kunne kjøre bil selv om jeg søker hjelp for et rusproblem. Det å ha et alkoholproblem er ikke ensbetydende at man ikke fungerer normalt på andre områder i livet, som f.eks i trafikken. Dette er gruppetenknig. Det er unyansert og det er diskriminerende og stigmatiserende og et hån mot meg og mine verdier i livet for jeg ville aldri satt andres liv i fare. Hverken min behandler(psykolog) over to år eller min fastlege mener at jeg ikke kan kjøre bil. Begge synes dette er et urettferdig system. Dette er typisk for det offentlige som operer på helt andre måter enn det private.

Hva angår ulykker som følge av rus så våger jeg å være så dristig å påstå at dette er mennesker som enten gjør en impulsiv handling eller er mennesker som gir faen. Det passet lite sammen med meg som har innsikt i mitt eget problem og som SER det selv og ønsker å gjøre noe med det.

Jeg kommer til å følge dette opp. Min søster er leder i politikken og jeg skal bruke media. En slik ordning er i strid med fundamentale rettigheter.

Du kan ha rett i mye av det du skriver, men samtidig har jeg ennå til gode å møte en alkoholiker som mener h*n bør fratas retten til å kjøre bil. Alle mener at akkurat _de_ er helt trygge sjåfører. Kanskje er ikke ditt misbruk så omfattende at du har redusert vurderingsevne etc. - men siden du trenger innleggelse så er det kanskje heller ikke fullt så kontrollert som du gir uttrykk for?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må gjerne følge det opp, men jeg tror det er fånyttes. Dette er en tilpasning til felles EU-regler. Å få retten til å føre motorvogn forutsetter at visse helsekrav er oppfylt. De er ikke oppfylt når rusproblemene er så store at en trenger behandling for dem.

Skrevet

Du må gjerne følge det opp, men jeg tror det er fånyttes. Dette er en tilpasning til felles EU-regler. Å få retten til å føre motorvogn forutsetter at visse helsekrav er oppfylt. De er ikke oppfylt når rusproblemene er så store at en trenger behandling for dem.

En lovendring må til, EU regler eller ikke. Sånn som det er nå blir de som søker hjelp straffet og isolert og mange unngår nok å søke hjelp når dette er konsekvensen. Jeg er like om ikke mer i stand til å kjøre bil enn mange andre. En i blokken min på 90 år som knapt kan gå kjører bil. Det er greit, men jeg knappe 35 med et alkoholmisbruk på 2-3 dager i uken kan ikke kjøre. Og dette til tross for at jeg drikker på kveldene og aldri har reparert med alkohol. Jeg har ikke engang bil, men kjører ved behov. Helt absurd spør du meg! Det er et overgrep og ødelegger for min motivasjon fremover for å komme i jobb og for å kunne stole på psykologer etter dette...

Skrevet

Det er et overgrep og ødelegger for min motivasjon fremover for å komme i jobb og for å kunne stole på psykologer etter dette...

Det er vel ikke bare alkohol som er problemet ditt?

Stole på psykologer? Din har i hvert fall fulgt reglene. Det inngir tillit.

Skrevet

Jeg mista også lappen etter en mani - ble innlagt på akuttpost da, innlagt av overlege på psyk. Det var hun som meldte fra til Fylkeslegen.(da hadde jeg hatt BPdiagnose i 5 år allerede)

Jeg hadde da kjørt skadefritt så lenge jeg hadde hatt lappen, da hadde jeg vel hatt det i 10 år vil jeg tro

Jeg søkte om å få det tilbake. Legene har et standardpapir de fyller ut og signerer, selve søknaden må du skrive selv-> Behovet for å ha førerkortet ol.

Jeg skreiv at jeg ikke kjørte i psyk tilstand, at jeg ikke kjørte etter å ha tatt kveldsmedisinene. At jeg hadde behov for å komme meg ut på aktiviteter, komme meg på butikken, kjøre sønnen til og fra aktiviteter og sånne ting. være sosialt aktiv, ikke isolere meg.

Jeg fikk de første gangene dispensasjon på 2 år, denne gangen har jeg fått for 3.

Håper du ser at de noen ganger må ta det på gruppenivå - de fleste vil derfor også få dispensasjon til å kjøre.

Men jeg ser frustrasjonen altså !

Lykke til ! Går nok bra skal du se!

Hvor langt bør du skrive i søknaden?

Skrevet

Det er vel ikke bare alkohol som er problemet ditt?

Stole på psykologer? Din har i hvert fall fulgt reglene. Det inngir tillit.

Jo det er bare alkohol. Det var ikke MIN psykolog, men han som jobbet på rusenheten som etter ti minutter samtale informerte meg om dette hvor han brøt taushetsplikten sin for meg med å melde dette videre.

Skrevet

Jo det er bare alkohol. Det var ikke MIN psykolog, men han som jobbet på rusenheten som etter ti minutter samtale informerte meg om dette hvor han brøt taushetsplikten sin for meg med å melde dette videre.

Min psykolog sa han var forpliktet til å melde meg til fylkeslegen, men at han skulle hjelpe meg å få tilbake førerkortet. Noe han aldri hjalp meg med. Nå har han sluttet og jeg prøver med fastlegen.

Skrevet

Det var ikke et brudd på taushetsplikten. Se Helsepersonelloven § 34.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64#KAPITTEL_6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...