Gå til innhold

Hvor vanlig er selvmordstanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er ganske vanlig også blant friske.

Ok.  Da trenger det ikke å bety noe.

Anonymous poster hash: ada29...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    13

  • ISW

    11

  • startet av

    11

  • frosken

    6

Mest aktive i denne tråden

Det spørs hva du mener med selvmordstanker.

Jeg tror at flyktige dødstanker eller tanker om at livet er tungt, tomt eller ikke verdt å leve der og da er relativt vanlig også blant friske. Tanker er imidlertid ikke farlige og de aller fleste greier heldigvis å se det urimelige i slike tanker.

Noe helt annet er tanker der man genuint mener at man heller burde dø og har en solid rasjonalisering rundt dette (f.eks en forestilling om at man gjør verden en tjeneste ved å ikke leve). Hvis man i tillegg tenker ut konkrete planer for å ta livet sitt, så er det langt verre. Dette er ikke vanlig blant friske.

Det er sant nok det. Tankene er ikke farlige.  Men det er tyngre med alt som fører til tankene.  Jeg forstår det er normale tanker også blant friske.

Anonymous poster hash: ada29...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig ved livskriser. Som sykdom, sorg og brudd.

Jeg tror dette nok er utløsende årsaker, men det kommer nok veldig an på personligheten tror jeg.

Som du sikkert vet, så har jeg et nokså anstrengt forhold til dette tema pga min tvangslidelse. Har derfor vært litt nysgjerrig på om jeg i samlivsbruddet mitt ville få slike tanker. Men bank i bordet, det har aldri skjedd. Hver kveld når jeg legger meg gleder jeg meg til å våkne neste morgen.

Bare en observasjon jeg har gjort angående meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver kveld når jeg legger meg gleder jeg meg til å våkne neste morgen.

Er det det som heter arbeidsmoral?

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg gjorde det.  Og jeg er enig med deg.  Men likevel så ønsket jeg å vite hva som er normalt.  Jeg vurderer nok litt ut i fra begge deler. 

Anonymous poster hash: ada29...06c

 

 

Jeg tror i hvert fall det er helt vanlig og av og til føle seg "livstrett". En følelse av at nå har jeg fått nok av dette livet. Jeg orker ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette nok er utløsende årsaker, men det kommer nok veldig an på personligheten tror jeg.

Som du sikkert vet, så har jeg et nokså anstrengt forhold til dette tema pga min tvangslidelse. Har derfor vært litt nysgjerrig på om jeg i samlivsbruddet mitt ville få slike tanker. Men bank i bordet, det har aldri skjedd. Hver kveld når jeg legger meg gleder jeg meg til å våkne neste morgen.

Bare en observasjon jeg har gjort angående meg selv :)

Du er heldig. Det er nok ikke alltid lett med tvangslidelse heller, men du har ihvertfall livslyst.

Anonymous poster hash: ada29...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det det som heter arbeidsmoral?

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Selvfølgelig er det noe som heter arbeidsmoral. Hvordan tror du ellers folk orker å stå opp om morran?

Anonymous poster hash: 3fa7b...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det noe som heter arbeidsmoral. Hvordan tror du ellers folk orker å stå opp om morran?

Anonymous poster hash: 3fa7b...9e8

Beklager, men tror du misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det noe som heter arbeidsmoral. Hvordan tror du ellers folk orker å stå opp om morran?

Anonymous poster hash: 3fa7b...9e8

Faen så ignorante folk kan være (som deg)! Jeg har da aldri sagt at det ikke er noe som heter arbeidsmoral.

Men når ISW driver og skryter av arbeidsmoral sin, som han har "tross store problemer", og han nå sier at han gleder seg til å stå opp om morgenen, da begynner jeg jo å lure litt på om vedkommende har analysert situasjonen 100% korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen så ignorante folk kan være (som deg)! Jeg har da aldri sagt at det ikke er noe som heter arbeidsmoral.

