Gå til innhold

mageproblemer

Anbefalte innlegg

Jeg burde gå til lege. Jeg jobber i helsevesenet.
Jeg har leger rundt meg jeg kan spørre. Men likevel - jeg har ikke tid til å bli syk.
Jeg må være på jobb. Jeg må være der for barna.... ugh.

Og om jeg ringer til legekontoret - så føler jeg at det ikke er akutt nok til at jeg skal komme på dagen, men samtidig så bør det ikke vente for lenge.

Og hva jeg skal si til legesekretæren... jeg har ikke lyst til å legge ut hele historien.

Og nå har jeg jo drøyd legebesøket så lenge at jeg har en rekke symptomer jeg burde fått sjekket.

Nå har jeg altså i et par års tid kjent to kirsebærstore kjertler under hake/rett under kjeve på hver side. Ikke ømme. Normalt? Ikke hatt symptom fra disse og konstant størrelse. Sitter ikke i huden men lenger inne. 

Så har jeg i ett års tid hatt økt følelse av ekstraslag fra hjerte. Jeg var særlig plaget i fjor vinter. Det var ikke så mange, men så mange at det var litt plagsomt. 30-40 om dagen og veldig tydelige. Av og til slik at folk lurte på hva det var pga jeg skvatt av ekstraslaget. Ikke smerter.

Dette ga seg etter julestria, men kom tilbake nå i høst, men bare periodevis.

Så siden i sommer har jeg hatt problemer med magen.
det har siden julen vært at jeg daglig har våknet av luftsmerter i magen, men dette har gitt seg etter dobesøk på morgenen. 
Men tidlig i høst våknet jeg på natta av ekstreme smerter nederst i magen. Det kjentes ut som det var fra underlivet helt nederst, minte meg veldig om den smerten jeg fikk da jeg skulle føde, samtidig som det føltes som det var fra tarmene. Jeg prøvde desperat å finne en stilling som ikke gjorde vondt... tok et par paraceter og klarte omsider å sove. Da jeg våknet var jeg smertefri. Men etter denne episoden fikk jeg økende mageproblemer. De diffuse magesmertene kom til og fra i løpet av dagen. En periode følelse av å være forstoppet, dvs jeg fikk ut litt, men følte jeg liksom ikke fikk tømt meg helt og følte meg oppblåst. 
SÅ ga det seg og avføringen var normal, men fortsatt smerter til og fra i løpet av dagen.
Jeg opplever også slim og blod i avføring, men tilskriver dette fra analrifter og hemoroider (var hos legen med dette for noen år siden og har hatt plager med det siden og spes etter fødsel).

Har også hatt energiløshet og blir fort trøtt på kveldene, føler jeg har dårligere konsentrasjon og glemmer lett (er bare 35).

Siste par ukene har jeg også merket et rart symptom. Som at høyrehånden visner/sovner... selv om jeg bare sitter på dataen og skriver. Det begynte en dag med hånden, dagen etter følte jeg det oppover hånden og helt opp til brystet. Etter det har jeg kjent at hånden delvis har sovnet innimellom i løpet av dagen, altså ikke helt sovnet, men den prikketfølelsen man får.
Opplevde også at jeg fikk leamus i den hånden - mulig og foten en gang, det var så tydelig at en venninne la merke til det. Skikkelig rart.

Og nå driver jeg og leser om MS og at slike symptomer kan passe med det.

Og borrellia.....

jaja, jeg høres ut som den hypokonderen nå.

eneste forskjellen er at jeg bare venter og venter og vil se om det går over om jeg bare trimmer mer, spiser litt sunnere osv og tenker at det nok er bare tilfeldig. Kanskje har jeg vitaminmangel av noe slag. Jeg fikk påvist b12 mangel en gang for en del år siden. Jeg spiser lite kjøtt, så mulig jeg har fått igjen det? Det kan jo gi nevrologiske problemer - og kanske også fordøyelsesbesvær?
Kanskje må jeg ta meg litt probiotika for magen ?

Vel, hva vil jeg med dette lange syteinnlegget?
Bare høre deres erfaringer, hva det kan være, om det er så alvorlig som jeg frykter det kan være.
Det er kreft i familien min da. Mormoren min fikk tykktarmskreft, faren min fikk bukspyttkjertelkreft, oldefaren min hadde colonkreft? Og tanten min fikk livmor- og brystkreft. Pluss en del hjertesykdom på min mors side (på herrefronten).

