Gå til innhold

– Sett av penger til julehandelen nå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

22

• laban

9

• Lillemus

8

• påskelilje

7

Mest aktive i denne tråden

Men en MND før!? Det har jeg problemer med å tro.

Hei!

Nei det blir som med jul, henger du opp julestjerne lillejulaften?

Vi henger opp lys 1 desember, hele advent er en lysmnd.

Når man dekorerer hus, inngangsparti med blomster og lys, i høstens farger, er det pent om dette får være en del av høsten.

Jeg er av de få voksne som gleder meg over selve skumleriene av Halloweenpynt, barns glede og forventing smitter over. 

Hei!

Når man dekorerer hus, inngangsparti med blomster og lys, i høstens farger, er det pent om dette får være en del av høsten.

Jeg er av de få voksne som gleder meg over selve skumleriene av Halloweenpynt, barns glede og forventing smitter over. 

Jeg synes Halloween er noe stort tull, men om du pynter hagen med fine blomster og lys høres fint ut. :) Jeg tenkte på skjelletter, gresskar, skumle ting og hekser og sånt - det har man vel ikke i hagen en måned før Halloween?

Hei!

Jeg syntes det er perverst hvor mye vi sløser bort på juletull. Og nå skal vi sløse bort like mye på Halloween?

Da unngår du at kredittkortet går varmt i siste liten, råder økonom.

Høsten har knapt meldt sin ankomst. De færreste går nok med juleforberedelser i tankene. Det kan likevel være en god idé å starte juleforberedelsene allerede nå for å minimere faren for at førjulstiden blir unødvendig kostbar, er det klare rådet fra forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea.

– Kommer du tidlig i gang, kan du spare deg for julestress, kutte utgifter og slippe unna dyre kredittkjøp, sier Reitan.

http://www.oblad.no/nyheter/sett-av-penger-til-julehandelen-na-1.8609672

Litt tidlig? 

Tidlig? Nei, jeg synes det er i seneste laget. Nå er det jo bare to lønninger igjen før desemberlønna. :)

Jeg synes Halloween er noe stort tull, men om du pynter hagen med fine blomster og lys høres fint ut. :) Jeg tenkte på skjelletter, gresskar, skumle ting og hekser og sånt - det har man vel ikke i hagen en måned før Halloween?

Hei!

Jeg liker jo best det du liker:-)

Men så maser barna på meg om skjeletter og skumlerier og derfor er jeg med på det, og jeg har begynt å like det. Jeg lagde det ifjor megaskummelt, nå har flere naboer hermet, det syns jeg er gøy:-)

Det er jo tull, du må ikke ta det så billedlig/bokstavelig :lol:

Det er forbeholdt sånne som meg.

Annonse

Det kommer nok (bl.a.) an på om "man" er amerikansk og oppvokst med sånt, eller Halloween-elsker eller begge deler - eller om "man" synes dette er noe stort, kommersielt tull som det ikke knytter seg noen barndomsminner til.  

Men en MND før!? Det har jeg problemer med å tro.

Du er på viddene ;) Vi var i NY, altså urbane NY, i begynnelsen av oktober for noen år siden og da var det allerede pyntet MASSE med fullsize hekser & spøkelser, edderkoppnett, gresskar, lykter etc utenfor husene og mellom bygninger. Det var ingenting som tydet på at det var hengt opp samme dag som vi kom heller :P

Du er på viddene ;) Vi var i NY, altså urbane NY, i begynnelsen av oktober for noen år siden og da var det allerede pyntet MASSE med fullsize hekser & spøkelser, edderkoppnett, gresskar, lykter etc utenfor husene og mellom bygninger. Det var ingenting som tydet på at det var hengt opp samme dag som vi kom heller :P

Herremin. Jeg er tydeligvis så langt fra erke-amerikansk som det er mulig å komme. ;)

Annonse

Jeg har kjøpt inn en god del julegaver allerede og har pengene klare for ungenes gaver. Skal handle inn de snart og begynne å pakke inn. Dette fordi jeg har masse innleveringer i forbindelse med studier i november og desember, så jeg orker ikke stresse med det da. Vil heller bruke tiden jeg har til overs på koselige juleforberedelser med barna, som pynting og baking.

Vi skal forøvrig ha Halloween-fest for ungene, da vi ikke liker "knask eller knep" greia. Tidligere har vi kun hatt en "Halloween"-skattejakt, hvor vi gjemmer godteri rundt hele huset og leter etter det i mørket med noen skumle elementer. I år ville de ha fest, så da får de det :)

Jeg har kjøpt inn en god del julegaver allerede og har pengene klare for ungenes gaver. Skal handle inn de snart og begynne å pakke inn. Dette fordi jeg har masse innleveringer i forbindelse med studier i november og desember, så jeg orker ikke stresse med det da. Vil heller bruke tiden jeg har til overs på koselige juleforberedelser med barna, som pynting og baking.

