Gå til innhold

Er vi trygdede late og udugelige?


lathans

Anbefalte innlegg

:)

Liker!

 

Har du humor, kan vi nesten bli venner.

 

Venner blir jeg ikke med noen, men jeg liker humor mennesker:-)

 

jeg forstår meg best på min mann og min psykiater, men det er kjærlighet ikke vennskap tror jeg? :huh:

men hvem vet, hva hva er, ikke jeg?

 

Skal ikke ødelegge sykdomstråden da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    8

  • gråstein

    8

  • Madelenemie

    7

  • ISW

    7

Ingen yter alltid 100% på jobb. Det er ikke bare en liten elite av supermennesker som klarer å jobbe,  

 

Du forstår veldig godt hva jeg mener. Arbeidslivet har blitt så hardt og krevende at ikke alle klarer å yte det som kreves uansett hvor mye ønsker det.

 

Hvem var det som nettopp ble kalt inn på teppet til sjefen og fikk høre at han var blitt glemsk, manglet initiativ og entusiasmeog ikke hadde samme gjennomføringsevne som tidligere, til tross for at han går på medisiner og følger alle behandingsopplegg til punkt og prikke?

 

Det er heller ikke nødvendig med plettfri CV. Det er mange med store hull i CV'en som får jobb, også her på DOL, 

 

 

Joda, det hender også at folk vinner i Lotto. Du kan lese hva LOs sjefsøkonom nettopp har uttalt:

 

http://www.dagbladet.no/2014/10/08/nyheter/arbeidsinnvandring/politikk/arbeidsliv/innvandring/35647110/

 

"Siden finanskrisen i 2008 har hele sysselsettingsveksten tilfalt utenlandsk arbeidskraft, sier LOs sjeføkonomen Stein Reegård til Dagbladet. Nettoinnvandringen de siste seks åra utgjorde nær 260 000, som er mer enn dobbelt så mye som i foregående seksårsperioden. Reegård er ikke i tvil om at det presser nordmenn ut av arbeidsmarkedet. "

 

Det hjelper ikke at det skapes mange nye jobber, når de fleste går til arbeidssøkende fra EØS-land (og det er flere der de kommer fra, for å si det slik). Faktum er: Har du dårlig helse og hullete CV, er det, om ikke umulig, svært vanskelig å få jobb.

 

Nesten alle partier, ikke minst Arbeiderpartiet, mener at det skal lønne seg å jobbe. Jeg mener også at det blir feil hvis noen taper penger på å ta seg en jobb.

 

 

Det er det ekstremt få som gjør. Og det hjelper ikke å kutte i trygdene når det i realiteten ikke finnes jobber. Nå syntes jeg du virkelig har malt deg inn i et hjørne.

Endret av lathans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette ligger også at man er nødt til å slepe seg på jobb selv om man ikke føler seg 100%. Jeg har knapt hatt en fraværsdag i arbeidslivet (unntaket var 3 dager da jeg fikk svineinfluensa og en 10 dager lang 30% sykmelding ved en anledning). Jeg har også forkjølelser, bivirkninger av medikamenter, nedstemthet, angst, vondt i magen og hodepine. Jeg har ikke disse forventningene til de jeg jobber sammen med, men man må i det minste tenke litt i den retningen.

Noe som nok er veldig gunstig mtp. arbeidslivet og sosialt liv forøvrig er vel en urokkelig tro på seg selv, at man til enhver tid gjør det riktige, ikke kan klandres, i alle fall mye mindre enn "de jeg jobber sammen med".

Mange av de som ikke jobber er i en situasjon hvor de ikke engang tror de kan scanne varer bak kassa på Rimi fort nok... kanskje de tror de ikke kan levere ut aviser fordi mottagere får de for sent og blir sinte/sure...

Men det er når man ser på seg selv som sn slags helt at man virkelig har en fordel...

Det er veldig mye sykemelding i Norge 2014 som ikke skyldes sykdom. Noen kaller det snylting eller dårlig moral. Andre kan syns det er verre å bli mobbet (på arbeidsplasen) enn å gå på jobb med influensa... men mobbing i seg selv er ikke farlig, det er hvordan offeret føler seg som er problemet - og her kommer dette med selvbilde inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle partier, ikke minst Arbeiderpartiet, mener at det skal lønne seg å jobbe. Jeg mener også at det blir feil hvis noen taper penger på å ta seg en jobb.

