Gå til innhold

Northug ikke fartsoverskrider, men fyllebølle

Anbefalte innlegg

Er han fortsatt vernet idol dol?

Han hadde alt. Så smalt det. Og han risikerte å tape altI løpet av åtte år bygget han en status og en karriere de fleste bare kan drømme om. Så, i løpet av én skjebnesvanger natt, risikerte han alt sammen.

Publisert 11.10.2014, kl. 00:47

Av John Rasmussen

Del med andre Send til Les senere

TRONDHEIM (Dagbladet): - Hva kaller du deg når du skal oppgi personalia?, spør tingrettsdommer Ingrid Stigum Petter Northug idet hun åpner rettssaken mot ham i Sør-Trøndelag tingrett.

- Langrennsløper, svarer Petter med ryggen til de mer enn femti pressefolkene som sitter i sal 101 i Trondheim tinghus for å følge saken mot skistjerna.

Petter Northug jr

* Alder: 28 (født 6. januar 1986 i Mosvik)

* Klubb: Strindheim

* Yrke: Langrennsløper

* Viktigste meritter:

* VM: 9 gull, 3 sølv

* OL: 2 gull, 1 sølv, 1 bronse

* Verdenscupen: 18 seirer, 2 sammenlagtseirer (2012/2013, 2009/10).

(NTB)

Northug, langrennssportens enfant terrible, tidenes yngste verdenscupvinner for herrer, den eneste som har vunnet femmila i tre mesterskap på rad. Guttungen fra Mosvika, kjent for å slenge med leppa for så å innfri når fallhøyden er størst. Nå sitter han foran dommer Stigum i sal 101, hodet bøyd, ferdig falt.

Hvordan kunne han, nasjonalikonet, miste besinnelsen så til de grader at han satte seg inn i en bil og dundret inn i et autovern i fylla?

- Det spørsmålet har jeg stilt meg selv mange ganger, men jeg har ikke noe godt svar, sier Petter Northug til Dagbladet da vi møter ham en drøy time etter at han har fått dommen på femti dager opplest av dommer Stigum.

Fallet

Han hadde sett dagen nærme seg lenge, og han hadde gruet seg. Gruet seg til å stå i rettssalen, få nok en påminnelse om sin idioti, den idiotien som sjokkerte hele nasjonen. Og ikke minst alle dem som står ham nær.

Idiotien som kunne kostet ham karrieren og millionbutikken Petter Northug. Snakk om å gå på trynet.

Men det har Petter gjort før også. Bokstavelig talt.

Året etter at han ble vraket til Torino-OL skulle Northug endelig vise seg fram som mesterskapsløper i Sapporo-VM 2007, hans første seniormesterskap noensinne. Til tross for at han i Falun sesongen før ble tidenes yngste verdenscupvinner i herrelangrenn, var det nå det gjaldt.

VINNEREN: Petter Northug under ski-VM i 2013 i Val di Fiemme. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET.

Og Northug gjorde sitt livs løp på tremila. Inn på skistadion i Sapporo, opp den lille bakken før det flatet ut på et langt oppløp, var det Northug mot tre tyskere og en italiener som nærmet seg målstreken.

De andre norske var hektet av medaljekampen for lengst, Northug visste hva han var god for i en spurt.

Så skjer det som ikke skal skje. Northug planter sin venstre stav på innsida av skia og faller fra det han selv etter løpet omtaler som et sikkert gull.

Revansjen

En utrøstelig Northug setter seg ned i den japanske snøen og gråter som et lite barn av skuffelse.

«Jeg hadde vinnerfølelsen på slutten av det løpet, og tenkte æ har det! da jeg kom inn på oppløpet. Men så gjorde jeg en feil, gikk på trynet, og følte at livet mitt raste sammen. I et helt år etterpå var jeg nesten like såret som om jeg hadde mistet et familiemedlem.», beskriver Petter sjøl fallet i boka «Norske vinnerskaller» av blant andre Bjørge Stensbøl.

- Gi meg to år så skal jeg være umulig å slå på denne distansen, sa Petter til Dagbladet.

