Gå til innhold

Greit med bussjåfører som setter grenser

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er sjelden jeg reiser med buss, og glad er jeg for det, spesielt er skrikingen andre mennesker driver med i sine mobiler så ille at ørepropper ikke er nok.

All annen høylydt prat stenger jeg ute med ørepropper ok, men mobiloprat blir høylydt og plagsom.

Så jeg er enig med bussjåfør og syns helt ok at bråkmakere kan gå av bussen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mobil-kommunikasjon/jeg-er-saa-lei-av-dette-mobil-hysteriet/a/23308992/

Fortsetter under...

Jeg oppfattet det ikke som han var noen bråkmaker - da er det sannelig ikke mange som hadde fått ta bussen! Gamle damer som oppdaterer hverandre på sine siste legebesøk, meget høylydt fordi hørselen skranter - eller ungjenter som hylfnisende diskuterer helgas fest - "Og jeg bare ass", "men liksom det og jeg bare -guuuuri!" osv osv osv.

Her overreagerte sjåføre voldsomt for jeg nekter å tro at alle de andre passasjerende satt helt stille og ikke sa et ord.

Ja blir du forstyrret av en passasjer så må du selvfølgelig ha lov til å be han flytte seg bak i bussen eller gå av. Hvis han forklarte seg dårlig så passasjeren fikk inntrykk av at han måtte gå av er det synd men ellers er det greit

Såfremt man ikke tar en buss hvor det finnes oppslag som sier at det skal være en "stillebuss" og at det ikke er anledning til å snakke i mobilen, så mener jeg at det å kaste folk av bussen på denne måten er maktmisbruk. Bra at busselskapet er tydelige på at dette har ikke sjåføren anledning til.

Jeg oppfattet det ikke som han var noen bråkmaker - da er det sannelig ikke mange som hadde fått ta bussen! Gamle damer som oppdaterer hverandre på sine siste legebesøk, meget høylydt fordi hørselen skranter - eller ungjenter som hylfnisende diskuterer helgas fest - "Og jeg bare ass", "men liksom det og jeg bare -guuuuri!" osv osv osv.

Her overreagerte sjåføre voldsomt for jeg nekter å tro at alle de andre passasjerende satt helt stille og ikke sa et ord.

Det finnes selvfølgelig ulike oppfatninger mht hvor veloppdragent det er å snakke i mobiltelefon på offentlig sted. For noen år siden var det nok flere som mente det var uhøflig, nå anser jeg det som helt greit å snakke lavmælt i mobil f.eks. på buss. Grunnen til at jeg mener det er greit er nettopp det du skriver om. Det er sjelden stille på bussen uansett, og jeg anser det ikke som mer forstyrrende om noen snakker lavmælt i mobiltelefonen enn at de sitter og skravler med en annen om løst og fast.

Når det er sagt, så opplever jeg at det er stor forskjell på støynivået på Oslo-bussene og den bussen jeg tar om morgenen for å komme inn til Oslo. På morgenbussen er det nærmest en "silent agreement" blant passasjerene om at det skal være stille, det er jo fortsatt TIDLIG og vi er ikke helt våkne ennå;-)

Annonse

Jeg har ikke lest saken, bare føyer til at mye av grunnen til at andres mobilbruk er irriterende, er at vi bare hører den ene halvdelen av samtalen.

Hei!

Et poeng

For min del er ubehaget gruppestøy skaper.

I går hjalp jeg noen å handle, jeg ble så sliten, hver butikk hadde sin musikk, pluss vifteanllegg, pluss normalbråk, ute i kjøpesenterets korridor, blandet ulik musikk med ulike rytmer seg, med høye stemmer og korridorens vifteanllegg og støy, feks fra heiser, dører, rullebånd, traller :-( m.m.

Det meste går helt greit stenge ute med ørepropper, men når mennesker snakker i mobil, så snakker de så merkelig høyt? Jeg vet ikke hvorfor? Tror kanskje de tror at fordi de ikke ser personen så hjelper det å heve stemmen. Men det er jo feil.

