Gå til innhold

– Hadde jeg visst hva Frp sto for, ville jeg aldri verden stemt på dem

Anbefalte innlegg

Mia Utheim Simonsen har alltid stemt på Frp. Men etter at statsbudsjettet ble laget frem, sier den uføretrygdede Farsundkvinnen «aldri mer.»

- Nå har jeg virkelig lært. Aldri mer Frp for meg. Slik avslutter Mia Utheim Simonsen ett innlegg på Frps Facebook-side.

Fremskrittspartiets politikere får nå gjennomgå i sosiale medier. Ikke minst rammes arbeids- og sosialminister Robert Eriksson av massiv kritikk for behandlingen av uføre. Etter et innlegg der statsråden forsøker å forsvare statsbudsjettets sosiale profil, koker det i kommentarfeltet.

- Jeg blir 59 år og har valgt Frp hele mitt liv, sier Mia Utheim Simonsen. Nå angrer hun og mener at partiet vil skremme uføre i jobb. Det er Frps budskap til landets uføre som har fått begeret til å flyte over for henne.

- Mitt høyeste ønske er å komme i jobb, men det finnes ikke en doktor i verden som kan reparere nakken min, sier den snart 59 år gamle kvinnen, som sitter på legekontoret da Aftenposten ringer.

Etter 27 år som eneste kvinne i produksjonshallen på det lokale aluminiumsverket, og noen år i heisekran, var det slutt. Kroppen tåler ikke mer.

- De sier at de er partiet for folk flest, men hvem er det, spør hun og legger til at «nå vil de ta fra folk som meg trygden. »

Vi som ikke kan jobbe, skal skremmes til det, ellers mister vi trygd. Da må jeg begynne å stjele for å overleve.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/-Hadde-jeg-visst-hva-Frp-sto-for_-ville-jeg-aldri-verden-stemt-pa-dem-7773018.html

Si meg, leser ikke folk partiprogrammene før de stemmer? Dette BURDE ikke kommen som noen overraskelse.

Anonymous poster hash: ad364...c6b

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

20

• ecbole

9

• skrevet

6

•  cilie

2

Jeg klarer ikke å få med meg alt som står om hvert parti, så jeg må innrømme at jeg tar valg kakulatorene i bruk. Legger inn så godt som jeg kan hva jeg står for, og får resultater.

Men du kan være sikker på at det var det jeg er mest uenig i partiet jeg stemmer på, som de klarer å få igjennom. Dette har skjedd flere ganger.

Derfor gir jeg opp å stemme. Kan ikke stemme kun for å være med. Man må jo være skikkelig politisk engasjert for å få alt med seg.

Anonymous poster hash: e59bd...c18

Jeg klarer ikke å få med meg alt som står om hvert parti, så jeg må innrømme at jeg tar valg kakulatorene i bruk. Legger inn så godt som jeg kan hva jeg står for, og får resultater.

Men du kan være sikker på at det var det jeg er mest uenig i partiet jeg stemmer på, som de klarer å få igjennom. Dette har skjedd flere ganger.

Derfor gir jeg opp å stemme. Kan ikke stemme kun for å være med. Man må jo være skikkelig politisk engasjert for å få alt med seg. Anonymous poster hash: e59bd...c18

Prøv å få tak i skillelinjene mellom partiene. Da er det enklere å forutsi hvordan de stiller seg fra sak til sak.

For å ha et velfungerende demokrati, må vi bruke stemmeretten vår.

Gjest Gargamel

Jeg tviler veldig sterkt på om AP synes det er riktig at folk med flere barn tjener mer på trygd enn i lavtlønnede yrker. At de tjener like mye kunne jeg forstått, men ikke at de skal tjene mer som de gjør i dag. Jeg synes media er veldig dårlige til å få frem den siden av saken. Media liker godt å vise frem triste enkeltpersoner, men uten å nevne hva de tjener sammenlignet med andre som er i full jobb. Ganske vesentlig om man skal gjøre seg opp en mening.

Det var en kjempetabbe å ta formueskatten i samme vending, uten å øke skattene for de rikeste på annen måte. Folk forstår det ikke, og bør ikke forstå det heller. Der er jeg uenig med regjeringen. Jeg er ikke frp'er, men har stemt alle farger: rødt, gult, blått og grønt. Variasjon er bra om man skal komme noen vei.