 

Jeg hadde faktisk aldri hatt en eneste betalt sykedag tidligere før jeg nå ble sykmeldt. Samtidig gikk jeg ned mellom 60% og 70% i inntekt. Og så blir man servert svada om at det er viktig å gå inn 100% for arbeidet, og det skal lønne seg å jobbe...

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Noe som nok er veldig gunstig mtp. arbeidslivet og sosialt liv forøvrig er vel en urokkelig tro på seg selv, at man til enhver tid gjør det riktige, ikke kan klandres, i alle fall mye mindre enn "de jeg jobber sammen med".

 

 

Jeg mener det er helt motsatt. Kanskje den aller viktigste egenskapen man kan ha er troen på at man selv kan klandres om ting går dårlig. Det kalles også ansvarsfølelse.

 

Hvis man heller fokuserer på omstendighetene og hva andre gjør feil har man et seriøst problem i arbeidslivet og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er helt motsatt. Kanskje den aller viktigste egenskapen man kan ha er troen på at man selv kan klandres om ting går dårlig. Det kalles også ansvarsfølelse.

 

Hvis man heller fokuserer på omstendighetene og hva andre gjør feil har man et seriøst problem i arbeidslivet og ellers.

Du misforstår det jeg sier. Jeg snakker selvsagt ikke om ansvarsfraskrivelse, jeg snakker om urealistisk eller unødvendig negativt selvbilde.

For å ta meg selv.

Begynte på et av de mest presisjetunge studiene i Norge, men fra først stund ble jeg behandlet nedvurderende. Mange som ikke så på meg eller så sinte ut i blikket. Sannsynligvis fordi jeg er merkelig, jeg oppførte meg aldri noe dårlig. Etter et par uker begynte de å snakke om negative ting om meg i pausene. Folk som satt ved siden av meg som kommenterte ting ved meg. Ingen alvorlige anklager, men når "alle" gjør det over tid, så er ikke det morsomt. Det kunne være ting som at jeg ikke var smart nok. Men jeg tok ikke dette som mobbing, jeg trodde det var riktig. Etterhvert ble jeg sånn at jeg tok baktalelsene til et nytt nivå. Da snakket de om meg på TV og. Studentene var sinte på meg fordi de var redde fordi jeg var farlig, og studentene hadde arrangert en lobotomi av meg pga. dette. Etterhvert sluttet jeg.

Ja, merk dette: jeg sluttet. Jeg ble ikke kastet ut. Jeg antar jeg oppviste dårlig moral da, siden plagene mine oppstod pga. sosiale forhold og ikke helsemessige, og jeg sluttet frivillig og med vilje?

Men hvis man går på jobb vitende om at man er flink og dine medarbeidere er hyggelige og oppbyggelige mot deg - da kan man være ganske syk og likevel mestre jobben bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker!

 

Har du humor, kan vi nesten bli venner.

 

Venner blir jeg ikke med noen, men jeg liker humor mennesker:-)

 

jeg forstår meg best på min mann og min psykiater, men det er kjærlighet ikke vennskap tror jeg? :huh:

men hvem vet, hva hva er, ikke jeg?

 

Skal ikke ødelegge sykdomstråden da:-)

 

Jeg har da humor, jeg er ikke sinna på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a snakket de om meg på TV og. Studentene var sinte på meg fordi de var redde fordi jeg var farlig, og studentene hadde arrangert en lobotomi av meg pga. dette. Etterhvert sluttet jeg.

Ja, merk dette: jeg sluttet. Jeg ble ikke kastet ut. Jeg antar jeg oppviste dårlig moral da, siden plagene mine oppstod pga. sosiale forhold og ikke helsemessige, og jeg sluttet frivillig og med vilje?

 

Høres ut som du sluttet pga psykdom?

Anonymous poster hash: 1b9f9...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P har glutenallergi, men ok, hvis du deler ubehaget med meg:-) liker boller jeg :D

Og det var første gang jeg lo i dag. Og det var vel dagens beste medisindose også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du sluttet pga psykdom?

Anonymous poster hash: 1b9f9...826

Nei, jeg visste ikke at jeg var syk, og hadde ingen sykemelding. Jeg sluttet fordi jeg gruet meg.

