Gå til innhold

Vil slutte å røyke

Anbefalte innlegg

Hva med noe mindre kreativt? Noen spaser/gåtur -grupper på FB du kan melde deg inn i? Om du ikke orker å være sosial kan du kanskje avtale med 2-3 venner om en fast turdag i uken? Hva med å begynne å strikke? 

Kan jo prøve å gå litt da, har vel godt av å komme meg ut...sitter hele dagen. Vet ikke hvilke grupper på FB det skulle vært men. Kunne jo gått tur med en venninne, har bare så lite tiltal. Å strikke kan jeg ikke, skjerf er kjedelig å strikke.

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nicklusheletida

22

• stjernestøv

20

• Lillemus

8

• XbellaX

8

Kan jo prøve å gå litt da, har vel godt av å komme meg ut...sitter hele dagen. Vet ikke hvilke grupper på FB det skulle vært men. Kunne jo gått tur med en venninne, har bare så lite tiltal. Å strikke kan jeg ikke, skjerf er kjedelig å strikke.

Kan du strikke et skjerf kan du strikke en lue også. :) Kanskje du kan brodere noe, om håndarbeid er et alternativ? Begynne å jogge? Tiltakslysten kommer gjerne etterhvert - jeg elsker å jogge/komme meg ut på tur, men det hender ofte jeg ikke har spesielt lyst, da tar jeg bare på meg treningstøyet og går ut allikevel.

Lese? Det finnes masse-masse-masse gode bøker på biblioteket, helt gratis! Kanskje har de en lesesirkel på ditt lokale bibliotek, som du kan bli med i? Sosialt og hyggelig. :)

Kan du strikke et skjerf kan du strikke en lue også. :) Kanskje du kan brodere noe, om håndarbeid er et alternativ? Begynne å jogge? Tiltakslysten kommer gjerne etterhvert - jeg elsker å jogge/komme meg ut på tur, men det hender ofte jeg ikke har spesielt lyst, da tar jeg bare på meg treningstøyet og går ut allikevel.

Lese? Det finnes masse-masse-masse gode bøker på biblioteket, helt gratis! Kanskje har de en lesesirkel på ditt lokale bibliotek, som du kan bli med i? Sosialt og hyggelig. :)

Tviler på at jeg klarer å strikke en lue, da må noen lære det til meg. Brodere er jo ikke så dumt bare det ikke er for smått, men er generelt ikke flink til håndarbeid. Det er litt kjedelig og. Vil komme meg mer ut, jogge? Hump hump, store meg? Må nok vente litt med det, gå holder lenge det :)

Lese har jeg lyst til, kan jo gå på biblioteket en dag. Vet ikke om de har lesesirkel her, kanskje men der er jeg sikkert ikke velkommen.

Tviler på at jeg klarer å strikke en lue, da må noen lære det til meg. Brodere er jo ikke så dumt bare det ikke er for smått, men er generelt ikke flink til håndarbeid. Det er litt kjedelig og. Vil komme meg mer ut, jogge? Hump hump, store meg? Må nok vente litt med det, gå holder lenge det :)

Lese har jeg lyst til, kan jo gå på biblioteket en dag. Vet ikke om de har lesesirkel her, kanskje men der er jeg sikkert ikke velkommen.

Jeg er ikke noe håndarbeidsmenneske selv, så jeg valgte å bake eplekaker (aner ikke hvorfor, det var eplesesong og jeg fikk noen kasser epler fra oven).... og så måtte jeg etterhvert begynne å gå turer fordi jeg tilslutt så ut som et eple.

...

Annonse

Jeg er ikke noe håndarbeidsmenneske selv, så jeg valgte å bake eplekaker (aner ikke hvorfor, det var eplesesong og jeg fikk noen kasser epler fra oven).... og så måtte jeg etterhvert begynne å gå turer fordi jeg tilslutt så ut som et eple.

...

Eplekake er jo så godt :) Bake liker jeg så det kan jeg gjøre, da blir jo de andre i huset glad også. Må nok gå turer jeg også.

Nicklusheletida

Gratulerer :)

Og tusen takk for en motiverende historie, jeg gleder meg til fordelene med å ikke røyke.