Anonymous poster hash: 80ed5...64e
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401947-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med den krefthistorien du har i familien din så fatter jeg ikke at du tør la være å gå til legen med alle symptomene du har hatt. Du er helsepersonell og du vet at du burde gått til legen for lenge siden. Spesielt de hovne kjertlene og mage-tarmproblemene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401947-mageproblemer/#findComment-3581322
Del på andre sider

Jeg burde gå til lege. Jeg jobber i helsevesenet.

Jeg har leger rundt meg jeg kan spørre. Men likevel - jeg har ikke tid til å bli syk.

Jeg må være på jobb. Jeg må være der for barna.... ugh.

Og om jeg ringer til legekontoret - så føler jeg at det ikke er akutt nok til at jeg skal komme på dagen, men samtidig så bør det ikke vente for lenge.

Og hva jeg skal si til legesekretæren... jeg har ikke lyst til å legge ut hele historien.

Og nå har jeg jo drøyd legebesøket så lenge at jeg har en rekke symptomer jeg burde fått sjekket.

Nå har jeg altså i et par års tid kjent to kirsebærstore kjertler under hake/rett under kjeve på hver side. Ikke ømme. Normalt? Ikke hatt symptom fra disse og konstant størrelse. Sitter ikke i huden men lenger inne. 

Så har jeg i ett års tid hatt økt følelse av ekstraslag fra hjerte. Jeg var særlig plaget i fjor vinter. Det var ikke så mange, men så mange at det var litt plagsomt. 30-40 om dagen og veldig tydelige. Av og til slik at folk lurte på hva det var pga jeg skvatt av ekstraslaget. Ikke smerter.

Dette ga seg etter julestria, men kom tilbake nå i høst, men bare periodevis.

Så siden i sommer har jeg hatt problemer med magen.

det har siden julen vært at jeg daglig har våknet av luftsmerter i magen, men dette har gitt seg etter dobesøk på morgenen. 

Men tidlig i høst våknet jeg på natta av ekstreme smerter nederst i magen. Det kjentes ut som det var fra underlivet helt nederst, minte meg veldig om den smerten jeg fikk da jeg skulle føde, samtidig som det føltes som det var fra tarmene. Jeg prøvde desperat å finne en stilling som ikke gjorde vondt... tok et par paraceter og klarte omsider å sove. Da jeg våknet var jeg smertefri. Men etter denne episoden fikk jeg økende mageproblemer. De diffuse magesmertene kom til og fra i løpet av dagen. En periode følelse av å være forstoppet, dvs jeg fikk ut litt, men følte jeg liksom ikke fikk tømt meg helt og følte meg oppblåst. 

SÅ ga det seg og avføringen var normal, men fortsatt smerter til og fra i løpet av dagen.

Jeg opplever også slim og blod i avføring, men tilskriver dette fra analrifter og hemoroider (var hos legen med dette for noen år siden og har hatt plager med det siden og spes etter fødsel).

Har også hatt energiløshet og blir fort trøtt på kveldene, føler jeg har dårligere konsentrasjon og glemmer lett (er bare 35).

Siste par ukene har jeg også merket et rart symptom. Som at høyrehånden visner/sovner... selv om jeg bare sitter på dataen og skriver. Det begynte en dag med hånden, dagen etter følte jeg det oppover hånden og helt opp til brystet. Etter det har jeg kjent at hånden delvis har sovnet innimellom i løpet av dagen, altså ikke helt sovnet, men den prikketfølelsen man får.

Opplevde også at jeg fikk leamus i den hånden - mulig og foten en gang, det var så tydelig at en venninne la merke til det. Skikkelig rart.

Og nå driver jeg og leser om MS og at slike symptomer kan passe med det.

Og borrellia.....

jaja, jeg høres ut som den hypokonderen nå.

eneste forskjellen er at jeg bare venter og venter og vil se om det går over om jeg bare trimmer mer, spiser litt sunnere osv og tenker at det nok er bare tilfeldig. Kanskje har jeg vitaminmangel av noe slag. Jeg fikk påvist b12 mangel en gang for en del år siden. Jeg spiser lite kjøtt, så mulig jeg har fått igjen det? Det kan jo gi nevrologiske problemer - og kanske også fordøyelsesbesvær?

Kanskje må jeg ta meg litt probiotika for magen ?

Vel, hva vil jeg med dette lange syteinnlegget?

Bare høre deres erfaringer, hva det kan være, om det er så alvorlig som jeg frykter det kan være.

