Gå til innhold

Eldre mann forteller det han vet om ufo/aliens

Anbefalte innlegg

Nå er du urettferdig. Tor og Odin er jo faktisk ganske fornuftige og oppegående, mens gamle testamentets gud burde vært sperret inne på lukket avdeling iført en Hannibal Lecter-maske.

Det kjekke med religion er at man kan velge seg ut bare akkurat det som passer en selv. Og det gjør samtlige religiøse, på samme måte som jeg trekker ut sitater som er 'negative'.

Faktisk er det en bok om en mann som prøvde leve bokstavtro, han hadde aldri tenkt over alle motsetningene og rare greiene. Han konkluderte med at ingen, selv ikke de mest fundamentalistiske 'bokstavtro' sektene fulgte alt, men valgte ut bare det som passet inn i sitt verdensbilde.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/05/520263.html

Og til andre: helt ærlig, jeg hater ikke religiøse mennesker, jeg kjenner fler, og mange er veldig hyggelige folk. Men jeg mener at religion gjør folk litt dummere enn hva de egentlig er, og i virkelige livet ville jeg aldri, aldri hakka og rakka ned på troen til folk slik jeg gjør her i denne tråden. blame it on the internet.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

30

• ecbole

25

• AnonymBruker

23

• DoleMari

17

Kristne trenger bare å følge nye testamentet.

Anonymous poster hash: 174b3...ad2

Sant nok. Problemet her er ikke bare manglende forståelse for akkurat det poenget. Det stikker nok mye dypere. Her er også en generelt hjelpeløs tilnærming til å forstå teksten. Det er altså ikke min mening å gjøre narr av noen av den grunn. De er jo ikke alene om å tenke slik. Synes jeg også kommer til kort. Kunne jeg kunne gjort noe for å gi Adhemar og Maglor mer fred i sinnet enn det kaoset deres utlegninger synes å tyde på, hadde jeg gjort det. Min påstand er at den dypest sett viktigste grunnen til de uttrykte aversjoner mot kristen tro, ikke har noe med manglende kunnskap å gjøre, men heller må være et valg som er gjort for lang tid siden.

Veldig ofte er ivrige ateister tidligere kristne eller personer som har hatt et positivt forhold til kristen tro. Så velger de å ta avstand, noen etter en eller flere en eller flere triste hendelser. Uten at jeg skal påstå at akkurat det må gjelde Adhemar og Maglor. For å si det sånn: folk er ikke ateister uten grunn.

1. Det kjekke med religion er at man kan velge seg ut bare akkurat det som passer en selv. Og det gjør samtlige religiøse, på samme måte som jeg trekker ut sitater som er 'negative'.

2. Og til andre: helt ærlig, jeg hater ikke religiøse mennesker, jeg kjenner fler, og mange er veldig hyggelige folk. Men jeg mener at religion gjør folk litt dummere enn hva de egentlig er, og i virkelige livet ville jeg aldri, aldri hakka og rakka ned på troen til folk slik jeg gjør her i denne tråden. blame it on the internet.

1. Du finner sikkert noen noen som praktiserer slik utvelgelse. Den er ikke det minste troverdig. Samtlige kristne? Nei, det er for drøyt.

2. Jaså? :) Så det er greit for deg å skrive som du gjør, når du slipper å se folk i øynene og oppleve de rent menneskelige reaksjonene på det du skriver?

"

Matteus 5

27I har hørt at det er sagt: Du skal ikke drive hor. 28Men jeg sier eder at hver den som ser på en kvinne for å begjære henne, har alt drevet hor med henne i sitt hjerte. 29Om ditt høire øie frister dig, da riv det ut og kast det fra dig! for det er bedre for dig at ett av dine lemmer går tapt enn at hele ditt legeme blir kastet i helvede. …

"

Hører dere, kristenfolk. Riv ut øye om du ser en jente du har lyst på, ellers venter helvete på deg.

Eller _gjelder_ ikke slike sitater ?? Eller gjelder de bare noen ? Det er så mye svadabøff at det er helt ufattelig at folk i 2014 i opplyst land har noe forhold til dette her ut over å le av hvor teit det høres ut, på hylla sammen med Thor og Odin.

