Gjest Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Hei! Jeg skriver på vegne av min samboer som ikke er klar over dette. Han begynte plutselig for noen dager siden å oppleve smerte i venstre kjeveledd når han spiser, og han sier at det kommer en ubehagelig klikkelyd. Også når han gjesper og skal lukke munnen kjenner han et klikk. Han sier det er akkurat som om kjeven har fått et nytt hakk å bevege seg i. Jeg synes det er så dumt at han opplever dette, og jeg håper det er forbigående hos han. Jeg har nemlig hatt akkurat de samme problemene, men de startet når jeg var 18-19 år, og nå er jeg 32 år. Jeg hadde store problemer med begge mine kjeveledd, først det ene, så på det andre. I perioder fikk jeg ikke til å gape, kunne våkne opp og kjeven var "fast" og kunne bare gape en cm. Jeg kunne av og til gjøre en bevegelse og den åpnet seg, men ofte måtte jeg bare ta tiden til hjelp. Jeg hadde vanskelig for å spise og alle disse problemene medførte et enormt stress og en psykisk påkjenning for meg. Jeg ble i dårlig humør og såg mørkt på fremtiden. I tillegg var jeg så uheldig å få en kraftig kakk i haken noen år etterpå, slik at problemene forverret seg yttterlige, jeg fikk et stort åpent bitt i løpet av ett år, fordi kjeveleddene fikk et traume av kakken, og legene mener at toppen av leddene har blitt slitt ned, eller noe sånt. Problemene har nå, 7 år etter denne kakken, stabilisert seg, men jeg sliter med muskelspenninger og får lett hodepine av å ha spenninger i kjeveleddene. Jeg har blitt tilbudt operasjon for det åpne bittet jeg har fått, men får meg bare ikke til å sette i gang med det, jeg er så redd for operasjonen. Jeg sover med bittskinne hver natt som er tilpasset det åpne bittet, og har gjort det i 7 år. Det er ca 8 mm åpent bitt. Men dette skulle jo egentlig ikke handle om meg.. jeg lurer på hva jeg kan råde min kjære til å gjøre. Det er så lenge siden jeg opplevde de første problemene med kjeven min at jeg husker ikke hva slags råd jeg fikk da. Jeg tror at kjæresten min er redd for at han skal få lignende problemer som jeg har hatt, siden han vet om alt jeg har slitt med, og jeg merker at han blir i dårlig humør av å kjenne at han har tendenser til kjeveleddsdysfunksjon. Han har siste tiden sittet mye anspent ved datamaskinen og jobbet iherdig med noe som hadde deadline, og han har alltid nyst og snytt seg veldig mye fordi han har trøbbel med bihulene, og har nylig fått påvist husmiddallergi. Jeg lurer på om all denne kraftige eksplosjonsnysingen kan ha medvirket til ekstra trykk på kjeveledd. Han sliter i tillegg med hypermobile ledd i kroppen, noe som har forverret seg en del siste årene. Han fikk det først i knærne, så i skulderne, så i kravebein, og nå siste halvåret i håndleddene. Kan dette også sette seg i kjevene? Har du råd til meg for hva slags råd jeg kan gi min kjære? Jeg vil ikke at han skal bekymre seg unødig og bli deppa.. er redd for dette skal gå utover humøret hans, slik det gjorde med mitt da mine problemer med kjeven var på det verste. Han er en aktiv musiker og det gode humøret hans er medfødt, men jeg er bekymret for at enda et kroppslig problem skal gjøre han nedfor. Det må sies at vi ikke har vært et par helt siden jeg var 18-19 år, vi møttes når jeg var ca 25 år og allerede var godt vant med kjeveleddsproblemer. Jeg fortalte han om dette litt og litt, så det er ikke slik at han har levd gjennom mine problemer fra dag en. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal berolige han med dette, selv om jeg kan si at jeg vet akkurat hvordan det føles. Jeg har sagt at han bør unngå hard mat nå fremover, gjøre tøyeøvelser med kjeven (strekke kjeve til venstre/høyre, gape sakte opp, holde knyttneve under haken med press og gape, spise rolig, være forsiktig med gaping og gjesping og ellers bare prøve å ikke legge så mye fokus på det, noe jeg vet altfor godt hvor vanskelig det kan være likevel. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401407-kjeveleddsdysfunksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysioterapeut Erik Øiangen Skrevet 14. oktober 2014 Del Skrevet 14. oktober 2014 Hei, ja jeg forstår det har vært tøft for deg og at deu er redd din samboer skal ha fått noe liknende. Du har allerede gitt han noen gode råd. Vi vet jo ikke med sikkehet ved hans plager kan skyldes og det er derfor riktigst av meg å anbefale han å gå til fastlegen. Det er ikke sikkert fastlegen vet svaret men kan undersøke og henvise han videre ved behov. Det kan være en helt uskyldig irritasjon av menisken i kjeveleddet men det kan også være reumatisk betinget(selv om det er svært lite sannsynlig). Både kjeveortopeder og tannlegespesialister vet mye om disse plagene. Mvh erik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401407-kjeveleddsdysfunksjon/#findComment-3575136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil1234 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hei. Klikkelyden kommer når leddskiven ikke følger mandibulærhodets (enden på nedre kjeve) bevegelse. Grunnen til dette er vanligvis at grunnbittet er for langt bak, altså at nedre kjeve befinner seg for langt bak og dermed fører til sammenklem i TM-leddet (kjeveleddet). Grunnen til at bittet (okklusjonen) er for langt bak, er ofte at maxilla (øvre kjeve) er underutviklet. Noe så enkelt som å lukke munnen med leppene, holde tungen i toppen av ganen kan bidra til at nedre kjeve ikke lenger komprimerer TM-leddet, og smertene forsvinner. Har laget en artikkel om dette nedenfor. http://treningogrehab.no/viktigheten-kjeveokklusjon/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401407-kjeveleddsdysfunksjon/#findComment-3646555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.