Gå til innhold

Hvor mye er 1 1/3 dl mel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ble helt forvirra når jeg begynte å tenke. Er ikke så glup på dette :-(

Mel er luftigere enn feks sukker, og på mange litersmål er det derfor skilt mellom ulike matvarer. Dersom det ikke er det på ditt vil det sannsynligvis passe å bruke n e s t e n 1,5 dl mel.

(1 1/3 dl er forresten det samme som en dl + en tredjedels dl, om spørsmålet ditt var ment mer bokstavelig)

Mel er luftigere enn feks sukker, og på mange litersmål er det derfor skilt mellom ulike matvarer. Dersom det ikke er det på ditt vil det sannsynligvis passe å bruke n e s t e n 1,5 dl mel.

(1 1/3 dl er forresten det samme som en dl + en tredjedels dl, om spørsmålet ditt var ment mer bokstavelig)

Hei!

Jeg leste det bokstavelig og tenkte 1 dl og en tredels dl :-)

Hvis målene er så nøyaktige er det best med ml mål, eller vekt.

Da blir det lettere 133 ml sukker

Jeg syns mål blir i mange sammenhenger upresist så jeg liker veie ting, jeg har funnet gjennomsnittsvektenpå eggehvite, og veie eggehvite, kjøper også eggehvite på flasker så da er det lett med presisjon.

Sjelden trenger man det, men på noen ting viktig, feks karamell og sjokolade, da syns jeg vekt blir viktigere.

Ellers slumper jeg mye, syns det meste med erfaring kan sees på konsistens eller kjennes.

Tusen takk :-)

Hei!

Jeg syns mål blir i mange sammenhenger upresist så jeg liker veie ting, jeg har funnet gjennomsnittsvektenpå eggehvite, og veie eggehvite, kjøper også eggehvite på flasker så da er det lett med presisjon.

Sjelden trenger man det, men på noen ting viktig, feks karamell og sjokolade, da syns jeg vekt blir viktigere.

Ellers slumper jeg mye, syns det meste med erfaring kan sees på konsistens eller kjennes.

Takker så mye :-)

Annonse

Hei!

Jeg slumper også litt, spesielt når det er egg inn i bildet. Jeg har arvet en kokebok etter mormor med mange gode oppskrifter, og det er helt tydelig at eggene var mindre før. Jeg har derfor i mindre mel enn oppgitt nesten konsekvent, og ofte reduserer jeg på sukkermengden også. Når man har lagd en kake flere ganger blir man etterhvert kjent med hvordan konsistensen på røra skal være og hva den skal smake, og det blir i grunnen et mer presist "mål" for meg ;)

Jeg slumper også litt, spesielt når det er egg inn i bildet. Jeg har arvet en kokebok etter mormor med mange gode oppskrifter, og det er helt tydelig at eggene var mindre før. Jeg har derfor i mindre mel enn oppgitt nesten konsekvent, og ofte reduserer jeg på sukkermengden også. Når man har lagd en kake flere ganger blir man etterhvert kjent med hvordan konsistensen på røra skal være og hva den skal smake, og det blir i grunnen et mer presist "mål" for meg ;)

Hei!

:-) enig:-)

Jeg får ofte spørsmål om oppskrifter på mat.

Nå på min tomatsuppe:-( jeg tenkte hjelp... Oppskrift...jeg koker smaker, og serverer.

Prøver nå tenke, skrive opp det jeg har i, nå fått til en oppskrift:-)

Men selv bruker jeg sjelden.

Jeg lagde empaladas i går, med oliven balsamico og sitron saus, alle syns saus så god, men ikke oppskrift:-( bare kjente det litt sånn i fingrene, litt i hode, og litt i munnen, men også i øynene, jeg så det at, nå ferdig.

Empaladasene gjorde jeg nesten etter oppskrift, men som alltid gjorde jeg en liten vri,

Nå må jeg bli mer bevisst på mine vrier, fordi mange vil ha oppskriftene, derfor begynte jeg mye med måling, fordi andre lurer på hvordan mine pikekyss blir så store blanke og fluffy.

Men jeg er veldig tilstedet i det jeg gjør, jeg ser det, blankheten, teksturen, og jeg er veldig fokusert på det jeg gjør, jeg lurer av og til på om det ikke er noe av nøkkelen?

Jeg lagde empaladas i går, med oliven balsamico og sitron saus, alle syns saus så god, men ikke oppskrift:-( bare kjente det litt sånn i fingrene, litt i hode, og litt i munnen, men også i øynene, jeg så det at, nå ferdig. Empaladasene gjorde jeg nesten etter oppskrift, men som alltid gjorde jeg en liten vri,

Nå må jeg bli mer bevisst på mine vrier, fordi mange vil ha oppskriftene, derfor begynte jeg mye med måling, fordi andre lurer på hvordan mine pikekyss blir så store blanke og fluffy. Men jeg er veldig tilstedet i det jeg gjør, jeg ser det, blankheten, teksturen, og jeg er veldig fokusert på det jeg gjør, jeg lurer av og til på om det ikke er noe av nøkkelen?

Mmm, heldige er de som har deg som kokk! :)

Ad pikekyss: Bruker du edikk sammen med eggehviten? Etter at jeg økte mengden edikk syns jeg faktisk at pavlovabunnen blir blankere også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...