Her er det ikke godt vite om du det skriver er bare for å tulle eller om du tror virkelig tror kristne er dumme. Her er det noe med innstillingen til den som leser. Selvfølgelig vil ingen rive ut noe øye på seg selv. Og det var ikke ment slik at man skulle rive ut noe øye heller. Det Jesus sier er en sammenligning for å beskrive hvor ille Helvete er. Sammenlignet med det virkelig gruoppvekkende tapet av et øye ville vært, ville det vært mindre ille enn om noen skulle gå tapt til Helvete.

En lignende type beskrivelse finner du i historien om kvinnen som ble tatt på fersken i hor, er det noe av det samme fenomen. (Joh 8,7) Da sa Jesus "Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne". Ingen kastet noen stein på henne. Hvorfor? Alle forstod at de ikke var uten synd. Og de som ville følge Jesus, forstod at sånne sanksjoner ikke lenger ble akseptert, en helt grunnleggende forskjell til jødedommen. Jesus kunne bruke ironi også, som i Mark 7,9. Folk forstod det. I vår tid går forståelsen for sånt aldeles ikke "hjem" for noen med sterke aversjoner mot å tro, uten å påstår det gjelder deg.

I historien om øyet ovenfor, velger du en helt annen tolkning enn kristne gjør. Det får være helt opp til deg å beholde en slik forestilling som er fullstendig ulik det kristne tror. Da velger du å bruke denne forestillingen til å kritisere kristne for noe ingen kristne ikke tror. Det er jo opp til deg hvordan du vil kommunisere.

Slaves, submit yourselves to your masters with all respect, not only to the good and gentle but also to the cruel.” (1 Peter 2:18)

Her i Norge har vi slaver også, bare at vi kaller dem noe annet enn vi gjorde før. For tidligere ble folk i den kategorien kalt slaver. Synes du det er feil at vi har slaver, sånne som sitter i fengsel?

Den tids slaver ble ikke behandlet så ille som slaver de i vår tid kan bli.  F.eks. i slavetidens USA gikk de til de ekstreme, støtende og langt lenger enn Bibelens beskrivelse. Den tiden i jødenes land da noen ble satt i slaveri så var det krigsfanger og andre som hadde gjort noe galt. Slavene hadde rettigher. De skulle så vidt jeg huske aldri holdes lenger enn 6 år før de fikk fri og da skulle de få med seg så mye de kunne bære.

Det å være slave i bibelsk betydning, betyr å gjøre andre tjenester uten å forvente noe igjen eller i datidens fattige jødeland, ha en jobb som kun ble lønnet med kost, losji og klær. Det finnes nok av sånne frivillige verv i vår tid også.

“Wives, submit to your husbands as to the Lord.” (Ephesians 5:22)

“I do not permit a woman to teach or to have authority over a man; she must be silent.” (1 Timothy 2:12)

Jeg begynner faktsik å se lyset her. Ta manndomen tilbake, bli Kristen :D

Det forutsetter at mannen behandler henne ekstra pent da :) :) :) og ellers er imøtekommende og veldig åpen for å høre på hennes ønsker, ellers har jo hun ingen grunn til å leve slik.

Flere hobbyreligiøse burde lese den gamle møllspiste boka si så ville de kanskje bli kurert.

Du er jammen morsom! Hvem tror du leser mest i Bibelen? De som tror eller de som mangler interesse? Hvem tror du får mest utbytte av det de leser i Bibelen - de som setter pris på teksten eller de som avskyr den?

1. “Hver den som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen, driver hor. Og den som gifter seg med en kvinne som er skilt fra sin mann, driver hor.” (Lukas 16:18)

Hva tror du om dette, Ecbole, vi kan gå i dybden på dette om du vil. De som skiller seg eller gifter seg med en skilt kvinne er horebukk. Sant eller ikke sant ? Hva sysn du ?

2. Og da, Ecbole, hva i alle dager er det her å respektere ? Du må gjerne utbrodrere hva din personlige mening er, jeg vet jo det er mange kristne som bedriver 'hor' i tråd med overnevnte henvisninger, noen av dere syns det er greit, mens andre mener man kommer til helvete.

Dere klarer ikke ens enes om noe så enkelt og naturlig som sex, fordømmer og fremmedgjør homofile på verdensbasis, og så kommer og forventer noe form for respekt ?

1. Du finner nok mange som har giftet seg opp igjen etter skilsmisse. Hvis de mot formodning hadde rammet meg, ville jeg ikke giftet meg igjen.

