Gå til innhold

Rusbelte fra Oslo vest inn i Asker og Bærum

Anbefalte innlegg

En råtten ungdomskultur og dumme foreldre. Vestkantungdommen fester hardest i Norge. 

Sadaf Said (18) fra Bærum kjenner seg igjen i beskrivelsen av vestkantungdommen. Ifølge henne bunner ukulturen i et feil sett med holdninger og verdier hos de unge.

– Status, utseende og materielle eiendeler ligger høyt på lista. Jeg tror noe av problemet ligger i at vi selv ikke er bevisste over tankegangen og livssynet vårt. For de fleste er nok livet godt, med «øl, spenn og bitches».

– Det har i mange år vært et rusbelte fra og med Oslo vest inn i Bærum og Asker. Dette skillet er interessant, men Oslos vestkant har nok utmerket seg med mest fyll og hasjbruk blant de unge, sier forsker Tormod Øia til VG.

Øia understreker at det store bildet viser at norske ungdommer både i ungdomsskolen og videregående drikker mindre alkohol, bruker mindre narkotiske stoffer, utøver mindre kriminalitet og fokuserer mer på utdanning enn før.

– Men Oslo vest, Bærum og Asker utmerker seg med en konsentrasjon av en type problem: Her er det mer rus, mer alkoholbruk og mer hasjbruk enn andre steder. På nær sagt alle andre områder kommer de samme ungdommene bedre ut enn andre steder.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/forsker-rusbelte-fra-oslo-vest-inn-i-asker-og-baerum/a/23309655/

Er det virkelig så ille, eller overdrives det?

Anonymous poster hash: fd755...023

Fortsetter under...

Jeg synes forbruket av alkohol og hasj er skremmende høyt blant velfungerende ungdom fra "privilegerte" strøk i Oslo. Samtidig er det fortsatt bra ungdom som det sannsynligvis vil gå bra med videre i livet.

Denne debatten startet vel forrige helg med en kronikk skrevet av en far. Han påsto at ungdommen i tillegg stjal i butikker mm, - dette stemmer dårlig med de ungdomsmiljøene jeg har sett.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/forsker-rusbelte-fra-oslo-vest-inn-i-asker-og-baerum/a/23309655/ Er det virkelig så ille, eller overdrives det?  Anonymous poster hash: fd755...023

Hei!

Da vi hadde en periode barna på den lokale skolen, var politi og ambulansepersonell der, nettopp for å prøve forklare foreldre at de ikke må reise fra sine hus og overlate ungdommene alene hjemme. Ikke engang fra 11 år.

Politiet forklarte.

Ambulansemannen forklarte.

Ukulturen fortsetter...

Og skrives det om alkohol, burde man jammen ta med kokain, av en eller annen grunn nevnes ikke det?

Jeg orket ikke mer gå på møter ang dette, da alle var helt enige, likevel fortsetter utrykninger og barn fortsetter være alene hjemme og enda mer problematisk, foreldre nekter for at deres barn er med på ukutluren.

Det var ingen foreldre på møte som hadde barn som ruset seg??:-(

Der starter noe av problemet.

Hei!

Da vi hadde en periode barna på den lokale skolen, var politi og ambulansepersonell der, nettopp for å prøve forklare foreldre at de ikke må reise fra sine hus og overlate ungdommene alene hjemme. Ikke engang fra 11 år.

Politiet forklarte.

Ambulansemannen forklarte.

Ukulturen fortsetter...

Og skrives det om alkohol, burde man jammen ta med kokain, av en eller annen grunn nevnes ikke det?

Jeg orket ikke mer gå på møter ang dette, da alle var helt enige, likevel fortsetter utrykninger og barn fortsetter være alene hjemme og enda mer problematisk, foreldre nekter for at deres barn er med på ukutluren.

Det var ingen foreldre på møte som hadde barn som ruset seg??:-(

Der starter noe av problemet.

Tror du har rett. Sånne velstående foreldre gir barna så mye lommepenger at de kan finansiere stoffmisbruk. Dette tror jeg er mer Vestkantproblem, enn for landet generelt. For det var ikke lenge siden det kom en undersøkelse som viste at rusmisbruket sank hos unge mennesker og var lavt, men det i mellomgenerasjonen var høyt og stigende. Altså at det er foreldregenerasjonen som er verstingene andre steder steder i landet. Bærum ? Har bodd der, og blir ikke forundret over påstandene.

Anonymous poster hash: f993b...1c7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...