Lykke til ! :-) Du klarer dette hvis du virkelig vil, men da må du slutte å tenke "jeg har jo røyk også da, hvis det blir for ille" Kjenner meg igjen i den tankegangen altså, men den må du kvitte deg helt med.

Bedre å bruke alt mulig annet i begynnelsen. Nikotin er ikke farlig, så plaster, nikotintyggis og snus er bedre. I tillegg til plaster har jeg begynt med snus ca 1-2 ganger dagen, så nikotinfri er jeg jo ikke, men det er først og fremst sigarettene som ødelegger helsa.

Jeg må passe meg så jeg ikke blir avhengig av snus og plaster nå. Meningen er å spare penger også. Min datter har sluttet med snus i samme slengen og det har visst vært et helvete for henne, sier hun. Hun bruker ingenting annet og har vært så emosjonell at hun satt på forelesning og gråt en hel time påsto hun. Hun har altså hatt det verre enn meg, så hvis du velger å bruke det, så bruk det for all del med forsiktighet. Hun brukte en eske om dagen.Nå er hun over det verste.

Lykke til ! :-) Du klarer dette hvis du virkelig vil, men da må du slutte å tenke "jeg har jo røyk også da, hvis det blir for ille" Kjenner meg igjen i den tankegangen altså, men den må du kvitte deg helt med.

Bedre å bruke alt mulig annet i begynnelsen. Nikotin er ikke farlig, så plaster, nikotintyggis og snus er bedre. I tillegg til plaster har jeg begynt med snus ca 1-2 ganger dagen, så nikotinfri er jeg jo ikke, men det er først og fremst sigarettene som ødelegger helsa.

Jeg må passe meg så jeg ikke blir avhengig av snus og plaster nå. Meningen er å spare penger også. Min datter har sluttet med snus i samme slengen og det har visst vært et helvete for henne, sier hun. Hun bruker ingenting annet og har vært så emosjonell at hun satt på forelesning og gråt en hel time påsto hun. Hun har altså hatt det verre enn meg, så hvis du velger å bruke det, så bruk det for all del med forsiktighet. Hun brukte en eske om dagen.Nå er hun over det verste.

Dattera mi også sa det var forferdelig å slutte med snus, men som din hadde hun ikke noe å sammenligne med så hvem vet hva som er verst.

Jeg fant ut at jeg skulle slutte natt til mandag og har snust 3 snus om dagen og vet egentlig ikke hvor mange sigaretter det tilsvarer.  Uansett så har jeg ikke noe problem selv om han jeg bor med ikke har sluttet og fremdeles røyker inne på kjøkkenet under vifta.

Jeg har ymtet frampå å slutte lenge, men nå orket jeg ikke vente lenger.  Og liker appen Stoppa som forteller meg hvor lenge jeg har sluttet og hvor mye penger jeg har spart ;)

Takk for det :)

Jeg slutter helt når jeg er tom for røyk, så røyk skal jeg ikke ha i huset. Men de l.sigarettene inneholder jo nikotin, plaster kjøper jeg hvis det blir for ille. Snus er ikke noe for meg, noen sier jo man får en sorgreaksjon når man slutter så en kan vel bli emosjonell.

Nicklusheletida

Dattera mi også sa det var forferdelig å slutte med snus, men som din hadde hun ikke noe å sammenligne med så hvem vet hva som er verst.

Jeg fant ut at jeg skulle slutte natt til mandag og har snust 3 snus om dagen og vet egentlig ikke hvor mange sigaretter det tilsvarer.  Uansett så har jeg ikke noe problem selv om han jeg bor med ikke har sluttet og fremdeles røyker inne på kjøkkenet under vifta.

Jeg har ymtet frampå å slutte lenge, men nå orket jeg ikke vente lenger.  Og liker appen Stoppa som forteller meg hvor lenge jeg har sluttet og hvor mye penger jeg har spart ;)

Gratulerer med røykeslutt og lykke til :-)

Jeg vet ikke om det er vanskeligere å slutte med snus, men hun snuste mye, så var nok veldig nikotinavhengig. Snakket med på face i går kveld og da var hun fortsatt snusfri. Hun synes det var deilig å være kvitt abstinensene, men visste ikke hvor lenge hun kom til å holde ut, så hun sliter fortsatt. Motivasjonen hennes for å slutte var at hun hadde bestemt seg for at hun ikke en fortjente en tur til Krakow (som hun er på vei til nå) for å besøke en gammel klassekamerat. De studerer det samme i hvert sitt land. Økonomien som var avgjørende her, så spørs om hun er motovert nok i lengden  ;)

Sønnen min sluttet med snus i fjor. Han hadde noen litt tøffe uker han også, men han la seg til å sove tidlig om kvelden for å sove bort abstinensene. Han snuste ikke like mye som henne, så var nok litt lettere å slutte.

