Gå til innhold

Takke på mitt språk

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt, takke på den normale måten.

Dvs at jeg oversetter mine ord med ordene jeg vet andre forstår.

Da jeg vet at menneske som forstår mitt språk, selv om ulik meg, vil forstå, valgte jeg nå å skrive en velbegrunnet takk, med mine farger.

Jeg vet det er et fremmed språk, jeg vet likevel at menneske kan oversette, likevel blir jeg i noe tvil, om jeg i en slik grad bare fritt kan bruke mitt språk.?

Det er til min psykiater som hjalp meg så mye i går at det fins lite annet enn å si at,

De vakreste fargene inni meg er henne

Jeg vet også nå, at for de fleste må slikt omskrives, noe jeg vanligvis gjør, men jeg har ikke lyst lenger å omskrive, ikke for de eller den jeg vet som forstår fargenes språk, mitt språk, den som lærte meg hva rød og blå og gult og grønt kan hete på NT språk.

Hun er en følsom NT, en jeg elsker, likevel vil jeg ikke skrive sånn at hun blir skremt, men finne en balanse, :-) det er litt som å være kineser med dårlig engelsk, man velger sin dårlige engelsk, men i hjerte er det kinesisk:-)

Hadde jeg skrevet til mennesker uten noen som helst kompetanse på autisme, ville jeg oversette hvert ord, noe jeg gjør vanligvis, i rapporter med mer, men jeg lurer, er det ok å skrive

Jeg er så glad for fargene du er i meg

?

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401269-takke-p%C3%A5-mitt-spr%C3%A5k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vakreste fargene inni meg er henne

Jeg er så glad for fargene du er i meg

De fleste NT-mennesker vil forstå dette godt...

(Egentlig så trodde jeg det var mennesker med autismespektrumproblemer som hadde problemer med å forstå slike bilder...)

;)

De fleste NT-mennesker vil forstå dette godt...(Egentlig så trodde jeg det var mennesker med autismespektrumproblemer som hadde problemer med å forstå slike bilder...) ;)

Hei!

Supert:-D

Min verden er farger og min mann og venn og andre skjønner lite hva rett og glatt, myk og gul, betyr .

Det betyr lett.

Det syns min psykiater er logisk, men det var nytt for henne at farger og tekstur, kan bety ordet, lett.

Men fint:-)

De feste skjønner ikke, så jeg sa/ oversatte, da skal jeg prøve meg frem mer med mitt språk.

Det var en god, tydelig og veldig vakker beskrivelse av takknemlighet og varme følelser :)

:-D

Å så glad jeg ble:-)

Jeg bare tenkte litt sånn, " æsj ikke noe forundrer min psykiater"

Så jeg bare hoppet i det og var meg, sendte sms,

Hun svarte ordrett kl 21.16 : en god tanke: jeg er glad og oppmerksom på farger. Ha en fin kveld! ( også min psykiaters navn, jeg vil ikke avsløre det offentlig, jeg kan skrive det til deg på pm kun)

Jeg syns dette er svært generøst av en psykiater p 70 år svare meg så sent på kvelden.

Jeg pleier ikke sende sms så sent eller ofte, men je ble så rørt over Mail jeg fikk,på kvelden.

Det betyr mue for meg, og mye for min helse, at et menneske svarer, og bryr seg og er så helhjertet i forhold ti jobb og pasienter.

Annonse

Min verden er farger og min mann og venn og andre skjønner lite hva rett og glatt, myk og gul, betyr .

Det betyr lett.

Ja du trenger vel kanskje i større grad enn NT-mennesker å få metaforer definert for å forstå dem, men du "traff spikeren på hodet" ang. det du skrev til din psykiater. :)

Ganske interessante trekk det der. Lurer på hva som skjer, egentlig, i hjernen.

Hvis jeg skal forklare det for meg selv, som ikke har greie på nevrologi, så vil jeg si at det dreier seg om svikt i intuitiv forståelse av kommunikasjon. En har lite intuisjon. Det er sikkert relatert til selvhenføringer som forekommer ved noen andre psykiske lidelser, men der er problemet feilaktig intuisjon, i motsetning til manglende. Eller kanskje man kan si paranoia handler om for mye intuisjon, en hel overflod av intuisjon som presser det rasjonelle til siden.

