Gå til innhold

Oppheving av vedtak om sykepenger

Anbefalte innlegg

Jeg var sykemeldt i fjor mens jeg gikk i et vikariat som sluttet om sommeren.  1. sept fikk jeg 50% stilling fram til sommeren i år og 50% sykemelding.  I midten av mars ble jeg 100% sykemeldt i seks uker, men jobbet to til tre måneder i 50% stilling.

Nå har jeg AAP og prøver å finne meg jobb.  Jeg fikk brev i posten om at vedtak om sykepenger er opphevet fordi de ikke visste om den 50% jobben og at jeg har tjent for mye der, og at jeg må betale bortimot 40 000 kr. tilbake. Jeg forstår ikke dette.  Jeg holdt det ikke hemmelig på noen måte at jeg jobbet og hva trodde de at jeg gjorde de resterende 50%.  Det kom aldri i mine tanker å fortelle hvor mye jeg tjente, men hvis jeg hadde blitt spurt hadde jeg svart på det.

Jeg vet ikke hvor mange saksbehandlere jeg har forholdt meg til og hvor mange jeg har snakket med.  Aldri samme person mer enn en gang.

Jeg vurderer å få en advokat til å skrive brev til Nav for meg.  Jeg orker ikke å gjøre det selv.

Anonymous poster hash: f1474...4a9
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401202-oppheving-av-vedtak-om-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var sykemeldt i fjor mens jeg gikk i et vikariat som sluttet om sommeren.  1. sept fikk jeg 50% stilling fram til sommeren i år og 50% sykemelding.  I midten av mars ble jeg 100% sykemeldt i seks uker, men jobbet to til tre måneder i 50% stilling.

Nå har jeg AAP og prøver å finne meg jobb.  Jeg fikk brev i posten om at vedtak om sykepenger er opphevet fordi de ikke visste om den 50% jobben og at jeg har tjent for mye der, og at jeg må betale bortimot 40 000 kr. tilbake. Jeg forstår ikke dette.  Jeg holdt det ikke hemmelig på noen måte at jeg jobbet og hva trodde de at jeg gjorde de resterende 50%.  Det kom aldri i mine tanker å fortelle hvor mye jeg tjente, men hvis jeg hadde blitt spurt hadde jeg svart på det.

Jeg vet ikke hvor mange saksbehandlere jeg har forholdt meg til og hvor mange jeg har snakket med.  Aldri samme person mer enn en gang.

Jeg vurderer å få en advokat til å skrive brev til Nav for meg.  Jeg orker ikke å gjøre det selv.

Forstod du ikke selv at du ikke kunne jobbe 50% når du var 100% sykmeldt? 

Ellers kan man ikke stole på NAV-saksbehandlere. Sørg for å få alt skriftlig.

Det må være feil fra NAVs side, for på deres informasjonssider står det følgende.

"

Sykepenger fra folketrygden

Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel tilsvare den pensjonsgivende årsinntekten. Denne er som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk.

Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige seks ganger folketrygdens grunnbeløp (6G).

Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt+og+arbeidsavklaringspenger/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere

Annonse

Jeg var sykemeldt i fjor mens jeg gikk i et vikariat som sluttet om sommeren. 1. sept fikk jeg 50% stilling fram til sommeren i år og 50% sykemelding. I midten av mars ble jeg 100% sykemeldt i seks uker, men jobbet to til tre måneder i 50% stilling.

Nå har jeg AAP og prøver å finne meg jobb. Jeg fikk brev i posten om at vedtak om sykepenger er opphevet fordi de ikke visste om den 50% jobben og at jeg har tjent for mye der, og at jeg må betale bortimot 40 000 kr. tilbake. Jeg forstår ikke dette. Jeg holdt det ikke hemmelig på noen måte at jeg jobbet og hva trodde de at jeg gjorde de resterende 50%. Det kom aldri i mine tanker å fortelle hvor mye jeg tjente, men hvis jeg hadde blitt spurt hadde jeg svart på det.

Jeg vet ikke hvor mange saksbehandlere jeg har forholdt meg til og hvor mange jeg har snakket med. Aldri samme person mer enn en gang.

Jeg vurderer å få en advokat til å skrive brev til Nav for meg. Jeg orker ikke å gjøre det selv.

Hvis du er 50% sykemeldt i en 50% stilling så skal du jobbe 25% og ikke 50%.

Anonymous poster hash: c6bd0...be1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...