Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det som er i posene er vel ikke bare rå potet som er kuttet opp? Det er vel behandlet på ett eller annet vis? Jeg spurte deg om de er frityrstekte på forhånd, se på posen om du har en i fryseren. :) Jeg vet ikke, jeg har ikke laget pommes frites hjemme på årevis.

Det står ingenting om at de er frityrstekte.  Bare at du kan frityrsteke de.  De inneholder 3,7 g rapsolje og resten poteter.  Hvordan de har fått oljen inni vet ikke jeg?

Når jeg ser hva som står på pakken, hvilke fakta svarene jeg har fått baserer seg på, så tror jeg ikke det er så usunt slik jeg tilbereder de.  Selvsagt ikke noe du trenger å leve på hver dag.  Men et greit alternativ når du ikke får laget middag, eller som erstatning til vanlig chips i helgene.

Anonymous poster hash: cdcb1...7e2

Fortsetter under...

Konklusjonen blir vel at den type man kjøper i butikken er ganske sunn. Den inneholder kun 3,7% fett i form av rapsolje. Rapsolje er en av de sunneste oljetypene, som man blir anbefalt å spise mer av.

Jeg synes ikke den ser mye stekt ut, så det er vel ingen grunn til å tro at den har mer akrylamid enn annen mat man tilbereder i ovnen.

Det eneste usunne med det er at potet inneholder mye karbohydrater= drivstoff. Man trenger ikke fylle mye drivstoff hvis man ikke rører mye på seg.

Har ikke poteter vært det mest sunne vi kunne få i norsk kosthold.  Utenom fisk?  Ihvertfall i vår oppvekst.  Men hva som er sunt har alltid vært i endring.  Men at det er sunt å røre på seg tror jeg alltid de har vært enige om :)

Gjest Gargamel

Har ikke poteter vært det mest sunne vi kunne få i norsk kosthold. Utenom fisk? Ihvertfall i vår oppvekst. Men hva som er sunt har alltid vært i endring. Men at det er sunt å røre på seg tror jeg alltid de har vært enige om :)

Det er virkelig pussig. Helt fra barneskolen har jeg hørt at karbohydrater gir energi, men allikevel ble brød og poteter nærmest regnet som slankemat. Jeg mener ikke det er så usunt med potet, men det er ikke viktig å trykke i seg mest mulig av det, sånn som vi ble oppfordret til på barne tv når jeg var liten.

Jeg vil tippe de er raskt frityrkokt (det heter frityrkoking, ikke frityrsteking :ph34r: ), siden det er fett i dem (mer fett enn i rå potet) og de ser ut til å være jevnt behandlet på alle sider.

Men! Her kommer det dumme poenget ift. denne "sunne" rapsoljen:

Oljer som er sunne tåler ikke varme så godt. Det fordi det umetta fettet (og spesielt flerumetta) forandrer seg ved varme, mer enn metta fett.

Det anbefales ikke å spise mer av oppvarmet olje, uansett hva slags olje det er. Det som anbefales er kaldpresset olivenolje og rapsolje på f.eks. en salat.

Ang. potet, så er det jo faktisk mye lavere energitetthet i poteter enn brød og pasta, så jeg ville heller valgt noen poteter til middag enn den stabelen med kneipp som noen har med seg som niste.

Så kan det diskuteres hvor mye karbohydrater ift. fett og proteiner man bør få i seg. Noen er som fanatikere å regne når det kommer til at karbohydrater er fæle greier. (Det er lettere å gå ned med lavkarbo-opplegg enn vanlig mat, men det gjør det ikke nødvendigvis sunnere.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...