Vi skal forøvrig ha Halloween-fest for ungene, da vi ikke liker "knask eller knep" greia. Tidligere har vi kun hatt en "Halloween"-skattejakt, hvor vi gjemmer godteri rundt hele huset og leter etter det i mørket med noen skumle elementer. I år ville de ha fest, så da får de det :)

Hei!

Så flink du er til å planlegge.

Jeg klarer ikke planlegge studiene mine, det blir fort kaos for meg, har så mye, så mange med autisme, og organiseringsvansker skaper fort kaos:-(.

Jeg har handlet litt julegaver, men jeg roter fælt for tiden.

Vi følger rundt på knask eller knep, jeg likte ikke halloween før jeg fikk barn, nå er vi helt med på alt.

Hei!

Så flink du er til å planlegge.

Jeg klarer ikke planlegge studiene mine, det blir fort kaos for meg, har så mye, så mange med autisme, og organiseringsvansker skaper fort kaos:-(.

Jeg har handlet litt julegaver, men jeg roter fælt for tiden.

Vi følger rundt på knask eller knep, jeg likte ikke halloween før jeg fikk barn, nå er vi helt med på alt.

Jeg bruker en app som lar meg lage en gjøre-liste jeg har med meg hele dagen. Jeg har tre lister gående: "Gjøres i dag", "Gjøres denne uken" og "Gjøres etterhvert". Jeg puttet for mye inn i dagsplanen først, men nå har jeg lært meg å balansere. Der skriver jeg opp alt, som å forberede meg til en forelesning, vaske badet, legge fram skoleuniform til ungene og sende inn svarslipper til skolen. Ungene har sine egne daglige lister, som inkluderer rydding av rom og lekser (deres lister er lik hver dag).

På "Gjøre denne uken" faller ting som er overskuddsfenomener for de dagene jeg har ekstra tid, som å handle inn julegavepapir, lage Halloween-invitasjoner eller lese ekstra på studiene (altså utover det jeg MÅ få unnagjort). 

"Gjøres etterhvert" er alt som kan vente, men som hadde vært fint å få gjort, som å male utemøblene, re-organisere klesskapet eller levere ting til veldedighet.

Jeg skal få hjelp til å organisere studiene.

Jeg bruker en app som lar meg lage en gjøre-liste jeg har med meg hele dagen. Jeg har tre lister gående: "Gjøres i dag", "Gjøres denne uken" og "Gjøres etterhvert". Jeg puttet for mye inn i dagsplanen først, men nå har jeg lært meg å balansere. Der skriver jeg opp alt, som å forberede meg til en forelesning, vaske badet, legge fram skoleuniform til ungene og sende inn svarslipper til skolen. Ungene har sine egne daglige lister, som inkluderer rydding av rom og lekser (deres lister er lik hver dag).

På "Gjøre denne uken" faller ting som er overskuddsfenomener for de dagene jeg har ekstra tid, som å handle inn julegavepapir, lage Halloween-invitasjoner eller lese ekstra på studiene (altså utover det jeg MÅ få unnagjort). 

"Gjøres etterhvert" er alt som kan vente, men som hadde vært fint å få gjort, som å male utemøblene, re-organisere klesskapet eller levere ting til veldedighet.

Jeg skal få hjelp til å organisere studiene.

Hei!

Jeg har samme system:-) AKKURAT samme lister??

Fins dette som app?

Jeg bare tenkte ut systemet selv.

på universitetet strever jeg :-(

fordi min psykiater prøver få om meg til å godta min begrensing, får jeg beskjeder som ikke passer inn:-( Jeg vil så gjerne bare få til, men til slutt ser jeg at jeg tåler stress så dårlig, henger meg opp ustanselig i pussige ting(farger, lyder, linjer)

Selv om jeg nå har godtatt at jeg har autisme.

Uansett, om det blir rot med studiene, så lærer dette rotet meg, noe om vanskene jeg møter, meg, hva mine barn vil møte, hva jeg må hjelpe dem med osv... Så det er ikke bortkastet, men jeg kjenner sorg, sorg fordi teoretiske evner ikke holder for stressbetont arbeide som forsker, sukk.

Håper du får til alt du står i:-) studier, at du får tilrettelegging, jobb m.m.

Verden går frem, så med tiden blir det meste bedre.:-)

Endret av Madelenemie

Hei!

Jeg har samme system:-) AKKURAT samme lister??

Fins dette som app?

Jeg bare tenkte ut systemet selv.

Appen gir bare mulighet for lister, listene lager jeg og gir navn til selv. Jeg tenkte også ut dette. Så merkelig.

:huh: ja rart

at vi kom på så like listenavn?

Vel... "Gjøres i dag" og "Gjøres i løpet av uka" er jo ikke akkurat ekstremt oppfinnsomme listenavn da - jeg tror nok de aller fleste hadde brukt de betegnelsene der på slike lister. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...