2. Jeg forventer ikke det minste av respekt fra ikke-kristne for min tro. Derimot forventer jeg trosfrihet etter norsk lov.

3. Bibelens omtale er temmelig klar både om homofili og det å fordømme andre. Leveregelen er et bud til kristne. Hva ikke-kristne gjør, får være deres sak.

Det finnes nok mange som kaller seg kristne uten at levemåten samsvarer. Og hva så? Det er deres problem og forandrer ikke definisjonen på hva kristen tro er.

Ellers opplever jeg langt mer fordømmelser fra ivrige ateister og særlig humanetikere, enn fra kristne. Sånn som anklage for å tro på noe man ikke gjør, trekke fram den mest støtende atferd som eksempel på hva tro er osv. De som absolutt vil fastholde sånne vrangsforestillinger må endelig få beholde dem, selv om jeg tror at ikke det ikke gavner sunn kommunikasjon.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Nå har jeg gitt deg flere lange svar, Adhemar. Da kunne det vært kjekt om du svarte meg på spørsmålet du fikk lenger opp :): Hvorfor tror du jødene dengang hadde dødsstraff for noen handlinger?

Endret av ecbole

Veldig ofte er ivrige ateister tidligere kristne eller personer som har hatt et positivt forhold til kristen tro. Så velger de å ta avstand, noen etter en eller flere en eller flere triste hendelser. 

Er dette en teori du har kommet frem til selv eller har du noen kilder?

Uten at jeg skal påstå at akkurat det må gjelde Adhemar og Maglor. For å si det sånn: folk er ikke ateister uten grunn.  

Man kan heller snu på det å si at folk ikke er kristne uten grunn.

Anonymous poster hash: 44b87...954

Er dette en teori du har kommet frem til selv eller har du noen kilder?

Man kan heller snu på det å si at folk ikke er kristne uten grunn.

Det er sikkert gjort noen studier på dette, men vil anslå at minst 99.99% av religiøse har foreldre som tilfeldigvis har samme religion som de selv begynner å tro på.

Men voksne folk er jo ofte klar over at det finnes andre religioner, så hvorfor blir det tilfeldigvis akkuratt den samme som foreldrene har ?

Nei eneste mulige forklaringen er at disse menneskene blir hjernevasket som barn av foreldre som  påtvinger sin egen overbevisning på andre

Og hva med de resterende 0.01%ene, som "finner" sin "egen" religion uten at foreldrene påtvinger dem?, nei de ser vi ofte på nyhetene som regel som konvertitter til islam, og som regel ekstremister og syriakrigere etc. Dette er folk som til og med som voksen har så dårlig dømmekraft at de lar seg hjernevaske fortsatt.

Folk får tro hva de vil, men de bør tenke over hvorfor de tror det de tror, og hva som er logisk forklaring til at akkuratt den religionen er den rette ..

Det er sikkert gjort noen studier på dette, men vil anslå at minst 99.99% av religiøse har foreldre som tilfeldigvis har samme religion som de selv begynner å tro på.

Ja. Hadde "ecbole" vokst opp i Pakistan hadde han nok med 99.99% sannynlighet vært muslim.

Annonse

Nå har jeg gitt deg flere lange svar, Adhemar. Da kunne det vært kjekt om du svarte meg på spørsmålet du fikk lenger opp :): Hvorfor tror du jødene dengang hadde dødsstraff for noen handlinger?

Hallo Ecbole, ja det var langt svar.

For å ta det hulter til bullter: i sosiale sammenhenger er jeg ikke så krass. Jeg er ikke redd for å møte blikket til andre som mener noe annet, men med mindre settingen er i 'det hjørnet' med de 'rette folkene', gidder jeg ikke diskutere politikk og religion med folk jeg ikke kjenner på en fest.

Men, til saken(e). Jeg mener at du selv gjør akkurat det jeg 'beskylder' mange kristne for å gjøre. Plukk og miks:

"3. Bibelens omtale er temmelig klar både om homofili og det å fordømme andre. Leveregelen er et bud til kristne. Hva ikke-kristne gjør, får være deres sak."

Javel, hva mener du bibelens omtale er da ? Hva mener du skjer med en homofil som lever i et sexuelt forhold til en annen homofil ?