Han vant den selvfølgelig i VM i Liberec to år senere - hans aller første individuelle gull som senior.

Da han rykket seg inn i alles bevissthet på staffetten noen dager etter fallet i Sapporo og vant sitt første VM-gull for Norge, gikk Petter rett bort til stedet han hadde falt noen dager tidligere.

Der la han ned seiersbuketten fra stafetten og begravde skuffelsen fra tremila sammen med lagkameratene. En symbolsk handling. Så gikk han videre.

Fyllekula

Historien etterpå handler om en skiløper som har sprengt de fleste grenser for hva som er mulig på bortoverski. Han tok Norge med storm. Og ikke bare Norge, i 2011 kåret Expressen ham til årets svenske utøver.

- Det som er så spesielt med Petter er at mange har prøvd å begrense styrkene hans, å påstå at han ikke kan vinne individuelle starter eller ta individuelle gull. For meg, når jeg har sett reaksjonene hans i ettertid, har det virket som om den første pallplassen på individuell start i verdenscupen i Gällivare i 2008 betydde noe ekstra. Jeg så det samme i Val di Fiemme i 2013 også, da han vant 15-kilometeren der, sier langrennssjef Åge Skinstad til Dagbladet.

Du har garantert hørt det før, hvor mye familien har betydd for Petter, bestefarens ord om å vise svenskene ryggen, alt Petter har brukt som motivasjon for å holde ut den knallharde treninga som skal til for å være på topp år etter år. Bildene på baderomsspeilet av de argeste konkurrentene, skitsnakket, svenskehetsen.

JUBELGUTTA: Gull på herrestafetten. Petter Northug. Tord Asle Gjerdalen, Eldar Rønning, Petter Northug og Martin Johnsrud Sundby tok kaka i Oslo.Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet

3. mai 2014, tre dager inn i sesongoppkjøringa etter Northugs første fiaskosesong som senior, gikk han altså på fylla med kamerater på byen i Trondheim.

Timingen på fyllekula og den katastrofale avgjørelsen om å kjøre bilen etter nachspielet minnet mer om en sloknet stjerne enn en revansjesugen langrennskonge. Men smellen vekket ham.

- Jeg vet hvilke prioriteringer man må gjøre i livet for å nå toppen og være der. Det har jeg rapporter på. Jeg vil tilbake dit. Og jeg skal ta de justeringene i livet som gjør at man må tilbake dit, sa han til VG dagen etter krasjen.

Lysglimtet

Og etter kanossagangen i mediene i dagene etter krasjen innrettet han alt på to ting: Å ta revansj som idrettsutøver i Falun og møtet i retten torsdag.

- Jeg kommer til å ha med meg hendelsen resten av livet sammen med skammen over den. Jeg har forøkt å komme meg tilbake til en strukturert hverdag, og er klar til å ta den straffen jeg fortjener, sa Northug etter rettssaken.

Gravalvoret var fortsatt med ham, men han var også tydelig lettet over endelig å ha lagt rettssaken bak seg. Mens han så ned i bordet foran seg da dommeren leste opp dommen, så han nå rett på de femti pressefolkene som hadde benket seg.

I løpet av de fire minuttene Dagbladet fikk med Northug på et bakrom nede ved Nidelva på hotellet i Trondheim den ettermiddagen var det mulig å skimte et lite glimt i øynene til Petter igjen. Et svakt drag i munnviken idet han litt oppgitt fortalte om hvordan han i sin egen sjokktilstand løy for å slippe billigst mulig unna fyllekrasjen. Hvordan han la skylda på kameraten uten egentlig å skjønne alvoret i det.

Det er absurd, og vi skjønner at Petter vet det selv også.

- Jeg har beklaget til ham, personlig, at jeg satte ham i den situasjonen, sa Petter, mens sola skinte bak de nedtrekte persiennene. Som om symbolikken rundt Petter ingen ende vil ta, at det kanskje, bare kanskje, kan være en lysning når persiennene trekkes lenger opp fram mot sesongstarten på Beitostølen i midten av november.

