Gå til innhold

Sakker du farten når du ser hest og rytter langs veien?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Han høres ikke helt god ut. Jeg setter selvfølgelig alltid ned farten når jeg ser dem, men problemet er at jeg ofte ikke gjør det før jeg runder en sving og nesten treffer dem. Jeg råkjører aldri på landeveien og rekker å bremse. Noen steder er det heldigvis skiltet så man vet at man kan møte hest og rytter.

Ja, det gjør jeg. Ble en gang vitne til en hest som sprang ut og kastet av rytteren bare 10-15 meter foran bilen min. Så uansett hvor rolige hestene ser ut, så kan alle dyr være uberegnelige. Så ikke en gang ut som om det var noe spesielt som skremte den.

Selvfølgelig gjør jeg det, har selv ridd i mange år og vet godt at selv den roligste hest kan bli skremt (av ting vi ikke får med oss engang!) og klikke helt. Like selvfølgelig skulle ikke dama i artikkelen vist bilfører fingeren, men jeg skjønner jo at det kokte over for henne.

Jeg har selv opplevd å bli forsøkt presset av veien til hest - av en kar som kjørte en stor hestebil! Hesten jeg hadde ga blaffen og luntet bare videre så den kom han ikke langt med. *hehe* Vi pleide forøvrig å ri på fortau og gangveier, ikke f*** om noen av oss red i bilveien med mindre vi var helt nødt. Som artikkelen viser er det livsfarlig!

Annonse

Skal man ha førerkort må man tåle fornærmelser og tåpelig oppførsel fra andre uten å bruke bilen som våpen.

Vesentlig poeng, synes jeg.

Jeg fikk ikke så veldig respekt for rytteren heller, verken bruk av fingeren eller pisk på bilen utgjør noen spesielt god kommunikasjonsform, men bilisten må innse at hans våpen har et enormt mye større skadepotensiale enn fingerbruk og pisk.

Skal man ha førerkort må man tåle fornærmelser og tåpelig oppførsel fra andre uten å bruke bilen som våpen.

Enig. Bra at det gikk bra med alle, men ingen av partene i konflikten imponerer meg i grunnen. De bør vel alle lære seg både impulskontroll og mer egnede kommunikasjonsteknikker om det ikke skal bli flere avissaker og anmeldelser for framtiden.

Hei!

Jeg sakker alltid farten svært mye, hester kan lett bli skremt.

Men som rytter selv vet jeg at ca 20 % av bilistene ikke sakker farten og ca 10 % kjører skremmende fort forbi hest og rytter.

Jeg har opplevd hvor ubehagelig hestene syns dette er, det krever ofte en dreven rytter for å roe, godsnakke med hesten, men med vogn er avstanden til hest for stor, og vanskeligere å berolige hesten.

De enste som jeg iblant forundres over er skiløpere som skøyter to i bredden så de bruker mer enn en veibane, de prater, og jeg syns det er litt rart at de ikke legger seg bak hverandre, slik at man kan kjøre forbi.

De enste som jeg iblant forundres over er skiløpere som skøyter to i bredden så de bruker mer enn en veibane, de prater, og jeg syns det er litt rart at de ikke legger seg bak hverandre, slik at man kan kjøre forbi.

Enig. Rulleski-gjengen er de jeg syns er skumlest å forholde seg til i trafikken nå, faktisk mye værre og mye mer uforutsigbare enn syklister og ryttere.

Enig. Rulleski-gjengen er de jeg syns er skumlest å forholde seg til i trafikken nå, faktisk mye værre og mye mer uforutsigbare enn syklister og ryttere.

Jeg synes også det er verst med rulleskiløperne, særlig fordi man vet at det ikke nødvendigvis er slik at de har så kontroll på skigåingen. Jeg får litt samme følelsen som når jeg møter for små barn på sykkel langs hovedvei.

Jeg synes også det er verst med rulleskiløperne, særlig fordi man vet at det ikke nødvendigvis er slik at de har så kontroll på skigåingen. Jeg får litt samme følelsen som når jeg møter for små barn på sykkel langs hovedvei.

Akkurat samme følelse her, kanskje med unntak av at rulleski-gjengen i tillegg utstråler at de "eier vegen"... ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...