Kanskje jeg må begynne å studere psykologi.

Ja du trenger vel kanskje i større grad enn NT-mennesker å få metaforer definert for å forstå dem, men du "traff spikeren på hodet" ang. det du skrev til din psykiater. :)Ganske interessante trekk det der. Lurer på hva som skjer, egentlig, i hjernen.Hvis jeg skal forklare det for meg selv, som ikke har greie på nevrologi, så vil jeg si at det dreier seg om svikt i intuitiv forståelse av kommunikasjon. En har lite intuisjon. Det er sikkert relatert til selvhenføringer som forekommer ved noen andre psykiske lidelser, men der er problemet feilaktig intuisjon, i motsetning til manglende. Eller kanskje man kan si paranoia handler om for mye intuisjon, en hel overflod av intuisjon som presser det rasjonelle til siden.Kanskje jeg må begynne å studere psykologi.

Hei!

Jeg måtte ha 5 studiepoeng psykologi på medisin !! Og det bestod jeg på pugg:-)

Hvis du studerer psykologi får du si i fra når de blir ferdig:-)

Jeg er ferdig med litt av hvert... Men havner forhåpentligvis foran en pc i et rolig fredelig stressfritt og Asperger vennlig miljø:-)

Eller jeg fortsetter på trygd?:-) får se om hell eller uhell.

Ang det i hodet:-) så er hodet mitt fra så lenge jeg kan huske tilbake ikke innstilt etter det normale.

Jeg personlig strever jo med det, men lever bra takket være en voldsom påplasssetting og trygging fra autismefolk, videre klarer jeg meg bra.

Jeg vil veldig gjerne nå gjøre mer for de som stever som meg, og tenker på det:-)

Endret av Madelenemie

Hei!

Jeg er ferdig med litt av hvert... Men havner forhåpentligvis foran en pc i et rolig fredelig stressfritt og Asperger vennlig miljø:-)

Eller jeg fortsetter på trygd?:-) får se om hell eller uhell.

Ang det i hodet:-) så er hodet mitt fra så lenge jeg kan huske tilbake ikke innstilt etter det normale.

Jeg personlig strever jo med det, men lever bra takket være en voldsom påplasssetting og trygging fra autismefolk, videre klarer jeg meg bra.

Jeg vil veldig gjerne nå gjøre mer for de som stever som meg, og tenker på det:-)

Du kunne begynne som Asperger-konsulent hos NAV.

Du kunne begynne som Asperger-konsulent hos NAV.

Hei!

Ja:-D

Men da må jeg kun ha deg og andre lite stressende faktorer som klienter:-)

Min psykaiter nevnte noe om at jeg uansett kunne bli, ville bli en ressurs i den bedrift jeg starter i, men jeg gidder ikke:-( orker ikke:-( være hun der med tilretteleggingen:-D

Jeg tenker skrive noe, bok tenker jeg:-) siden jeg har organiseringsvasker åpner jeg med det, det syns jeg er den ærlge nøkkel når en ensom person med medfødt hjernedysfunksjon skriver bok for egn fornøyelse:-)

Hei!

Er på en måte inspirerende at du får til så mye. Skulle ønske jeg fikk til mer. På en annen side får jeg dårlig selvbilde av å tenke sånn.

Men: stå på. :)

Annonse

Er på en måte inspirerende at du får til så mye. Skulle ønske jeg fikk til mer. På en annen side får jeg dårlig selvbilde av å tenke sånn.

Men: stå på. :)

Hei!

Men det jeg før til er inni meg:-)

Jeg skriver mye og min psykiater syns fantastisk,

Men så har jeg svære organiseringsvasker:-)

Jeg tenkte nå, " skitt au la de syns, skriv i vei,"

Litt sånn.

Jeg er veldig autistisk og utdannet innenfor tre fagområder, ingen av dem fikser jeg:-) det er kanskje ikke å lykkes:-)

Hvis jeg får jobben, tilrettelagt jobb, skriver jeg pm til deg, med ordene tjohei:-)

1 jeg vet ikke om jeg får jobben

2 jeg vet ikke om jeg klarer skrive bok,

Men selvtilliten min på at jeg er meg, og bra, er økt til det bedre, jeg er meg, autist, sier imot, er vrien, ærlig kranglete real, og jeg begynner like meg selv:-) det er en bra start for oss ed autisme:-)

Anonymous poster hash: 78bfe...cd5

Hei!