DOMMENS DAG: Petter Northug har nettopp gitt siin uttalelse på Rica Nidelven etter domfellelsen. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET

Vinnerskallen

De fysiske testene Northug har gjort gjennom sommeren og høsten dokumenterer at formen aldri har vært bedre på denne tida av året. Selv om ingen i teamet rundt Northug ønsker å kommentere superresultatene, snakkes det i gangene på toppidrettsenteret i Granåsen om at Northug er i bedre fysisk stand enn han var høsten 2010.

Den påfølgende vinteren gjorde han som kjent rent bord under det legendariske verdensmesterskapet i Oslo, med tre gull og to sølv.

Der han på femmila den avsluttende søndagen i Oslo gikk så langt ned i kjelleren at han knapt nok skimtet lyset i etasjene over. Og vant. Selvfølgelig gjorde han det.

Kanskje er det nettopp evnen til å fortrenge alt rundt, til å fokusere på ett enkelt mål, som får Petter til å reise seg denne gangen også. Til å gjenoppstå som verdens beste langrennsløper. Og menneske.

- Det er et kjennetegn på ham, kall det gjerne vinnerskallen, at han ikke dveler altfor lenge ved ting. Han bruker det heller som positiv motivasjon videre. Hvis du ikke har den evnen til å legge skuffelser bak deg har du problemer som toppidrettsutøver, for det handler ikke bare om å vinne. Det handler om å tørre å tape også, sier Åge Skinstad.

Tilbake på bakrommet i trondeheimshotellet forbereder Petter seg på flere fire-minutters-intervjuer etter å ha blitt idømt 50 dagers fengsel og mistet førerkortet «for alltid». Rolig, men med et ørlite rødskjær i kinnene, klarer ikke Petter tenke mot eventuelle nye seire i Falun. Til det tapte han for mye den natta på Byåsen i mai.

Og likevel, det kunne gått så mye verre. Han kunne ha mistet alt.

- Jeg er klar til å ta den straffen jeg fortjener. Så ser jeg fram til å fokusere på framtida.

Fortsetter under...

Hva mener du egentlig med vernet idol? 

Han er en idrettsmann av yrke, og det er slik jeg ser det kun gjennom sin yrkesutøvelse han er en offentlig person. Hva han gjør privat, selv om det er en straffbar handling, en lørdagskveld har jeg ikke noe med, og jeg er ikke spesielt interessert i å vite det heller. Jeg synes det rett og slett er vulgært. Myndighetene som tar seg av sånt kunne nok helt fint klart å håndtere dette på egen hånd, og det holder for meg. Så vidt jeg kan skjønne har han ikke forsømt arbeidet sitt, og det han har gjort er ikke noe som gjør det betenkelig at han skal kunne få fortsette å gå på ski? Jeg synes denne mediesaken går over alle støvleskaft, og journalister og andre skulle tatt opp læreboka og foredragsnotatene og lest om igjen mange ganger kapittelet om intimitetstyrrani. 

Anonymous poster hash: 9ecf9...6d5

Ja, han er ei fyllebølle.<br />Noe enhver i hele Norge har uttalt seg ganske så fritt om i månedsvis. Store deler av Sveriga og resten av skiverden også.<br /><br />Nå er jeg blitt en mann på over 50, og jeg har lest/hørt nyheter politikere kjøpe horer, bruke narkotika mens de sitter på stortinge, kjøre med promille, kjøre for fort, bli fenglset for barnemisbruk, idrettstopper som har promillekjørt, - og slik kunne jeg fortsatt her.<br /><br />Men maken til fotfølgelse, analysering, fotografering, filming og utspørring som Northug har blitt utsatt for, - har jeg aldri noensinne sett.<br />Ikke i nærheten engang.<br />Han tar sin straff samme hva den blir.<br /><br />Gapestokken som folk mått stå i utenfor kirken på søndagen da folk gikk til kirke, ble avskaffet for en del år siden...<br />

Anonymous poster hash: b129e...6e4

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...