Gå til innhold

Jeg betaler ikke kringkastingsavgift

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er De frekk? Så gammel er jeg da virkelig ikke!

Så noen klipp på YouTube. Tror ikke jeg har gått glipp av så mye.

Nå må vi passe oss, denne tråden handler tross alt om at Dexter ikke betaler kringkastingsavgift.

Nå må vi passe oss, denne tråden handler tross alt om at Dexter ikke betaler kringkastingsavgift.

Ellers må jeg gratulere. Du ligger i dag på plassen over AnonymBruker på "Dagens topp 20 medlemmer". Første gang AB ikke er #1.

:ph34r:

Endret av slabbedask

Annonse

tintinkongo.jpg

Tintin er en fornøyelig tegneserie. Noen ser jo rasisme bak hvert hjørne, også hos Tintin. I et av albumene er det er skip som tar med seg mange sorte mennesker. Når melding om "lasten" skal sendes heter det i en slags kode "koks i lasten".

koks_i_lasten_forside_stor.jpg

Tintin er en fornøyelig tegneserie. Noen ser jo rasisme bak hvert hjørne, også hos Tintin. I et av albumene er det er skip som tar med seg mange sorte mennesker. Når melding om "lasten" skal sendes heter det i en slags kode "koks i lasten".

Skjønner ærlig talt ikke hva TIntin er sånn å skrike opp for. Alle som har lest den serien skjønner at det bare er hovedpersonen som ikke fremstilles latterlig...

Den svenske rikskringkasteren tar nå flere kontroversielle grep for å tilpasse gamle barneserier til dagens publikum.

- Vi har gått gjennom Pippi Langstrømpe på nytt, og bestemt oss for å fjerne scenen der Pippi leser Mein Kampf for Tommy og Annika. Den har en annen betydning i dag, enn den hadde da Astrid Lindgren skrev den, sier Lucas Olofsson i SVT til 5080.no.

Dette er bare en av mange endringer som gjøres i de gamle Lindgren-klassikerne. I den nye versjonen av Brødrene Løvehjerte vil f.eks. Nangijala ikke være bare for hvite, og Tengil er ikke lenger muslim.

De varlsede endringene har satt sinnene i kok på nettet.

«Patetisk! Jeg husker godt Pippis nazistiske propaganda fra da jeg var liten, og jeg krever at mine barn skal kunne oppleve det samme», skriver en to-barnsmor på twitter.

En barnløs mann på facebook skriver:

«Dette er skremmende! For meg vil Tengil alltid være muslim. Hvorfor skal ikke dagens unger få ta del i fortidens fordommer? Dere ØDELEGGER vår stolteste del av kulturarven».

Leder i FpU, Atle Simonsen, uttaler seg gjerne om endringene:

- Dette var ikke et problem før, da folk hadde disse fordommene. Hvorfor skal det være et problem i dag? Jeg må nesten spørre: Er det noe som har endret seg?

At filmene også får forbedret lyd- og bildekvaliteten til den nye DVD-utgivelsen av Pippi, er det ingen reagerer på.

Simonsen forklarer:- Det føler jeg er naturlig. Jeg vil ikke at mine unger skal se på sånne flimrete filmer som de så på for 45 år siden.

http://www.dagbladet.no/2014/10/03/kultur/5080/svt/pippi_langstrompe/astrid_lindgren/35572801/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...