Gå til innhold

Røntgen eller MR?

Anbefalte innlegg

Skal til videre undersøkelse av ryggen til min ungdom.  

Pga vond rygg etter et fall for en tid tilbake siden. Smertene ble borte, men er kommet tilbake igjen. 

Har time hos fastlegen senere, regner med han vet hva vi videre burde gjøre, er jo derfor vi tar turen til han. Kan jo være han finner ut at det kun er muskulært for den saks skyld. Og det hadde vel vært det beste vil jeg tro

Om legen mener det kun er muskulært, kunne jeg tenke meg å få henvisning til enten røntgen eller mr for å få en skikkelig undersøkelse av ryggen. 

Det vonde stedet på ryggen er nederst ved ryggen, på venstre side. Liksom under hoftebenet. To punkter der. 

Hva burde jeg be legen om, MR eller røntgen? Har heldigvis liten erfaring når det gjelder helsevesen og sykdom. 

Hilsen moren

Anonymous poster hash: b6457...c6c
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401923-r%C3%B8ntgen-eller-mr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pga vond rygg etter et fall for en tid tilbake siden. Smertene ble borte, men er kommet tilbake igjen. 

Har time hos fastlegen senere, regner med han vet hva vi videre burde gjøre, er jo derfor vi tar turen til han. Kan jo være han finner ut at det kun er muskulært for den saks skyld. Og det hadde vel vært det beste vil jeg tro

Om legen mener det kun er muskulært, kunne jeg tenke meg å få henvisning til enten røntgen eller mr for å få en skikkelig undersøkelse av ryggen. 

Det vonde stedet på ryggen er nederst ved ryggen, på venstre side. Liksom under hoftebenet. To punkter der. 

Hva burde jeg be legen om, MR eller røntgen? Har heldigvis liten erfaring når det gjelder helsevesen og sykdom. 

Hilsen moren

Det er legen som skal spesifisere det på røntgenrekvisisjonen, kanskje han skal ha flere typer bilder/undersøkelser. Prøv å finne et sted med kort ventetid, f.eks. er Unilab mange steder i Norge:

http://www.unilabs.no/Fagomrader/

Hilsen moren

Det er mye viktigere med en god klinisk undersøkelse i første omgang enn billeddiagnostikk.

Annonse

Ja - men det får han vel hos fastlegen?

Er vel uansett der vi må starte?

De færreste fastleger er god på å undersøke rygg. Derfor jeg foreslo at dere skulle finne en dyktig manuell terapeut eller kiropraktor.

Ja - men det får han vel hos fastlegen?

Er vel uansett der vi må starte?

Ja, du starter alltid hos fastlegen. Fastlegen undersøker gutten og vurderer så hvilke ytterligere undersøkelser eller behandling som er nødvendig.

Ja, du starter alltid hos fastlegen. Fastlegen undersøker gutten og vurderer så hvilke ytterligere undersøkelser eller behandling som er nødvendig.

Akkurat når det gjelder rygg, så er ikke nødvendigvis fastlegen et godt sted å starte. Det finnes yrkesgrupper  (manuelle terapeuter og kiropraktorer) som har større kompetanse på rygg enn fastleger og som i tillegg har samme muligheter som leger til å viderehenvise til både andre spesialister og billeddiagnostikk.

Det er legen som skal spesifisere det på røntgenrekvisisjonen, kanskje han skal ha flere typer bilder/undersøkelser. Prøv å finne et sted med kort ventetid, f.eks. er Unilab mange steder i Norge:

http://www.unilabs.no/Fagomrader/

Joda, jeg vet det er legen som bestemmer hvilke undersøkelser hun må gjennom. Men jeg er litt usikker på om fastlegen vår er så veldig god...

Ser ut til at det er kortere ventetid på curato, sånn som jeg kunne lese det. 

Begge steder har rask time om du vil betale det selv også ser jeg...

De færreste fastleger er god på å undersøke rygg. Derfor jeg foreslo at dere skulle finne en dyktig manuell terapeut eller kiropraktor.

mulig dette er noe vi burde tenke på i stedet for fastlegen.

