Gå til innhold

Er vi trygdede late og udugelige?


lathans

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    8

  • gråstein

    8

  • Madelenemie

    7

  • ISW

    7

Ja nettopp, det kan ofte være en kamp. Men hvis du kom deg bort fra en stor båt som var i ferd med å synke, der du hang deg fast i en line på en livbåt i det kalle vannet, men du orket ikke å gjøre noe selv for å komme opp i livbåten, og de andre hadde nok med å ro.

Det hadde kanskje vært verd anstrengelsene med å komme seg opp i båten og vært med å ro, og dermed hadde en også gjort noe nyttig. Men det er ikke alltid en ser slikt klart å tydelig, slik at vi blir sterk nok motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er vi late trygdede en for stor byrde for samfunnet? Lever vi et liv i sus og dus på fete trygder mens resten må jobbe og slite for å fø på oss? Det er det intrykket man sitter igjen med etter å ha lest i kommentarfeltene i nettavisene. Selv visse autoritetspersoner her på DOL insinuerer det samme.
 
Vi er mange som arbeidet så lenge vi kunne, før sykdommer, arbeidsskader og liknende satte stopp for arbeidskarrieren, og vi måtte bite i det sure eplet å sykemelde oss og senere bli uføretrygdet. Vi kanskje snakker for lite om den store eksistensielle krise det er å bli uføretrygdet. Det er så mye man mister, og man har ikke noe valg. Drømmer om studier, karriere, sosialt sammenheng og nettverk, økonomi forsvinner fra oss og det gjør vondt!
 
Hvis vi ikke fungerer i arbeidslivet, hva bør da gjøres med oss? Er et nakkeskudd for brutalt? Det ville nå ihvertfall frigjort midler til skatteletter for de som holder hjulene i gang. Kanskje nok til en nyere bil, eller en ekstra sydentur?

 

Selfølgelig er vi ikke late fordi om vi har blitt syke/uføre. Det kan dessverre skje alle.

Anonymous poster hash: 784db...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da humor, jeg er ikke sinna på deg :)

Hei!

Takk:-)

Jeg kan misforståes, hvis jeg oppfatter at mennesker er pilletrillespisere sier/ skriver jeg det...

Men det er mer et fakta jeg opplyser om, det er IKKE ment sårende, takk og atter takk for at du evner å forstå det. Det forstår få, mange blir fornærmet.

Ikke i RL for jeg sier lite, har lite jeg vil si, og alle ord går for fort rundt meg, når flere enn et menneske, så jeg kommer ikke på noe å si like fort som andre. Men jeg kommer på ordene mer når jeg er alene og kan skrive dem.

Av denne grunn ønsker jeg ikke mer dette man kaller venner, jeg tar konsekvensene av misforståelsene som oppstår og ønsker ikke å inngå vennskap mer, jeg har jo tre stk, min mann, min psykiater og min barndomsvenn, et usedvanlig snilt menneske jeg liker å gå ut med av og til. ( hun hjalp meg gjennom barndommen, men vi er venner, men hun blir ikke fornærmet, selv ikke da jeg nå glemte at hennes mor var død, hun bare smilte og sa, " du nå tror jeg du er litt sliten", da kom jeg på det)

Jeg har ikke stengt alle dører for vennskap, men jeg har lært av erfaringer og har blitt mer reservert.

Jeg vil fra nå av bruke lang tid på å bli kjent med noen før jeg skal tro de kan bli mine venner. Og bli kjent med meg er heller ikke lett.. Jo lett, da jeg er åpen, men ærligheten/ direkteheten kolliderer med de fleste.

Jeg har jo klart meg med en venn gjennom mesteparten av mitt liv, og vært lykkelig uten å savne noe mer,

Jeg snakker jo likevel med mennesker, men jeg er den jeg alltid har vært, og være venn med, kort oppsummert en barneuatist, er ikke enkelt verken for andre eller meg:-D

Min psykiater sier jeg kun kan ha venner som er ytterst stødige i seg selv, dette tror jeg hun sier fordi man kan velge å tolke ting jeg sier i beste mening uten å bli fornærmet som du klarte, eller i verste mening og bli sur. Jeg som liker har det gøy, orker ikke surmuling, da vil jeg ikke ha venner.

Men takk for forståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det var første gang jeg lo i dag. Og det var vel dagens beste medisindose også.

Hei!

Godt:-)

Ja latter er helsebringende.

Jeg så programmer om indere som ler på stranden om morgenen før de går på jobb, de ler og ler, og latteren smitter:-) , de ler mer fordi en annen ler:-) jeg syns interessant.

Jeg ler jo av mine egne ting, og blir forundret når andre ler, og begynner da å tenke litt, jeg blir fascinert av smitten latteren tydelig har på vanligere utgaver av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i RL for jeg sier lite, har lite jeg vil si, og alle ord går for fort rundt meg, når flere enn et menneske, så jeg kommer ikke på noe å si like fort som andre. Men jeg kommer på ordene mer når jeg er alene og kan skrive dem.

 

Akkurat slik er jeg også. Godt å få bekreftet at dette skyldes AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

To ting kjennetegner de trygdede:

1. De er eldre (alderstrygdet)

2. De har hatt uflaks (de andre).

Ingen enkeltfaktor har større betydning for sykdom/friskhet enn uflaks/flaks.

Men i randsonen er det alltid noen som misbruker velferdsordninger akkurat som noen bedriver forsikringssvindel. Usolidarisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting kjennetegner de trygdede:

1. De er eldre (alderstrygdet)

2. De har hatt uflaks (de andre).

Ingen enkeltfaktor har større betydning for sykdom/friskhet enn uflaks/flaks.

Men i randsonen er det alltid noen som misbruker velferdsordninger akkurat som noen bedriver forsikringssvindel. Usolidarisk!

Uflaks med gener og oppvekst og kanskje ulykke/sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Uflaks med gener og oppvekst og kanskje ulykke/sykdom?

Til syvende og sist er vel all oppførsel et resultat av gener, miljø og en dæsj ren tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...