Jeg sliter litt jeg også. Spesielt etter middagen. Å kose seg med snus og kaffe er ikke helt det samme, men hjelper litt :-) Ser lite delikat og feminint ut men ;-)

Merker at maten smaker bedre. Jeg har tatt opp igjen gamle vaner som å drikke te til frokost. Litt merkelig at jeg plutselig har fått så lyst på te igjen og attpåtil frokost slik som da jeg var ung. I flere år drakk jeg bare kaffe.

Spiller liten rolle om du slutter i morgen eller ønsker å bli med på gruppen som slutter 20 oktober, gjør det som kjennes best for deg.

Jeg kjøpte nikotintyggis 2 mg på rimi/kiwi, tygde konstant og la den ved tannkjøttet i begynnelsen (også FØR jeg kjente røykesuget).

Nicotintyggis var gull verdt for meg da jeg prøvde å slutte, så henger meg på denne! Jeg kjøpte 4mg.Og enig, ta en tyggis FØR røykesuget kommer. I begynnelsen tygget jeg mer enn anbefalt og litt i panikk for å helgradere meg mest mulig mot røykesug. Etterhvert tok jeg færre og tilslutt glemte jeg å ta meg en tyggis. Da kjente jeg kanskje ett lite behov, men det var så lite og varte så kort at jeg kunne like gjerne la vær.

Var røykfri i 3 mnd, men festrøyken ødela tilslutt, pga var på fest-røykte èn røyk, neste fest, ville ikke bomme så var så dum å kjøpte en 10-pakning som liksom skulle "vare", men da var det gjort.

Så for min del, jeg skal prøve å slutte igjen med nicotin tyggis, men tenkte å skaffe meg en el-sigarett også å ha i bakhånd i tilfelle.

Uansett masse lykke til! :) You can do it ;)

Nicotintyggis var gull verdt for meg da jeg prøvde å slutte, så henger meg på denne! Jeg kjøpte 4mg.Og enig, ta en tyggis FØR røykesuget kommer. I begynnelsen tygget jeg mer enn anbefalt og litt i panikk for å helgradere meg mest mulig mot røykesug. Etterhvert tok jeg færre og tilslutt glemte jeg å ta meg en tyggis. Da kjente jeg kanskje ett lite behov, men det var så lite og varte så kort at jeg kunne like gjerne la vær.

Var røykfri i 3 mnd, men festrøyken ødela tilslutt, pga var på fest-røykte èn røyk, neste fest, ville ikke bomme så var så dum å kjøpte en 10-pakning som liksom skulle "vare", men da var det gjort.

Så for min del, jeg skal prøve å slutte igjen med nicotin tyggis, men tenkte å skaffe meg en el-sigarett også å ha i bakhånd i tilfelle.

Takk for det :) :)

Har 22 røyker igjen nå, skal slutte etter det. Har hørt at damp sigaretter er lett å slutte på, men jeg har bare vanlig l.røyk så får se hvordan det går. Ikke lurt med festrøyiking nei.

Annonse

Jeg sliter litt jeg også. Spesielt etter middagen. Å kose seg med snus og kaffe er ikke helt det samme, men hjelper litt :-) Ser lite delikat og feminint ut men ;-)

Det er bare fornavnt... Det er stygt når menn snuser også, men av en eller annen grunn ti ganger styggere når kvinner gjør det. Usjameg.

Nicklusheletida

Det er bare fornavnt... Det er stygt når menn snuser også, men av en eller annen grunn ti ganger styggere når kvinner gjør det. Usjameg.