Og uansett hva du svarer på dette (om du gjør det), så er det garantert andre kristne som velger å tolke dette på en annen måte. Du har homofilt praktiserende prester, og du har hat-kristne som oppsøker og banker opp homofile, alle mener de er de som tolker bibelen rett. Så at bibelen er 'klar' på dette punktet kan ikke jeg skjønne, for da hadde det ikke vært så mye debatt rundt det, hadde det vel ?

"Det finnes nok mange som kaller seg kristne uten at levemåten samsvarer. Og hva så? Det er deres problem og forandrer ikke definisjonen på hva kristen tro er."

Det er din definisjon, er det ikke ? Din tolkning. Som igjen understøtter min påstand om at religion er plukk, miks og fortolk som du vil. Jeg garanterer deg at din måte å leve som kristen på ikke samsvarer med hva en annen kristen, et annet sted i verden, lever på. Og dere har begge 'rett', har dere ikke ?

At du kaller folk i fengsel for slaver, viser egentlig en ganske komplett misforståelse på hva slaveri er for noe, og driver forfalskning av historien. Helt opp til moderne tid (også i dag, trafficing etc) finnes det slaver, men INGEN har noe som helst til felles med dømte forbrytere. Fortell en 12 år gammel jente i Thailand at hun skal elske sin 'herre' mens hun må knulle 20 vestlige halvfeite menn om dagen. Jeg skjønner egentlig ikke at du tør nevne det en gang. Eller mener du at 12 år gamle jenter i Thailand ikke er slaver, men av fri vilje jobber på bordell ??

Og siden slavene ble behandlet så bra,  hva er da vitsen med å ha en egen 'setning' for avstraffelse ?

"When a man strikes his male or female slave with a rod so hard that the slave dies under his hand, he shall be punished.  If, however, the slave survives for a day or two, he is not to be punished, since the slave is his own property.  (Exodus 21:20-21 NAB)"

Og hva med en loophole i 7 prs 'kontrakten'. Gi mannen en kone, og han må velge å blir 'permanent slave' eller forlate sin kone og barn:

"If you buy a Hebrew slave, he is to serve for only six years.  Set him free in the seventh year, and he will owe you nothing for his freedom.  If he was single when he became your slave and then married afterward, only he will go free in the seventh year.  But if he was married before he became a slave, then his wife will be freed with him.  If his master gave him a wife while he was a slave, and they had sons or daughters, then the man will be free in the seventh year, but his wife and children will still belong to his master.  But the slave may plainly declare, 'I love my master, my wife, and my children.  I would rather not go free.'  If he does this, his master must present him before God.  Then his master must take him to the door and publicly pierce his ear with an awl.  After that, the slave will belong to his master forever.  (Exodus 21:2-6 NLT)"

Og til slutt:

"Hvorfor tror du jødene dengang hadde dødsstraff for noen handlinger?"

Hele verden hadde dødsstraff for mange handlinger, ikke bare jødene. Selv i dag har vi dødstraff, både i land vi liker og ikke liker å sammenligne oss med. Men på 'den tiden', lange straffer, tortur, avkapping av lemmer og dødsstraff var stort sett myntet på å piske fattige folk på sin 'rette plass' så de ikke stjal fra de som hadde noe, iblandet en god dose kontrollbehov og generell makt.

Jøder er forøvrig ikke kristne, og det er et annet paradoks, hvorfor er en del kristne i Norge så sykelig opptatt av at Jødene er guds utvalgte folk ? I såfall må vel de ha rett, om de virkelig er det utvalgte folket, eller hva ? Hvilket igjen betyr at Jesus IKKE er guds sønn, og hele nye testamentet er tull.

Hva syns du om det, ecobele ? tar jødene feil eller har de rett ? Er de Guds utvalgte folk ?

Så for å summere opp mine spørsmål:

1. hva syns du om homofilt samkvem

2. hva tror du skjer med homofile etter døden

3. er jødene guds utvalgte folk

4. er jødedommen 'feil'

5. skal småjenter som holdes som sexslaver elske sine 'herrer' ?

6. hva er din teori på dødstraff da ?

For å si det sånn: folk er ikke ateister uten grunn.

Samme grunn som barn slutter å tro på julenissen.

