Gå til innhold

Tap av førerkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det, men det skal ikke gå utover de som ikke har det! See my point? Man kan ikke og SKAL ikke skjære alle over en kam. Det er generalisering.

Som regelverket er nå rammes de som også har helsekravene på det rene.

Anonymous poster hash: 84ea6...ace

Du har vel ikke helsekravene på det rene så lenge du skal innlegges for alkomisbruk. Ja, du sier ett par ganger i uka, men det er fortsatt et problem, det sier du jo selv.

Mye bedre med en for mye som mister lappen enn en for lite

Anonymous poster hash: e9791...b8a

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

21

• frosken

8

• miakami

6

Skrevet

Du har vel ikke helsekravene på det rene så lenge du skal innlegges for alkomisbruk. Ja, du sier ett par ganger i uka, men det er fortsatt et problem, det sier du jo selv.

Mye bedre med en for mye som mister lappen enn en for lite

Kunne de ikke tatt lappen fra alle som drikker alkohol, for det er tross alt en del som kjører alkoholpåvirket.  Da hadde vi vært på den sikre siden hvis de ikke i tillegg kjører uten lappen.

Jeg vet at jeg drar det litt ut på kanten nå, men jeg gjør det for at dere kanskje skal kunne sette dere litt inn i hvordan det må føles. Jeg forstår litt hvordan ts føler og tenker.  Jeg tror mange av oss ville tenkt likt.  Vi ville nok selv følt det urettferdig hvis vi mistet førerkortet på den måten hvis vi selv følte oss overbevist om at vi ikke ville gjøre noe galt eller var noen risiko i trafikken.

Jeg kjenner ikke ts og vil ikke ta stilling til hva som er rett og galt.  Jeg ser bare på den som en fordel at vi klarer å sette oss litt inn i situasjonen.  

Skrevet

For en tåpelig diskusjon dette er, selvfølgelig er det idiotisk å ta lappen fra noen som aldri har fått noe på seg i trafikken. Det blir det samme som å ta noen for noe de ikke har gjort, det er jo soleklart. Det er en tåpelig lov å ta fra psykisk syke og folk med rusproblemer lappen, det er et overtramp og nedverdigende. Er forbanna enda fordi jeg må kjøre på dispensasjon, og jeg kjørte aldri når jeg var syk. Kjører ikke nå heller, det er lov å bruke sunn fornuft.

Skrevet

Kunne de ikke tatt lappen fra alle som drikker alkohol, for det er tross alt en del som kjører alkoholpåvirket.  Da hadde vi vært på den sikre siden hvis de ikke i tillegg kjører uten lappen.

Jeg vet at jeg drar det litt ut på kanten nå, men jeg gjør det for at dere kanskje skal kunne sette dere litt inn i hvordan det må føles. Jeg forstår litt hvordan ts føler og tenker.  Jeg tror mange av oss ville tenkt likt.  Vi ville nok selv følt det urettferdig hvis vi mistet førerkortet på den måten hvis vi selv følte oss overbevist om at vi ikke ville gjøre noe galt eller var noen risiko i trafikken.

Jeg kjenner ikke ts og vil ikke ta stilling til hva som er rett og galt.  Jeg ser bare på den som en fordel at vi klarer å sette oss litt inn i situasjonen.  

Jeg kan fint sette meg inn i TS sin situasjon. Jeg kjører selv med dispensasjon. Jeg har aldri gjort noe galt i bilkjøringen, men siden jeg har hatt en mani, ble det automatisk meldt fra til Fylkeslegen.

Jeg mener selv at jeg ikke har gjort noe for å "fortjene" dette, men det er nå en gang sånn situasjonen er.

Skrevet

Jeg kan fint sette meg inn i TS sin situasjon. Jeg kjører selv med dispensasjon. Jeg har aldri gjort noe galt i bilkjøringen, men siden jeg har hatt en mani, ble det automatisk meldt fra til Fylkeslegen.

Jeg mener selv at jeg ikke har gjort noe for å "fortjene" dette, men det er nå en gang sånn situasjonen er.

Skrev du langt i søknaden?

Skrevet

Hei,

Jeg skreiv ikke særlig lenger eller mer enn det jeg skreiv her i innlegget mitt. Fulle setninger da selvsagt.

Jeg fikk i alle fall "godkjent" den søknaden på den måten. Jeg har brukt den samme søknaden hvert år, bare endra dato og noen småting som hadde endret seg i forhold til behov.

Hvis du er på søkestadiet, ønsker jeg deg lykke til :) Det kommer til å gå bra!!

Da skal jeg prøve noe alla det du skrev….

Annonse

Skrevet

Da forstår du kanskje litt hvorfor ts tenker og føler som hun gjør.  Når du velger å være åpen om et problem for å søke hjelp, så vil det for mesteparten føles urettferdig at du mister lappen når du vet at du ikke gjør noe galt i trafikken.  Jeg tenker meg om hva jeg sier til behandler, og får noen ganger angst for hva jeg har sagt og for at det skal få konsekvenser. 

Skrevet

Da forstår du kanskje litt hvorfor ts tenker og føler som hun gjør.  Når du velger å være åpen om et problem for å søke hjelp, så vil det for mesteparten føles urettferdig at du mister lappen når du vet at du ikke gjør noe galt i trafikken.  Jeg tenker meg om hva jeg sier til behandler, og får noen ganger angst for hva jeg har sagt og for at det skal få konsekvenser. 

Det er jo gale at man skal være redd for hva man sier til behandler...

Skrevet

Det var jo det jeg gjorde også - ba om hjelp, så fikk jeg greie på at jeg var manisk-noe jeg ikke følte selv.

