Gå til innhold

Høyres logiske brist

Anbefalte innlegg

http://m.db.no/2014/10/17/kultur/meninger/hoyre/arild_stokkan_grande/debatt/35776310/

Høyre må forklare hvordan de har funnet ut at rike blir motivert av mer penger, mens bønder, kulturarbeidere, medier og fattige blir motivert av mindre.

«Slipp bonden fri!» har lenge vært et mantra fra høyresiden. Gjennom mindre statlige overføringer skal bonden bli inspirert til å finne nye inntektskilder og oppdage meningen med et yrke som hittil ifølge høyresiden har vært preget av statsavhengighet og konservering

Samme argumentasjon ligger til grunn for regjeringens kutt overfor syke og uføre. Ett eksempel er regjeringens forslag til innstramminger i sykelønnsordningen. Et annet er regjeringens kutt i barnetillegget i uføretrygden.

Ved å få mindre penger og dårligere ordninger skal syke og uføre bli mer motivert for arbeid og på mirakuløst vis bli friskere.

Men høyresidens motivasjonsteorier gjelder IKKE for de med høye inntekter. Her er det helt motsatt: de trenger MER penger for å bli mer motivert! Derfor foreslår regjeringen at personer med inntekter over 2 millioner kroner får en årlig skattelette på 38 400 kr., mens folk med vanlige inntekter ifølge høyrelogikken skal bli ekstremt motivert av 2 kroner dagen i skattekutt. Hva som motiverer til økt innsats er åpenbart høyst variabelt sett med Høyrebriller.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401728-h%C3%B8yres-logiske-brist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regjeringen har virkelig klart å fyre deg opp, men det er bra det er litt liv i deg enda ^_^

Anonymous poster hash: 0bca9...462

Man kjenner igjen lusa på gangen, din anonyme nisse. Hver gang noen skriver om skatt, abort eller islam stikker du ditt hode frem fra ytterste brunsvidde høyre-fløy og anklager alle til venstre for Frp for å være marxister, ateister og det som verre er.   

Man kjenner igjen lusa på gangen, din anonyme nisse. Hver gang noen skriver om skatt, abort eller islam stikker du ditt hode frem fra ytterste brunsvidde høyre-fløy og anklager alle til venstre for Frp for å være marxister, ateister og det som verre er.   

Denne gangen gjettet du feil :) Men det er helt alright

Anonymous poster hash: 0bca9...462

Annonse

Gjest Gargamel

Denne logikken mener du?

skattelette.png

Nei, jeg tenker på det opprinnelige innlegget ditt. Nå har jo du bare sakset det ut fra nettet så jeg skal ikke skylde på deg.

Jeg synes argumentasjonen var oppkonstruert og tynn. Den er også uredelig i den forstand at den ikke tar tak i de beste argumentene til høyresiden, men legger ord i munnen til motstanderen.

http://m.db.no/2014/10/17/kultur/meninger/hoyre/arild_stokkan_grande/debatt/35776310/

Høyre må forklare hvordan de har funnet ut at rike blir motivert av mer penger, mens bønder, kulturarbeidere, medier og fattige blir motivert av mindre.

«Slipp bonden fri!» har lenge vært et mantra fra høyresiden. Gjennom mindre statlige overføringer skal bonden bli inspirert til å finne nye inntektskilder og oppdage meningen med et yrke som hittil ifølge høyresiden har vært preget av statsavhengighet og konservering

Samme argumentasjon ligger til grunn for regjeringens kutt overfor syke og uføre. Ett eksempel er regjeringens forslag til innstramminger i sykelønnsordningen. Et annet er regjeringens kutt i barnetillegget i uføretrygden.

Ved å få mindre penger og dårligere ordninger skal syke og uføre bli mer motivert for arbeid og på mirakuløst vis bli friskere.

Men høyresidens motivasjonsteorier gjelder IKKE for de med høye inntekter. Her er det helt motsatt: de trenger MER penger for å bli mer motivert! Derfor foreslår regjeringen at personer med inntekter over 2 millioner kroner får en årlig skattelette på 38 400 kr., mens folk med vanlige inntekter ifølge høyrelogikken skal bli ekstremt motivert av 2 kroner dagen i skattekutt. Hva som motiverer til økt innsats er åpenbart høyst variabelt sett med Høyrebriller.

Hei!

Høyresidens, "skattelette til de rike, og ta fra de dårligere stilt", er det få som forstår logikken i.

Slipp bonden fri, er imidlertid ikke så dumt.

Da New Sealand, sluttet å subsidiere landbruker, førte dette til bedre kapitalskapning, og feks vil få bønder tilbake til den substidierte gamle ordningen. Jeg så er program om dette, og det var interessant, ikke minst å se og høre hvor fornøyde bøndene selv var med ordningen, selv ordningen før den ble innført vakte stor motstand. 

Dette er ikke en logisk brist.

Noen få mennesker er så motivert av penger at de jobber livet av seg for å bli rike. Selv om de neppe blir mer motivert av å få mer penger. Men de har høyere inntektsskatteprosent enn de med lav lønn. Og de betaler formueskatt, selv om formuen ofte er i form av eiendom og andre verdier (dvs ikke penger).

Men det er ikke drømmen om rikdom som motiverer folk flest. De jobber for å unngå fattigdom. Dersom de kan ha rimelig grei råd uten å jobbe vil mange velge det. Og slik systemet er i dag er det en del som får mer penger ved å ikke jobbe, klart de velger det da.

Noen få mennesker er så motivert av penger at de jobber livet av seg for å bli rike. Selv om de neppe blir mer motivert av å få mer penger. Men de har høyere inntektsskatteprosent enn de med lav lønn. Og de betaler formueskatt, selv om formuen ofte er i form av eiendom og andre verdier (dvs ikke penger).

Men det er ikke drømmen om rikdom som motiverer folk flest. De jobber for å unngå fattigdom. Dersom de kan ha rimelig grei råd uten å jobbe vil mange velge det. Og slik systemet er i dag er det en del som får mer penger ved å ikke jobbe, klart de velger det da.

Hva med det å faktisk ha noe å gå til (en jobb). De fleste må vel synes det er godt? Eller...

Annonse

Trodde det var slik at "alle" likte å ha en jobb og føle at de bidrar, er ihvertfall det det predikeres om på DOL ..

Selv så blir jeg ikke motivert av noe, hverken fattigdom rikdom bidra mestring sosialt og alle de andre tingene , men jeg er psyk da så vet ikke hvordan det er for normale folk

Gjest Gargamel

Hva med det å faktisk ha noe å gå til (en jobb). De fleste må vel synes det er godt? Eller...

Jeg ville synes det var veldig demotiverende å gå på jobb hvis det ikke gav minimal, eller negativ økonomisk uttelling. Jeg tror en firebarnsmor som ikke snakker norsk er enda mindre motivert til å jobbe for null penger. Det forstår jeg veldig godt, og statistikken sier at jeg har rett.

Jeg tror kuttet i barnetillegget er en "hilsen" fra Frp til innvandrerne, selv om ikke en gang de tør å si det høyt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...