Gå til innhold

Julekalender

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har en alternativ julekalender. Barna får hver dag (2 barn, så de åpner annenhver dag) en figur til julekrybben. Det er jo faste figurer da, av keramikk, så det er de samme fra år til år. Barnet får plassere den i krybben, og julaften kommer jesusbarnet. I tillegg til julefigurene er det en gullstjerne som de får klistre på himmelen bak.

Selv om den eldste begynner å bli stor (11) så har de glede hver dag av dette. Ingen advent uten denne tradisjonen.

For å demme opp mot presset fra kameratene, så har jeg etterhvert innført at hver lørdag får de i tillegg hver sin gave i kalenderen. Det er ikke dyre ting,og gjerne ting de trenger (ullsokker, votter osv).

Jeg er klar over at dette ikke vil passe for familier som ikke er religiøse. Men poenget er, at man kan lage sine egne tradisjoner og de trenger ikke å være veldig materialistiske.

Jeg tror barn bare har godt av å lære alternativer til det materialistiske. Etter min mening har advent-gavepresset tatt fullstendig av.

Gaver venter vi med til jul, vi.

Anonymous poster hash: 1da03...2b7
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401888-julekalender/page/2/#findComment-3580509
Del på andre sider

Vi har en alternativ julekalender. Barna får hver dag (2 barn, så de åpner annenhver dag) en figur til julekrybben. Det er jo faste figurer da, av keramikk, så det er de samme fra år til år. Barnet får plassere den i krybben, og julaften kommer jesusbarnet. I tillegg til julefigurene er det en gullstjerne som de får klistre på himmelen bak.

Selv om den eldste begynner å bli stor (11) så har de glede hver dag av dette. Ingen advent uten denne tradisjonen.

For å demme opp mot presset fra kameratene, så har jeg etterhvert innført at hver lørdag får de i tillegg hver sin gave i kalenderen. Det er ikke dyre ting,og gjerne ting de trenger (ullsokker, votter osv).

Jeg er klar over at dette ikke vil passe for familier som ikke er religiøse. Men poenget er, at man kan lage sine egne tradisjoner og de trenger ikke å være veldig materialistiske.

Jeg tror barn bare har godt av å lære alternativer til det materialistiske. Etter min mening har advent-gavepresset tatt fullstendig av.

Det var fornuftig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401888-julekalender/page/2/#findComment-3580517
Del på andre sider

Hei!

Jeg var svært religiøs tror jeg.

Nå er jeg så religiøs at jeg skal skrifte mine kriminelle aktiviteter.

Jeg har ikke tid til Gud i hverdagen, men jeg tror på Gud veldig hver gang jeg kommer i kirken, jeg tror også på Gud når jeg tror jeg skal dø osv...

Jeg tror også på Gud når alt går i mot meg, og jeg ikke har krefter til å åpne en bok.

Det er fremgang, da jeg var i kloster den siste tiden var jeg den eneste nonnen som ikke opplevde Guds nærhet:-( Mer og mer ble Gud borte, og mer og mer forundret ble jeg, og uansett hvor mye bot jeg gjorde, ikke nærmere kom denne Gud. (min sjelesørger ble mer og mer oppgitt, hun spurte meg stadig håpefult om Gud var der, men alltid svarte jeg Nei)

Men jeg tror på Gud, det er bare det at livet er så travelt.

Glemte: det var en fin julekalender forresten med mening:-) takk

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401888-julekalender/page/2/#findComment-3580523
Del på andre sider

Tenker pakke inn kinobilletter og prøve med opplevelser, som badeland, opera osv...men det får de jo uansett, så jeg er usikker.

jeg lurer på om vi i år leser julemysteriet til Jostein Gaarder igjen, kanskje kunne vi satse mer på å gjøre noe sammen for andre, feks dra til fattighuset, suppestasjonen, Frelsesarmene osv...

Egentlig skulle jeg ønske jeg hadde fantasi, sånn at jeg kunne lage en historie for hver dag, som leder frem til julaften. Men faktisk har jeg en historie klar, sett at jeg skriver en lapp for hver dag, et avsnitt av historien, og legger ved et godteri, det er en historie om drager og godhet, ondskap og mot, er det flaut /dumt for barn med en sånn kalender?

Jeg tenker vennene spør vel på skolen hva de har fått?

Kinobilletter, badeland, opera??? Det julekalenderbudsjettet er hinsides alle grenser...

Da høres det andre forslaget med Julemysteriet og besøk på steder hvor dere gjør noe for andre mye bedre ut. :) Om jeg hadde laget en historie og pakket inn en del hver dag sammen med litt godis og en pepperkake så hadde jentungen min elsket det! :) Og hun er 14 år nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401888-julekalender/page/2/#findComment-3580548
Del på andre sider

Kinobilletter, badeland, opera??? Det julekalenderbudsjettet er hinsides alle grenser...

Da høres det andre forslaget med Julemysteriet og besøk på steder hvor dere gjør noe for andre mye bedre ut. :) Om jeg hadde laget en historie og pakket inn en del hver dag sammen med litt godis og en pepperkake så hadde jentungen min elsket det! :) Og hun er 14 år nå.

Hei!

Takk:-)

Jeg har fri nå, så har bedre tid.

Det der med kinobillettere osv... fikk jeg tips av fra dol tror jeg i fjor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401888-julekalender/page/2/#findComment-3580553
Del på andre sider

Annonse

Det er jo egentlig bare en nedtelling til jul, 

jeg lurer på om vi i år leser julemysteriet til Jostein Gaarder igjen, kanskje kunne vi satse mer på å gjøre noe sammen for andre, feks dra til fattighuset, suppestasjonen, Frelsesarmene osv...

Jeg heier på dette forslaget. Jeg syns det der pakkekalendertullet har tatt helt av, jeg har aldri likt det og hoppet av den karusellen fort. Jr fikk pekkerkakekalender, dvs én egenbakt og egenpyntet pepperkake hver dag, og en opplevelse (teater/ kino/ Pirbadet-tur etc) i helgene. Pepeerkakene var forøvrig heldekket med melis og pynt, så han fikk seg en real godis der ;) Det første året jeg lurte på å slutte ble han nesten fornærmet - selvfølgelig skulle vi bake pepperkaker til kalenderen! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401888-julekalender/page/2/#findComment-3580556
Del på andre sider

Jeg heier på dette forslaget. Jeg syns det der pakkekalendertullet har tatt helt av, jeg har aldri likt det og hoppet av den karusellen fort. Jr fikk pekkerkakekalender, dvs én egenbakt og egenpyntet pepperkake hver dag, og en opplevelse (teater/ kino/ Pirbadet-tur etc) i helgene. Pepeerkakene var forøvrig heldekket med melis og pynt, så han fikk seg en real godis der ;) Det første året jeg lurte på å slutte ble han nesten fornærmet - selvfølgelig skulle vi bake pepperkaker til kalenderen! :)

Hei!

Ok da tenker jeg litt mer på det.

Er det flere tips til fine ting å gjøre for andre?

Jeg har tenkt litt på om vi kunne gjøre noe for et sykehjem? Men jeg vet ikke hva, vi er flinke å synge, men kanskje kjedelig? Hva med å bake noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401888-julekalender/page/2/#findComment-3581421
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...