slabbedask Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 (endret) http://www.dagbladet.no/2014/10/10/nyheter/statsbudsjett_2015/hans_olav_lahlum/hoyre/fremskrittspartiet/35690715/ Lahlum vil gi bort skatteletten han får i statsbudsjettet Får mellom 25 000 og 40 000. Høyre-Frp-regjeringen har foreslått skattelettelser på 15 milliarder i statsbudsjett for neste år. De rikeste får mest, da formueskatten reduseres fra 1 til 0,75 prosent, og bunnfradraget øker fra 1 til 1,2 millioner kroner. Samtidig foreslår de flere kutt for uføretrygdede. En av de som reagerer kraftig er forfatter Hans Olav Lahlum, som i en statusoppdateringsom er likt av over 9000 og delt over 1500 ganger på Facebook, skriver at regjeringens forslag «gjør livet enda vanskeligere for mange av dem som har det vanskeligst fra før». Han oppgir at han har en årsinntekt på opp mot to millioner kroner og anslår at han vil få mellom 25 000 og 40 000 i skattelette. En skattelette han gjerne skulle vært foruten. - Tanken om at jeg skal bli mer produktiv og inspirert fordi jeg får noen titusen i skattelette opplever jeg som helt absurd. Jeg blir bare provosert, sier Lahlum, som ikke har noen plan om å beholde skatteletten selv. - Jeg har ikke finregnet på hvor mye jeg vil skatte, inntekten min varierer for mye fra år til år at jeg klarer å forutse det. Men jeg har et mål om å gi bort 10 prosent av nettoinntekten min, så nå må jeg nok se meg om etter noen nye gode formål. I første omgang blir nok noen ekstra tusenlapper til TV-aksjonen, sier Lahlum, som oppgir at han i år blant annet støtter Flyktninghjelpen, Leger uten grenser, Amnesty International og Redd Barna. Endret 24. oktober 2014 av slabbedask 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401685-sympatisk-av-hans-olav-lahlum/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ecbole Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Jeg synes det er fint at fyren bruker penger på fattige og trengende, men misliker begrunnelsen hans. Han har så mye penger at han godt kunne gi det beløpet uavhengig av en eventuell reduksjon i formueskatten. Skal han gi penger til gode formål blant annet fordi han synes ille om vår egne regjering? Hva om han likte regjeringen, skulle ha da la være å gi? Det er nesten som et avlat på andres vegne. Skammelig. Samtidig foreslår de flere kutt for uføretrygdede. Et dypt avskyelig påfunn. Hvor er empatien deres? Formueskatt. Tenk deg følgende tankeeksperiment med vår fiktive venn Ole. Han kjøper en billig liten rønne på en liten tomt ved sjøkanten. Stedet er nokså avsides og få eller ingen er interessert i å bo der. Rønna reparerer han på egen hånd så den blir i brukbar stand - uten at det blir noen luksus. En dag blir stedet oppdaget av en eiendomsmagnat. Han kjøper opp store områder ved sjøen på begge sider av Oles tomt. Han tilbyr Ole å kjøpe tomta og er villig til å betale det mangedobbelte av hva Ole kjøpte den for. Ole har riktignok nokså lav inntekt, men nok til at han klarer seg. Ole nekter å selge. Han vil bare være i fred. Så får eiendomsmagnaten satt opp luksusleiligheter på tomtene sine og selger dem til en skyhøy pris. Så "oppdager" skattemyndighetene stedet. Oles ligningsverdi av det lille "kottet" på den lille jordflekken får en skyhøy ligningsverdi. Han får formueskatt deretter, så høy at den blir et problem for Ole. Han har jo ikke øket sin skatteevne. Formueskatten tar jo ikke hensyn til inntekten. Da er det ikke skatt etter evne. Formueskatten må betales uansett. Han må betale mer i skatt fordi noen har siklet etter hans lille eiendom. Grådige og misunnelige folk er grunnen til at han må betale mer skatt. Hadde de ikke gjort det, ville han sluppet. Den egentlige og eneste grunnen til formueskatt, er misunnelse, ikke større skatteevne. Når noen kaller det behov for økonomisk utjevning, betyr det at de ikke tåler at noen eier mer enn dem selv, en begrunnelse som egentlig bare kamuflerer motivet: misunnelse. ---------- Jeg synes det er rettferdig at vi skal ha skatter basert på reell skattevne og ikke basert på misunnelse og antagelser om skatteevne og fiktive verdier. Endret 24. oktober 2014 av ecbole 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401685-sympatisk-av-hans-olav-lahlum/#findComment-3577780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.