Jeg gjorde heller ikke noe galt i trafikken - kjørte som vanlig, ikke aggressivt eller noe påfallende eller noe

Skrevet

Det var jo det jeg gjorde også - ba om hjelp, så fikk jeg greie på at jeg var manisk-noe jeg ikke følte selv.

Jeg gjorde heller ikke noe galt i trafikken - kjørte som vanlig, ikke aggressivt eller noe påfallende eller noe

Kom egentlig for sosial angst - gikk til behandling noen ganger, så fikk jeg beskjed om at jeg var manisk.

Skrevet

Så du anser at det ikke er noen risikoforskjell mellom det å la folk flest kjøre bil og det å la folk som skal legges inn for avhengighetsbehandling kjøre bil?

Hva gjør at du ikke tror at "vi" (hvem nå det er) i motsetning til deg ikke kan sette oss inn i hvordan dette føles for trådstarter? Hva vet du om den enkeltes erfaringer i forhold til dette regelverket som omfatter en haug med andre helserelaterte vansker enn alkoholavhengighet?

Skrevet

Så du anser at det ikke er noen risikoforskjell mellom det å la folk flest kjøre bil og det å la folk som skal legges inn for avhengighetsbehandling kjøre bil?

Hva gjør at du ikke tror at "vi" (hvem nå det er) i motsetning til deg ikke kan sette oss inn i hvordan dette føles for trådstarter? Hva vet du om den enkeltes erfaringer i forhold til dette regelverket som omfatter en haug med andre helserelaterte vansker enn alkoholavhengighet?

Jeg tror jeg gir opp å skrive mer på dol. Ser det blir misforstått. Jeg klarer visst ikke å få frem det jeg mener. Ble litt overasket av denne tolkningen.

Skrevet

Jeg ser ikke bort fra at systemet også i noen tilfeller slår urettferdighet ut, men jeg kjenner også personlig til noen som mener de er stabile nok til å få tilbake lappen. Hva jeg observerer er at de ikke er så friske som de påstår selv og jeg mener det hadde vært uforsvarlig å gi dem lappen tilbake.

Anonymous poster hash: 1a10b...287

Annonse

Skrevet

Jeg har grublet mye hvorfor du har tolket det slik.  Jeg skrev at jeg hadde dratt sammenligningen ut på kanten.  Noe som betyr at jeg ser det er risikoforskjell, men jeg valgte å sammenligne med noe som angår mange.  For det er det samme som skjer når noen blir uskyldig fratatt lappen pga at andre i samme situasjon er farlige i trafikken.  I et annet innlegg her skrev jeg at jeg forstår både ts og regelverket.  At regelverket ikke er helt firkantet i og med at de kan søke om dispensasjons.  Så jeg har heller ikke slått ned på regelverket.  Men at regelverket kan føre til at færre våger å si hvordan de har det, er jeg ganske sikker på.  Redd for å si noe som kan oppfattes som at de er for ustabile til å kjøre bil. Jeg skrev også at jeg ikke kunne uttale meg i tilfellet til ts. 

Når jeg skrev "vi" så er jeg inkludert.  Hvem som forstår mer og hvem som ikke forstår kan ikke jeg vite, og har heller ikke skrevet noe om, men jeg lurer mange ganger når jeg leser enkelte innlegg.  Derfor prøvde jeg å bruke ord som "vi" og beskrev forsiktig hva jeg mente uten å la det gå på enkeltbrukere.  Men av egen erfaring er det lettere å forstå det jeg selv har følt på kroppen.  I dette tilfellet har jeg ikke følt det direkte på kroppen, men har hatt mye angst for det.  

Jeg er redd for at noe også skal bli feiloppfattet her. 

• 7 måneder senere...
meaningfull
Skrevet (endret)

Føler veldig med dere som har blitt fratatt førerkortet pga dette.

Man kan jo undre seg veldig over hva logikken bak at dette skal få så lang framovervirkende kraft. Ved "mani" (som er grunnen til at jeg har blitt fratatt mitt nå) så er det jo ikke noe logikk at man skal bli skadelidende av dette LANG tid i fremtiden, etter at manien har vært.

I mitt tilfelle var det at jeg studerte veldig mye på alternativ medisin (våre 13 chakraer, yin og yang og også hvordan alt er koblet opp i mot organene også). Skal aldri mer kommunisere noe ut på det verken til lege, psykolog eller andre jeg er i kontakt med. De lever og virker utfra et annet tankesett, samtidig som legevitenskapen også har mye bra og riktig med seg.

Veldig belærende regler dette, som man defintivt bør kunne drøfte politisk igjen. Medisinering er ei heller eneste måten å få "skikk" på et menneske på, og dette kravet veier også altfor tungt i dagens vurderinger.

Når jeg er i kontakt med psykiateren min så sier hun at det kan ta opp mot 12 måneder før jeg får lappen tilbake, mens fastlegen min sier "pytt sann! dette bør du få tilbake før du vet ordet av det...". Psykiaterne følger jo Norsk Lov på dette, så jeg forstår de også, så det er nok lovverket som bør forandres her. Vet ikke når dette ble innført? 

Når man er manisk eller rusa så bør man ikke ha rett til å kjøre bil, det er jeg enig i, men da altså ikke at det skal ha SÅ framovervirkende kraft og ødeleggende effekter i folk sine liv.

Endret av meaningfull
Skrevet

Ble fratatt lappen ett år etter mani pga jeg hadde vært manisk!!! Idiotisk

meaningfull
Skrevet

Patetisk! Hvordan holdt du ut det missmas ? ER virkelig en totalt idiotisk regel dette som de ikke må få komme unna med...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...