Tror du ikke jeg er fullt klar over det ? Derfor snuser jeg heller ikke ute i offentligheten. Jeg er for meg selv. Nå er det helsa som er viktig for meg (samt økonomien ) og da er det som er viktigst ikke å dra noe gift ned i lungene. Så i steden for å ta en tur på verandaen med røyk og kaffe etter middagen, sitter jeg nå i stua med en snus og kaffe. Så tar jeg kanskje en litt senere på på kvelden hvis jeg føler meg rastløs. Det blir aldri mer enn to pr. dag.

Snuser aldri på dagtid og nå har jeg gått flere timer uten plaster også, så jeg trener meg på å greie meg uten noenting :-)

Så du får nå bare si usjameg så mye du vil, men jeg gjør mitt beste. Så støttende du er forresten :P

Så du får nå bare si usjameg så mye du vil, men jeg gjør mitt beste. Så støttende du er forresten :P

Jeg er imponert over de som slutter å røyke altså. :) Jeg skjønner bare ikke helt poenget med å gå veien om noe annet som er nesten like avhengighetsskapende, bortsett fra at passiv snusing ikke skader noen. ;) Sånn sett er snus absolutt å foretrekke fremfor røyk!

Nicklusheletida

Jeg er imponert over de som slutter å røyke altså. :) Jeg skjønner bare ikke helt poenget med å gå veien om noe annet som er nesten like avhengighetsskapende, bortsett fra at passiv snusing ikke skader noen. ;) Sånn sett er snus absolutt å foretrekke fremfor røyk!

Tror ikke dette er det eneste du ikke skjønner poenget med  :P Det er jo et typisk Lillemus- svar dette ;-) Litt kjapt og enkelt. 

Noen greier å slutte med alt samtidig. Jeg har innsett at jeg trenger noe for å komme ut av vanen for ikke å bli for deprimert i starten. Det er også grunnen til at jeg reagerer hver gang når noen ber slankere slutte med all form for kos. Da tenker jeg at det vil aldri gå bra i lengden.

Men jeg er supermotivert nå, så jeg vet at jeg skal greie dette denne gangen. Helsa er viktigste motivasjonsfaktoren, men jeg har i grunnen ikke noe valg pga. økonomien heller og da kan jeg ikke bruke plaster og snus i lengden heller. Det er også dyrt.

Men alt er jo så mye lettere når en har det bra psykisk og jeg tenker at hvis jeg får store problemer når jeg er i dritthumør i pms-perioden, så er det bedre at jeg tyr til en snus fremover. Men selvsagt vil jeg prøve å la være.

Jeg brukte også langt mer tyggis enn anbefalt, som deg tygde jeg helt panisk i begynnelsen.  Jeg tar fortsatt en sigarett i blant. Det kan gå flere måneder mellom hver gang men jeg merker jeg må være veldig bevisst på å ikke la det skli ut. Det ville vært langt enklere å kutte alt... men hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig? ;-)

Nicklusheletida

Jeg brukte også langt mer tyggis enn anbefalt, som deg tygde jeg helt panisk i begynnelsen.  Jeg tar fortsatt en sigarett i blant. Det kan gå flere måneder mellom hver gang men jeg merker jeg må være veldig bevisst på å ikke la det skli ut. Det ville vært langt enklere å kutte alt... men hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig? ;-)

Eller omvendt :-) Hvorfor gjøre det vanskelig når en kan gjøre det litt enklere og kanskje unngå en depresjon som igjen vil ende i en stor sprekk?

Blir vel litt det samme som å slutte med antidepressiva. Anbefales ikke å slutte brått. For noen går det sikkert bra, men for andre ikke.

Eller omvendt :-) Hvorfor gjøre det vanskelig når en kan gjøre det litt enklere og kanskje unngå en depresjon som igjen vil ende i en stor sprekk?

Blir vel litt det samme som å slutte med antidepressiva. Anbefales ikke å slutte brått. For noen går det sikkert bra, men for andre ikke.

Mye sant i det, jeg føler bare at jeg må bruke mer krefter enn jeg synes er nødvendig de gangene jeg da legger sigarettene fra meg. Det er aldri snakk om mer enn 1- 2 sigaretter, det kan gå kanskje 3-4 måneder mellom hver gang, men likevel. Det er så fantastisk unødvendig fordi jeg opprettholder vanen fremfor å skape avstand. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...