Men når ISW driver og skryter av arbeidsmoral sin, som han har "tross store problemer", og han nå sier at han gleder seg til å stå opp om morgenen, da begynner jeg jo å lure litt på om vedkommende har analysert situasjonen 100% korrekt.

 

Det kan du nok ha rett i.

Anonymous poster hash: 3fa7b...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei. Beklager min krasse uttalelse, fløtepus. :)

Jeg bare lar meg rive med sånn.

Men nå må jeg roe meg selv ned, for jeg må få litt søvn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette nok er utløsende årsaker, men det kommer nok veldig an på personligheten tror jeg.

Som du sikkert vet, så har jeg et nokså anstrengt forhold til dette tema pga min tvangslidelse. Har derfor vært litt nysgjerrig på om jeg i samlivsbruddet mitt ville få slike tanker. Men bank i bordet, det har aldri skjedd. Hver kveld når jeg legger meg gleder jeg meg til å våkne neste morgen.

Bare en observasjon jeg har gjort angående meg selv :)

 

 

 

 

Ved kjærlighetssorg har jeg selv heller ikke fått suicidale tanker, men tror mye av det er att man går å håper vedkommende skal ta kontakt igjen. Slik er i alle fall jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen så ignorante folk kan være (som deg)! Jeg har da aldri sagt at det ikke er noe som heter arbeidsmoral.

Men når ISW driver og skryter av arbeidsmoral sin, som han har "tross store problemer", og han nå sier at han gleder seg til å stå opp om morgenen, da begynner jeg jo å lure litt på om vedkommende har analysert situasjonen 100% korrekt.

 

Det handler ikke om arbeidsmoral. Jobben min er ikke den primære grunnen til at jeg har livslyst (det hjelper selvfølgelig å ha en mening med tilværelsen).

 

Det handler om at å legge meg ned å dø ikke er noe alternativ for meg. Har vel aldri påstått at jeg har "store problemer" - og jeg har full respekt for at noen har det så vanskelig at å legge seg ned og dø ER et alternativ, dog et dårlig ett.

 

Det var egentlig bare en kommentar til dette om at samlivsbrudd kunne skape slike tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du er heldig. Det er nok ikke alltid lett med tvangslidelse heller, men du har ihvertfall livslyst.

Anonymous poster hash: ada29...06c

 

 

Ja, jeg føler meg heldig sånn sett, og jeg har som nevnt i forrige post respekt for det faktum at alle ikke er så heldige. Dessverre.

 

Det er tungt iblant, men jeg vet at livet går videre og blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjærlighetssorg har jeg selv heller ikke fått suicidale tanker, men tror mye av det er att man går å håper vedkommende skal ta kontakt igjen. Slik er i alle fall jeg :)

 

Jeg tenker litt at man ofte går og tenker litt som i dette ordtaket:

 

"When one door closes, another opens; but we often look so long and so regretfully upon the closed door that we do not see the one which has opened for us."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Faen så ignorante folk kan være (som deg)! Jeg har da aldri sagt at det ikke er noe som heter arbeidsmoral.

Men når ISW driver og skryter av arbeidsmoral sin, som han har "tross store problemer", og han nå sier at han gleder seg til å stå opp om morgenen, da begynner jeg jo å lure litt på om vedkommende har analysert situasjonen 100% korrekt.

 

Jeg synes mange her er ekstremt hårsåre. Denne gangen ble du fornærmet bare fordi en annen person har glede av livet til tross for angst og samlivsbrudd for to dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei. Beklager min krasse uttalelse, fløtepus. :)

Jeg bare lar meg rive med sånn.

Men nå må jeg roe meg selv ned, for jeg må få litt søvn etterhvert.

Du er tilgitt, men jeg har jo sagt at du skal legge deg tidligere, nå må du skjerpe deg lille gutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hadde noen selvmordstanker i ungdomstiden, uten at det var noen grunn som virker viktig i dag. Tror det var et slags pubertetsfenomen for min del. Ikke noe seriøst, og det var nok langt frem til handling. Jeg har ikke tenkt i de baner i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...