Men det jeg før til er inni meg:-)

Jeg skriver mye og min psykiater syns fantastisk,

Men så har jeg svære organiseringsvasker:-)

Jeg tenkte nå, " skitt au la de syns, skriv i vei,"

Litt sånn.

Jeg er veldig autistisk og utdannet innenfor tre fagområder, ingen av dem fikser jeg:-) det er kanskje ikke å lykkes:-)

Hvis jeg får jobben, tilrettelagt jobb, skriver jeg pm til deg, med ordene tjohei:-)

1 jeg vet ikke om jeg får jobben

2 jeg vet ikke om jeg klarer skrive bok,

Men selvtilliten min på at jeg er meg, og bra, er økt til det bedre, jeg er meg, autist, sier imot, er vrien, ærlig kranglete real, og jeg begynner like meg selv:-) det er en bra start for oss ed autisme:-)

Anonymous poster hash: 78bfe...cd5

Det kan så være, men jeg tenker mer på innsats jeg da.

Det kan så være, men jeg tenker mer på innsats jeg da.

Hei!

Ja innsatsen:-D motet.

Det er krigeren i meg.

Jeg har vært i to kriger, og ganske alene, så mot har jeg.

Men Jeg tenker resultater er viktigere, men feks fikk mennesker i to byer hjelp mye pga av min kompromissløshet.

Jeg er modig og uredd, men jeg har store begrensninger utover det:-(

Klarer jo ikke normalt sosialt arbeidsliv:-(

På en måte og merkelig fungerte jeg absolutt best i krig?

Jeg blir rasende på urettferdighet, og egner meg dårlig i hverdagsliv :-(

Endret av Madelenemie

:-D

Å så glad jeg ble:-)

Jeg bare tenkte litt sånn, " æsj ikke noe forundrer min psykiater"

Så jeg bare hoppet i det og var meg, sendte sms,

Hun svarte ordrett kl 21.16 : en god tanke: jeg er glad og oppmerksom på farger. Ha en fin kveld! ( også min psykiaters navn, jeg vil ikke avsløre det offentlig, jeg kan skrive det til deg på pm kun)

Jeg syns dette er svært generøst av en psykiater p 70 år svare meg så sent på kvelden.

Jeg pleier ikke sende sms så sent eller ofte, men je ble så rørt over Mail jeg fikk,på kvelden.

Det betyr mue for meg, og mye for min helse, at et menneske svarer, og bryr seg og er så helhjertet i forhold ti jobb og pasienter.

Jeg gjetter at du kan tolke det at hun svarer (selv om hun vanligvis ikke gjør det) som et tegn på at hun ble rørt og ville gi deg umiddelbar feedback slik at du slapp å vente til neste gang :)

Som både din psykiater og deg er jeg også veldig sanselig, og knytter ofte det jeg har sanset sammen med et øyeblikks opplevelse. En spesiell lyd, lukt, farge eller sang bringer derfor alltid et minne tilbake. Jeg er dessuten veldig visuell, og tenker i bilder. Det var derfor lett å skjønne hva du mente :) 

Hei!

Ja innsatsen:-D motet.

Det er krigeren i meg.

Jeg har vært i to kriger, og ganske alene, så mot har jeg.

Men Jeg tenker resultater er viktigere, men feks fikk mennesker i to byer hjelp mye pga av min kompromissløshet.

Jeg er modig og uredd, men jeg har store begrensninger utover det:-(

Klarer jo ikke normalt sosialt arbeidsliv:-(

På en måte og merkelig fungerte jeg absolutt best i krig?

Jeg blir rasende på urettferdighet, og egner meg dårlig i hverdagsliv :-(

Hvordan får du til dette? Jeg er en sånn som løper og gjemmer meg, jeg. Blir det krig drar jeg til skogs mutters alene. Hvis det er noen aggressive/kranglete på byen bare smiler jeg og lusker unna. Og hvis jeg føler at folk ikke liker meg bare unngår jeg å ha noe med dem å gjøre, selv om det medfører et nokså ensomt liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...