Ja det er herlig å være trygdet. Var på butikken nå, og han sa pakket i pose i båsen ved siden av meg så jo helt rasende ut virket det som. Og når jeg går ut så kommer han bak meg, og trakk inn snørret... hadde vel lyst til å spytte på meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg visste ikke at jeg var syk, og hadde ingen sykemelding. Jeg sluttet fordi jeg gruet meg.

 

Hvem som helst hadde nok sluttet hvis man hadde trodd dette var reelt.

 

Ja det er herlig å være trygdet. Var på butikken nå, og han sa pakket i pose i båsen ved siden av meg så jo helt rasende ut virket det som. Og når jeg går ut så kommer han bak meg, og trakk inn snørret... hadde vel lyst til å spytte på meg da.

 

 

Han var nok bare forkjølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skaffet meg referanser fra før jeg ble manisk da jeg jobbet frivillig på et backpackerhostel i utlandet og fått hjelp til å skrive en grei CV… kanskje jeg kommer meg ut av denne uførtilværelsen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffet meg referanser fra før jeg ble manisk da jeg jobbet frivillig på et backpackerhostel i utlandet og fått hjelp til å skrive en grei CV… kanskje jeg kommer meg ut av denne uførtilværelsen!!!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er vi late trygdede en for stor byrde for samfunnet? Lever vi et liv i sus og dus på fete trygder mens resten må jobbe og slite for å fø på oss? Det er det intrykket man sitter igjen med etter å ha lest i kommentarfeltene i nettavisene.

Det er neppe mange late trygdede som lever i sus og dus og det er det vel få om noen som tror de gjør, men det er jo skummelt mange trygdede her nå og derfor naturlig at folk er opptatt av det. Jeg tror det er best å holde seg langt unna de kommentarfeltene hvis man er trygdet, kvinne eller stemmer rødgrønt. Jeg ser på det som forgården til det andre stedet langt nede. Det veldig varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nettopp. Jeg er en av disse "minusvariantene" med trygd Jeg er med på et frivillig/ulønnet tiltak med å dele ut mat til husløse. Hva gjør disse som klager på høye trygdekostnader for hjelpetrengende?

Anonymous poster hash: c459e...6e0

 

Jeg klager på trygdekostnadene av og til, men jeg er også med i den lokale frivilligsentralen og hjelper til når jeg har tid til det, eller jeg delegerer oppgaver til folk som trenger noe å gjøre/noen å bry seg om. Det går fint an å være opptatt av begge deler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe mange late trygdede som lever i sus og dus og det er det vel få om noen som tror de gjør, men det er jo skummelt mange trygdede her nå og derfor naturlig at folk er opptatt av det. Jeg tror det er best å holde seg langt unna de kommentarfeltene hvis man er trygdet, kvinne eller stemmer rødgrønt. Jeg ser på det som forgården til det andre stedet langt nede. Det veldig varme.

 

Her er flere:

 

- muslim

- rumener

- afrikaner

- homofil som vil gifte seg i kirken

- ...

 

Tenk å være en trygdet muslimsk afrikaner som er homofil og vil gifte seg i kirken, stemmer Audun Lysbakken og er kvinne... :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er best å holde seg langt unna de kommentarfeltene hvis man er trygdet, kvinne eller stemmer rødgrønt. 

 

Noen som har en teori hvor disse mørke blå/brune folka totalt har tatt over alle nettavis-kommentarfelt?

Anonymous poster hash: 1b9f9...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe mange late trygdede som lever i sus og dus og det er det vel få om noen som tror de gjør, men det er jo skummelt mange trygdede her nå og derfor naturlig at folk er opptatt av det. Jeg tror det er best å holde seg langt unna de kommentarfeltene hvis man er trygdet, kvinne eller stemmer rødgrønt. Jeg ser på det som forgården til det andre stedet langt nede. Det veldig varme.

Hvor har du fått det fra at det er skummelt mange trygdede ? Er det flere trygdede enn det har pleid å være ? Vi får jo eldrebølgen etterhvert så da vil vel andelen øke litt men med mindre vi begynner å føde barn er det lite å gjør med den saken ..

 

edit oja du snakket om på DOL antar jeg glem det

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...