Endret av Madelenemie

Jeg tar en del langdistansebusser, og den siste tiden, så har sjåføren opplyst at mobilbruk skal være minimalt.

Dette fordi busselskapet har mottatt veldig mange klager fra passasjeret på dette.

Det rare er at når man snakker i mobil, så er den du snakker med bare 2 centimeter fra munnen din, og den som snakker til deg, er helt inntil øret.

Likevel, så er det slik at svært mange snakker høyere i mobiltelefon, enn til en eventuelt sideperson.

Jeg er en av de som IKKE ønsker å overhøre en høylytt diskusjon/krangel mellom 2 personer som snakker i mobiltelefon. Har jeg muligheten, så trekker jeg meg unna.

Den muligheten har man ofte ikke på en buss/trikk/tog, og ganske snart fly.

Jeg har fått inn samtaler mens jeg har vært på buss, og da har jeg dempet stemmen min veldig, nettopp med tanke på mine medmennesker rundt meg.

Eller, jeg har sagt fra at en samtale er vanskelig nå, så jeg kan ringe opp igjen når det passer bedre.

For noen år siden, så stod det et skilt like ved sjåføren : Forstyrr ikke føreren. Dette skiltet var ikke satt opp for morro skyld.

Anonymous poster hash: 14628...b79

Jeg tar en del langdistansebusser, og den siste tiden, så har sjåføren opplyst at mobilbruk skal være minimalt.

Dette fordi busselskapet har mottatt veldig mange klager fra passasjeret på dette.

Det rare er at når man snakker i mobil, så er den du snakker med bare 2 centimeter fra munnen din, og den som snakker til deg, er helt inntil øret.

Likevel, så er det slik at svært mange snakker høyere i mobiltelefon, enn til en eventuelt sideperson.

Jeg er en av de som IKKE ønsker å overhøre en høylytt diskusjon/krangel mellom 2 personer som snakker i mobiltelefon. Har jeg muligheten, så trekker jeg meg unna.

Den muligheten har man ofte ikke på en buss/trikk/tog, og ganske snart fly.

Jeg har fått inn samtaler mens jeg har vært på buss, og da har jeg dempet stemmen min veldig, nettopp med tanke på mine medmennesker rundt meg.

Eller, jeg har sagt fra at en samtale er vanskelig nå, så jeg kan ringe opp igjen når det passer bedre.

For noen år siden, så stod det et skilt like ved sjåføren : Forstyrr ikke føreren. Dette skiltet var ikke satt opp for morro skyld.Anonymous poster hash: 14628...b79

Hei!

Godt å lese at det er flere som syns det kan bli vel mye med mobilsamtaler.

Det er min erfaring også at mennesker snakker veldig mye høyere i mobil enn normalt.

Det viser jo også at øreproppene mine har ingen funksjon.

Men ved vanlige samtaler mellom mange mennesker gir det god skjerming.

Jeg syns også det går en grense for uhøflighet her, inni et lite rom som en buss eller en trikk er, så må man utvise ekstra varsomhet . Jeg ble vel litt lettet over å lese at såpass mange finner det forstyrrende med andre høylytte samtaler, Altså helt uavhengig av lydsensitivitet.

Jeg har videre gått til innkjøp av et par gode noise reduction headsett for å bli forstyrret minimalt.

Men denne bussjåføren spurte om ikke vedkommende kunne flytte seg. Han kastet ikke av passasjeren.

Men siden de stod på en busstopp, så valgte passasjeren å forlate bussen.

Jeg kan bare tenke med hvor mange samtaler denne bussjåføren har overhørt gjennom en lang arbeidsdag.

Og det er bevist at vi lar oss forstyrre mere av en mobilsamtale enn en samtale mellom 2 personer.

Grunnen til dette er at vi hører bare halve samtalen.