Personlig har jeg vært intressert i vitenskap og mytologi så lenge jeg kan huske, men har aldri tatt hverken Odin, huldrer, tannfeen, ånden i kannen, hobbitter, bukkene bruse, horus, buddah, herkules, noah, jesus eller Captain Jack Sparrow for god fisk.

Endret av Maglor

1. Er dette en teori du har kommet frem til selv eller har du noen kilder?

2. Man kan heller snu på det å si at folk ikke er kristne uten grunn.

1. Litt har jeg faktisk lært av ateister - det vil si debatter med dem, gått i dybden på deres påstander og funnet ut hvorfor de ikke holder. Det skal ofte ikke mer til enn å bruke bibelordbok og så slå opp i Bibelen selv. Bortsett fra mye bibellesning kommer mye fra litteratur på området. Det finnes massevis av god litteratur på dette. Skulle jeg gitt deg en litteraturliste på dette, ville den blitt lang. Lesningen av dette har vært veldig trosstyrkende. Så den latterliggjøringen og forvrengte oppfatningene ateister noen ganger gir uttrykk for, tar jeg med veldig ro.

2. Det kan du godt gjøre. Alle har sine grunner til valg av livssyn, fordi det er menneskelig å gjøre valg ut fra motiver. Vi velger ikke noe uten motiver.

1. Litt har jeg faktisk lært av ateister - det vil si debatter med dem, gått i dybden på deres påstander og funnet ut hvorfor de ikke holder. Det skal ofte ikke mer til enn å bruke bibelordbok og så slå opp i Bibelen selv. Bortsett fra mye bibellesning kommer mye fra litteratur på området. Det finnes massevis av god litteratur på dette. Skulle jeg gitt deg en litteraturliste på dette, ville den blitt lang. Lesningen av dette har vært veldig trosstyrkende. 

Hadde du vokst opp i f.eks. Patistan hadde du garantert vært muslim.

Så den latterliggjøringen og forvrengte oppfatningene ateister noen ganger gir uttrykk for, tar jeg med veldig ro.

Har ikke dere kristne ganske forvrengte oppfatninger om de som tilhører andre religioner, f.eks. islam? Tilber dere ikke samme gud?

1. Hadde du vokst opp i f.eks. Patistan hadde du garantert vært muslim.

2. Har ikke dere kristne ganske forvrengte oppfatninger om de som tilhører andre religioner, f.eks. islam? Tilber dere ikke samme gud?

1. Hadde du vært kristen hvis du var født i Norge år 1800?

2. Ikke samme gud, fordi islams skaper ikke har treenigheten der Jesus er med.

Forvrengte oppfatninger? Kanskje, men prøver å unngå det. Jeg kritiserer ikke muslimer for noe ingen av dem tror på og prøver å ta hensyn til veldig stor variasjon i bekjennelse og trosliv.

Annonse

Finnes det to guder? Eller tar en av dere feil?

Koranens gudsbilde er på en del helt avgjørende aspekter helt ulik den du finner i Bibelen. Da kan ikke begge være sanne. Du kan jo sammenligne og gjøre dine egne tanker ulike tema i de to bøkene  her, og her, .

Koranens gudsbilde er på en del helt avgjørende aspekter helt ulik den du finner i Bibelen. Da kan ikke begge være sanne. Du kan jo sammenligne og gjøre dine egne tanker ulike tema i de to bøkene  her, og her, .

Det mest sannsynlige er nok at begge er usanne.

Gjest Gargamel

Jeg så litt av videoen som tråden handler om. Jeg fikk en følelse av at hele greia var skuespill. Det startet med at intervjuet var spilt inn på "unknown location". Hva er meningen med det? Jeg tror den gamle mannen er mye yngre og friskere enn han gir seg ut for, og at han har en pute under jakka for å få større mage. Jeg tipper disse personene selv vil avsløre spøken om en stund.

Jeg så litt av videoen som tråden handler om. Jeg fikk en følelse av at hele greia var skuespill. Det startet med at intervjuet var spilt inn på "unknown location". Hva er meningen med det? Jeg tror den gamle mannen er mye yngre og friskere enn han gir seg ut for, og at han har en pute under jakka for å få større mage. Jeg tipper disse personene selv vil avsløre spøken om en stund.

Takk for at du minnet oss på hva tråden *egentlig* handlet om!

Anonymous poster hash: e04db...9b4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...