Det er kreft i familien min da. Mormoren min fikk tykktarmskreft, faren min fikk bukspyttkjertelkreft, oldefaren min hadde colonkreft? Og tanten min fikk livmor- og brystkreft. Pluss en del hjertesykdom på min mors side (på herrefronten).

Du bør sjekkes av lege om det så betyr at du må ta noen timer fri fra jobb. 

Anonymous poster hash: 863fb...63a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401947-mageproblemer/#findComment-3581332
Del på andre sider

Klumpene under kjeven er sannsynligvis forstørrede lymfekjertler. De kan forstørres ved sykdom. Halsbetennelse, forkjølelse osv. De går som regel tilbake i størrelse, men ikke alltid. Trenger ikke bety noe, særlig når de ikke er ømme.

Du trenger ikke si noe mer til legesekretæren enn at du har magesmerter, dersom de krever noen grunn ved bestilling.

Magesmerter er et veldig diffust problem, som kan skyldes mange forskjellige ting. Du kan ha matintoleranser, cøliaki.... Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401947-mageproblemer/#findComment-3581440
Del på andre sider

Klumpene under kjeven er sannsynligvis forstørrede lymfekjertler. De kan forstørres ved sykdom. Halsbetennelse, forkjølelse osv. De går som regel tilbake i størrelse, men ikke alltid. Trenger ikke bety noe, særlig når de ikke er ømme.

Du trenger ikke si noe mer til legesekretæren enn at du har magesmerter, dersom de krever noen grunn ved bestilling.

Magesmerter er et veldig diffust problem, som kan skyldes mange forskjellige ting. Du kan ha matintoleranser, cøliaki.... Lykke til!

Ja, jeg har litt mistanke om irritabel tarm eller melkeintoleranse. Sistnevnte har jeg mistenkt en god stund, jeg merker jeg får luft i magen av melk, spiser jeg en stor porsjon med havregrøt laget av melk kvelden før, får jeg skikkelig problemer dagen derpå med vond og løs mage. Jeg får også luftplager av melkesjokolade, vanlig mørk sjokolade merker jeg ikke noe av. Nå har jeg fått mer vondt i magen, så mulig jeg har fått verre melkeintoleranse og bør unngå melk helt? Cøliaki? Merker jeg blir luftig av ting med mye mel i (boller, brød osv). Så jeg bør nok uansett utredes, om det er alvorlig eller "bare" en intoleranse.

Spyttkjertlene virker mindre til tider, nå har jeg en lett forkjølelse og trolig derfor jeg kjenner de litt tydelige nå. Har hatt kyssesyke tidligere, så kan være at de ble kronisk forstørret pga det. Jeg har også en knute på halsen jeg har hatt siden jeg var ti år, denne ble kronisk forstørret etter kusma. 

Har ikke vokst i størrelse og er ikke øm. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401947-mageproblemer/#findComment-3581470
Del på andre sider

Og magesmertene er på langt nær så vonde som den gangen. Det var en gang det var grusomt vondt.

Nå kjennes det mest ut som luftplager og de kommer og går, sikkert ettersom hvor de er i tarmen (flytter på seg).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401947-mageproblemer/#findComment-3581471
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også mye magesmerter i ungdomstida. Så ble det mindre smerter men mer luft, først i midten av 30-åra fikk jeg diagnosen cøliaki. Da har tarmen "vennet" seg til den den ikke tåler, men å gå med ubehandlede intoleranser er jo ikke bra, kroppen klarer da ikke alltid å ta opp næringen den trenger. 

Det er viktig å ikke begynne å kutte ut gluten på egenhånd, om du mistenker at du reagerer på det, siden du kan få ca 2000 kr i måneden i stønad hvis du har cøliaki. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401947-mageproblemer/#findComment-3581787
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Jeg har det mye likt, og har det mye bedre med noen enkle grep: Laktosereduserte/laktosefrie melkeprodukter, lite sukker og lite fint hvetemel. Bruker også mindre gjær når jeg baker, blir like bra for det. Baker med speltmel og havremel, ikke noe problem. Dette gjør jeg selv om jeg ikke har positivt utslag på laktoseintoleranse eller glutenallergi, fordi jeg merker at magen fungerer bedre.

Men som Magda sier, ikke kutt ut gluten før du har fått teste deg. For at du skal på støtte for fordyret kosthold krever nav positivt utslag på vevsprøve tatt ved gastroskopi, dette er lurt å ta. Også lurt å få tatt avføringsprøver for å se etter betennelsestilstander.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401947-mageproblemer/#findComment-3581792
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...