En undersøkelse i samme artikkelen, så sier 64 % at det IKKE er greit å sitte å snakke i telefon på bussen.

I Japan, så er det blitt forbudt å snakke i mobiltelefon på tog og buss.

Det handler om å vise respekt for sine medmennesker. Altså vanlig folkeskikk.

Anonymous poster hash: 14628...b79

Jeg har videre gått til innkjøp av et par gode noise reduction headsett for å bli forstyrret minimalt.

Men denne bussjåføren spurte om ikke vedkommende kunne flytte seg. Han kastet ikke av passasjeren.

Men siden de stod på en busstopp, så valgte passasjeren å forlate bussen.

Jeg kan bare tenke med hvor mange samtaler denne bussjåføren har overhørt gjennom en lang arbeidsdag.

Og det er bevist at vi lar oss forstyrre mere av en mobilsamtale enn en samtale mellom 2 personer.

Grunnen til dette er at vi hører bare halve samtalen.

En undersøkelse i samme artikkelen, så sier 64 % at det IKKE er greit å sitte å snakke i telefon på bussen.

I Japan, så er det blitt forbudt å snakke i mobiltelefon på tog og buss.

Det handler om å vise respekt for sine medmennesker. Altså vanlig folkeskikk.Anonymous poster hash: 14628...b79

Hei!

Sant

Såfremt man ikke tar en buss hvor det finnes oppslag som sier at det skal være en "stillebuss" og at det ikke er anledning til å snakke i mobilen, så mener jeg at det å kaste folk av bussen på denne måten er maktmisbruk. Bra at busselskapet er tydelige på at dette har ikke sjåføren anledning til.

Helt enig.

Jeg kan selv irritere meg over både mobilsnakking og annen støy på bussen. Men jeg har overvært mange oversure sjåfører som har kjefter på passasjerer og andre trafikanter. Vi kan ikke ha et slags lissom-politi i sjåførene.

Annonse

morsan, on 06 Oct 2014 - 08:13, said:

Helt enig.

Jeg kan selv irritere meg over både mobilsnakking og annen støy på bussen. Men jeg har overvært mange oversure sjåfører som har kjefter på passasjerer og andre trafikanter. Vi kan ikke ha et slags lissom-politi i sjåførene.

Det støttes.

Og like lite ønsker vi passasjerer som blir sure om de blir bedt av en sjåfør om å fflytte seg, - fordi de forstyrrer føreren. Og med det som resultat at DE selv velger å gå av bussen for så å ringe en avis.

En 6 timers busstur i går foreløp veldig greit. Personer mottok mobilsamtaler, snakket dempet og lite støy. Det er mye som går an bare en utviser litt folkeskikk.

Jeg har hatt(den samme ruten) bussturer hvor jeg har "deltatt" på høylytte krangler, detaljert innsyn i sexliv i samme helgen, og til "viktige" samtaler som er arbeidsrelaterte. Den siste kategorien såpass viktig at HELE bussen må forstå hvilken viktig jobb vedkommende har. Anonymous poster hash: 14628...b79

Hei!

Et poeng

For min del er ubehaget gruppestøy skaper.

I går hjalp jeg noen å handle, jeg ble så sliten, hver butikk hadde sin musikk, pluss vifteanllegg, pluss normalbråk, ute i kjøpesenterets korridor, blandet ulik musikk med ulike rytmer seg, med høye stemmer og korridorens vifteanllegg og støy, feks fra heiser, dører, rullebånd, traller :-( m.m.

Det meste går helt greit stenge ute med ørepropper, men når mennesker snakker i mobil, så snakker de så merkelig høyt? Jeg vet ikke hvorfor? Tror kanskje de tror at fordi de ikke ser personen så hjelper det å heve stemmen. Men det er jo feil.

Jeg tåler heller ikke for mye støy, men samfunnet er ikke lagt opp for slike folk. Det er og blir mye støy der ute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...