Har aldri hatt behov for noen av delene tidligere, så er ukjent for meg.

Joda, jeg vet det. Men litt usikker på legen vår for tida, vikar.

Når gjøres CT av ryggen?

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/undersokelser/ct-av-ryggen-4619.html?page=2

Anonymous poster hash: 61864...580

Annonse

Hei!

Slik ca er det: med en del forbehold, men grovt sagt/skrevet.

Stort sett er det rimelig klart hva som er indikert. Røntgen er for brudd, forkalkninger og skeivheter i skjelettsystemet. MR bruker man for å se bløtdeler, hevelser og mindre detaljer i kroppen. CT brukes i dag mest for å få snitt av skjelettet, og der vanlig røntgen ikke er bra nok. Ultralyd kan brukes på det meste av bløtdeler og hevelser som ikke ligger for dypt. Det er blant annet veldig bra for skulderplager. 

Her er en link.

http://kiropraktikk.no/?pageID=31&ItemID=4074

Joda, jeg vet det er legen som bestemmer hvilke undersøkelser hun må gjennom. Men jeg er litt usikker på om fastlegen vår er så veldig god...

Ser ut til at det er kortere ventetid på curato, sånn som jeg kunne lese det. 

Begge steder har rask time om du vil betale det selv også ser jeg...

OK, en god fastlege er gull verdt! Hvis du får henvisning/rekvisisjon fra legen, skal du få time raskt selv om du bare skal betale egenandel. Jeg tror ikke du betaler egenandel før barnet er 16 år. Jeg betalte ikke noe på Curato for tenåringen min sist, og ventetiden var bare noen få dager.

Uansett vil jeg IKKE anbefale kiropraktor for en ungdom, i hvert fall ikke uten å ha røntgenbilder først. Noen er kanskje flinke, men jeg har hørt for mange historier om kiropraktorbehandlinger som har vært dårlige til at jeg ville risikert det med mine barn...

mulig dette er noe vi burde tenke på i stedet for fastlegen.

Har aldri hatt behov for noen av delene tidligere, så er ukjent for meg.

Med henvisning fra fastlege er det vel billigere? I alle fall hos fysioterapeut.

Med henvisning fra fastlege er det vel billigere? I alle fall hos fysioterapeut.

Det er ikke billigere med henvisning fra fastlege til manuell terapeut (dvs. fysioterapeut med videreutdanning i manuell terapi). Manuelle terapeuter har blitt gitt "utvidede" fullmakter i forhold til andre fysioterapeuter, og de kan både "selvhenvise" (dvs. ta i mot pasienter uten henvisning fra lege), viderehenvise til billeddiagnostikk og andre spesialister, samt sykemelde for inntil 8 (?)uker.

OK, en god fastlege er gull verdt! Hvis du får henvisning/rekvisisjon fra legen, skal du få time raskt selv om du bare skal betale egenandel. Jeg tror ikke du betaler egenandel før barnet er 16 år. Jeg betalte ikke noe på Curato for tenåringen min sist, og ventetiden var bare noen få dager.

Uansett vil jeg IKKE anbefale kiropraktor for en ungdom, i hvert fall ikke uten å ha røntgenbilder først. Noen er kanskje flinke, men jeg har hørt for mange historier om kiropraktorbehandlinger som har vært dårlige til at jeg ville risikert det med mine barn...

Enig. Jeg anbefaler å se folkeopplysningen sesong 2 episode 6 før man bestemmer seg for å evt. gå til kiropraktor.

Takk for svar alle sammen - hun skal til fastlegen til onsdag. Og gledelig, fastlegen er tilbake fra i dag. Lykke  :D

Så får vi se hva fastlegen anbefaler for henne. Vi starter nå iallefall der. Så håper vi det fortsetter som nå, at den gradvis blir bedre. Selv om det er litt mer merkbart rett etter trening/kamp, men hun styrer hva hun orker/klarer selv. Iallefall fram til vi har vært hos legen  :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...