Gjest Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 Jeg er gravid i begynnelsen av 5 måned. Jeg har tidligere slitt med angst og lette depresjoner og opplever nå at dette har blitt værre etter at jeg har blitt gravid.Kan dette forverres av hormonenene i en graviditet? Dette i tillegg til lite forståelse/tilrettelegging på jobb (matbutikk) har begynt å slite veldig på humøret mitt. Jeg gleder meg veldig til å bli mor og i begynnelsen var arbeidsgiver svært positiv. Hun informerte meg om alle tilbudene bedriften har til gravide og hvordan vi skulle tilpasse arbeidsdagen min. Foreløpig har ingen tilrettelegging skjedd og da hun heller ikke kunne få tak i uniform til gravidmagen min prøvde jeg å ordne opp i dette selv ved å ta kontakt med noen andre høyere oppe i firmaet. Da ble hun rett og slett sint på meg og jeg fikk en reprimande på kontoret! Poenget er uansett at disse problemene har slitt meg ut psykisk og jeg føler selv at jeg trenger en pause. Men holdningen på min arbeidsplass er "graviditet er ikke en sykdom" og jeg er fysisk i god form enda. Det er angsten, følelsen av å være en byrde på arbeidplassen og følelsen av utilstrekkelighet jeg sliter mest med. Jeg hadde ett kraftig angstanfall for et par uker siden, som etterlot meg skjelven i flere dager etterpå. Etter dette var det svært tungt å møte opp på en arbeidplass der alle synes at jeg skal klare like mye som før og i tillegg være i strålende humør til tross for dårlig behandling fra sjef og tilhørende baksnakking fra andre kollegaer. Spørsmålet mitt er; må jeg tåle dette? Burde jeg søke hjelp for angsten min og/eller sykemelde meg? Jeg har ikke lyst til å sykemelde meg rett og slett fordi jeg vet at de slenger dritt om meg på arbeidplassen min når jeg ikke er der. I tillegg til dette forteller stadig min sjef meg hvor lett hennes svangerskap var og hvor mye hun jobbet. Tror dette er et forsøk på å gi meg skyldfølelse og at hun kanskje har glemt en del av plagene siden det er 18 år siden hun var gravid... Hilsen sliten førstegangsgravid. 0 Siter
DoleMari Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 Når man er plaget med angst, kan man lett bli overkjørt av andre og bli sett på som svak og veik. Spesielt hvis man har en leder som har masse å gjøre selv og enhver tilrettelegging blir sett på som en "byrde". Jeg synes det var en overreaksjon av henne Det er hun som skulle tatt ansvaret for å skaffe deg arbeidstøy. Det er jo også en uholdbar situasjon å jobbe sammen med folk man føler snakker bak ryggen på en. Det skal ikke være sånn på en arb.plass. Det skal være trygt å gå på jobb. Det er vel ikke uvanlig at angsten blir forsterket når man er gravid. Kan du ikke snakke med en profesjonell? 0 Siter
*Edvarda* Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 Jeg hadde i allefall mer angst når jeg gikk gravid, men vet ikke hvor vanlig det er. Du bør snakke med fastlegen din. Kan sikkert gi deg støtte og råd. Husk Det lønner seg ikke å stå på så mye at en er helt utslitt når barnet kommer. Du vil trenge å ha krefter da! Sjefen din høres litt snål ut, noen er friske gjennom hele graviditeten, andre ikke. Synes det er dumt av henne å sammenligne deg med henne. Forøvrig høres det ikke ut som en god arbeidsplass. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.