Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid gått ut fra at det er frityrstekingen og saltet som har gjort det usunt.  Når jeg kjøper frosne pakker og crisper det i microbølgeovnen uten smør.  Samtidig som jeg begrenser saltet, så trodde jeg at det skulle være et sunt måltid.  For poteter er jo sunt.  Men så leser jeg nå at den inneholder rapsolje og ble mer usikker.

Anonymous poster hash: cdcb1...7e2
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401506-er-pommes-frites-sunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid gått ut fra at det er frityrstekingen og saltet som har gjort det usunt.  Når jeg kjøper frosne pakker og crisper det i microbølgeovnen uten smør.  Samtidig som jeg begrenser saltet, så trodde jeg at det skulle være et sunt måltid.  For poteter er jo sunt.  Men så leser jeg nå at den inneholder rapsolje og ble mer usikker.

Nei, det er ikke sundt.

Anonymous poster hash: 9cd8b...1f9

Nah - ikke noe man bør spise særlig ofte nei. Ovnsstek heller potetbåter (lettkok potetene gjerne litt først så det går raskere å steke dem) du deler opp selv av poteter. Legg båtene i en form, ha på krydder og litt olje - mye bedre og mye sunnere! :)

Nah - ikke noe man bør spise særlig ofte nei. Ovnsstek heller potetbåter (lettkok potetene gjerne litt først så det går raskere å steke dem) du deler opp selv av poteter. Legg båtene i en form, ha på krydder og litt olje - mye bedre og mye sunnere! :)

Hva blir forskjellen? Begge er poteter og du har jo olje i dem også?  Jeg går ut fra at det da må være store mengder rapsolje i pommes frites når dere mener det er mer usunt. Jeg steker dem helt uten noen form for fett.

Annonse

Pommes frites er vel kun fett og raske karbohydrater, så sunt er det ikke, nei. Men rapsolje er sunt fett, og poteter er jo ikke helt verdiløst. Men for at det skal være et sunt måltid, må du også ha fiber, protein og grønnsaker.

Det er det hvis du frityrsteker dem.  Men hva når jeg steker dem uten fett?  Inneholder de allerede så mye olje før jeg begynner å tilberede dem?

Hva er det som gjør det usunt da?  Er det så mye rapsolje innbakt i de?

De er kokt i olje og suger dermed til seg uanstendige mengder kalorier, noe transfett (som virkelig er verstingen!) og mye salt - pommes frites uten salt smaker jo ikke noe!? Og kombinasjonen av mye fett og mye karbohydrater (i potetene) er verstingen når det gjelder å legge på seg.

Hva blir forskjellen? Begge er poteter og du har jo olje i dem også?  Jeg går ut fra at det da må være store mengder rapsolje i pommes frites når dere mener det er mer usunt. Jeg steker dem helt uten noen form for fett.

Hvis du kjøper slike ferdige poser er de vel allerede frityrstekte og du bare varmer dem?

Blir ikke bare litt forskjell på å koke potetene i olje og på bare å ringle litt olje over dem da - da bruker man jo ikke store mengden.

Det er det hvis du frityrsteker dem.  Men hva når jeg steker dem uten fett?  Inneholder de allerede så mye olje før jeg begynner å tilberede dem?

Næringsinnholdet står på pakken, altså forholdet mellom fett, proteiner og karbohydrater. Saltinnholdet er også relevant i denne sammenhengen. Jeg har aldri kjøpt frossen pommes frites, så jeg vet ikke fettprosenten... Hvis de er ferdig frityrstekt og bare skal varmes, så er det antagelig mye fett i dem. Hvis det er rå poteter som du må varme lenge, så er det kanskje ikke så ille.

Endret av Mirabell

Hvis du kjøper slike ferdige poser er de vel allerede frityrstekte og du bare varmer dem?

Det er de samme posene folk kjøper som har frityrkoker.  Så da blir de altså frityrstekt to ganger?  Vet du at de er frityrstekt på forhånd eller bare tror du det?

http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/mat-test/slaar-alarm-om-kreftfare/a/23277347/

Hold deg unna.

Pommes frites og chips inneholder fortsatt mye akrylamid, viser en ny test utført av Forbrukerrådet.
VG følger

* Forbrukerrådet har fått testet til sammen seks potet-produkter for akrylamid. Fire pommes frites-produkter og to potetchips-produkter.

Potetprodukter er i tidligere analyser kommet dårlig ut. Forbrukerrådet har derfor valgt å ta et tilfeldig utvalg basert på tidligere tester, hvor det kan være grunn til bekymring.

–Det er på høy tid at industrien nå tar i bruk tilgjengelig teknologi for å redusere innholdet av det helseskadelige stoffet akrylamid, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Akrylamid mistenkes for å gi økt kreftrisiko og kan i større mengder også skade nervesystemet, fosterutvikling og menns sædproduksjon.

Anonymous poster hash: a34af...cda

Annonse

Næringsinnholdet står på pakken, altså forholdet mellom fett, proteiner og karbohydrater. Saltinnholdet er også relevant i denne sammenhengen. Jeg har aldri kjøpt frossen pommes frites, så jeg vet ikke fettprosenten... Hvis de er ferdig frityrstekt og bare skal varmes, så er det antagelig mye fett i dem. Hvis det er rå poteter som du må varme lenge, så er det kanskje ikke så ille.

Næringsinnhold: 138 kcal, Protein 1,8g, Karbohydrat 23,5g, fett 3,7g.  Det er det som står på pakken ti X-tra.

http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/mat-test/slaar-alarm-om-kreftfare/a/23277347/

Hold deg unna.

Jeg forstod det slik at det gjaldt etter tilberedning som anvist på pakken.  Går ut fra at det er frityrsteking eller sterk steking på pannen. Ikke steking på crisp uten fett.

Jeg forstod det slik at det gjaldt etter tilberedning som anvist på pakken.  Går ut fra at det er frityrsteking eller sterk steking på pannen. Ikke steking på crisp uten fett.

Akrylamid dannes naturlig i matvarer under tilberedning ved temperaturer over 150 ºC, når man baker, steker eller griller.

Blir ikke bare litt forskjell på å koke potetene i olje og på bare å ringle litt olje over dem da - da bruker man jo ikke store mengden.

Jeg bruker jo ingenting fett.  Det er det som står på posen 3,7 g den inneholder.  Jeg vet ikke om det blir regnet som mye.

Akrylamid dannes naturlig i matvarer under tilberedning ved temperaturer over 150 ºC, når man baker, steker eller griller.

Men er det ikke det som blir gjort med vanlige poteter også. Utenom ved koking da.

Gjest Gargamel

Konklusjonen blir vel at den type man kjøper i butikken er ganske sunn. Den inneholder kun 3,7% fett i form av rapsolje. Rapsolje er en av de sunneste oljetypene, som man blir anbefalt å spise mer av.

Jeg synes ikke den ser mye stekt ut, så det er vel ingen grunn til å tro at den har mer akrylamid enn annen mat man tilbereder i ovnen.

Det eneste usunne med det er at potet inneholder mye karbohydrater= drivstoff. Man trenger ikke fylle mye drivstoff hvis man ikke rører mye på seg.

Det er de samme posene folk kjøper som har frityrkoker.  Så da blir de altså frityrstekt to ganger?  Vet du at de er frityrstekt på forhånd eller bare tror du det?

Det som er i posene er vel ikke bare rå potet som er kuttet opp? Det er vel behandlet på ett eller annet vis? Jeg spurte deg om de er frityrstekte på forhånd, se på posen om du har en i fryseren. :) Jeg vet ikke, jeg har ikke laget pommes frites hjemme på årevis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...