Annonse

Kan ikke stemme kun for å være med. Anonymous poster hash: e59bd...c18

Jo, det er så viktig å stemme selv om vi ikke klarer å finne riktig parti. Fordi en stemme også er en stemme til demokratiet. Å la være, er en stemme for diktatur.

Om alle gjør som deg, har vi ikke lenger noe demokrati.

Jo, det er så viktig å stemme selv om vi ikke klarer å finne riktig parti. Fordi en stemme også er en stemme til demokratiet. Å la være, er en stemme for diktatur.

Om alle gjør som deg, har vi ikke lenger noe demokrati.

Sant det der. Jeg misliker alle stortingspartiene. Stortingsvalg blir å velge det minste onde.

Det var en kjempetabbe å ta formueskatten i samme vending, uten å øke skattene for de rikeste på annen måte. Folk forstår det ikke, og bør ikke forstå det heller. Der er jeg uenig med regjeringen. Jeg er ikke frp'er, men har stemt alle farger: rødt, gult, blått og grønt. Variasjon er bra om man skal komme noen vei.

Dårlig politisk håndtverk. Så får de skyldes for den nye uførereformen på toppen.

Anonymous poster hash: 54d8d...a12

Det er ironisk at de som mener de har rett på støtte fra staten er de som roper høyest når det kommer forslag om å redusere satsene eller tiltak for å avsløre de som urettmessig får penger.

Dagens system er ikke bærekraftig. Da hjelper det lite om du føler at du MÅ ha så mye penger for å leve et godt liv. Før eller siden må en redusere satsene, og en må redusere antallet som får støtte.

Er det ikke da bedre at en kutter i antallet (fjerner de som lurer til seg penger) og reduserer satsene slik at systemet som sådan faktisk kan fortsette?

Det er ironisk at de som mener de har rett på støtte fra staten er de som roper høyest når det kommer forslag om å redusere satsene eller tiltak for å avsløre de som urettmessig får penger.

Det er da helt natulig.

Da hjelper det lite om du føler at du MÅ ha så mye penger for å leve et godt liv. Før eller siden må en redusere satsene, og en må redusere antallet som får støtte.

Du mener vi før ha et system som i USA hvor de som ikke klarer å jobbe skal leve på gata?

Det står mer enn 500.000 utenfor det ordinære arbeidslivet (uføre, AAP, arbeidsledige og permiterte). Finnes det jobber til alle disse? Hva skal de leve av?

Annonse

Hei!

Jeg er uenig med de fleste partier, så jeg stemmer på viktige prinsippsaker, som:

Demokrati og ytringsfrihet er viktig

Da ble det Piratpartiet,

Frihet er grunnlaget for fremgang og likeverd og for meg er:

full åpenhet i statsforvaltningen, personvern på internett, samt mer og bedre bruk av IT og teknologi for å få til et best mulig demokrati , det viktigste!

Hei!

Jeg er uenig med de fleste partier, så jeg stemmer på viktige prinsippsaker, som:

Demokrati og ytringsfrihet er viktig

Da ble det Piratpartiet,

Frihet er grunnlaget for fremgang og likeverd og for meg er:

full åpenhet i statsforvaltningen, personvern på internett, samt mer og bedre bruk av IT og teknologi for å få til et best mulig demokrati , det viktigste!

Hva med skatte og avgiftspolitikken, utenrikspolitikke, helsepolitikken, osv?

Anonymous poster hash: cadee...8ef

Gjest Gargamel

Det er ikke akkurat fett å være trygdet. I snitt har man halvparten å rutte med i forhold som en som er i arbeid.

I gjennomsnitt er det sånn. Mange får utrolig lite, men så er det enkelte som kommer godt ut av systemet og taper på å gå over i jobb. Så vidt jeg har skjønt er det det Erna og co prøver å rette på. Totalt sett går jo trygdeutgiftene opp, og de fleste får mer.

Mulig det er et mislykket og klønete forsøk.

I gjennomsnitt er det sånn. Mange får utrolig lite, men så er det enkelte som kommer godt ut av systemet og taper på å gå over i jobb. Så vidt jeg har skjønt er det det Erna og co prøver å rette på. Totalt sett går jo trygdeutgiftene opp, og de fleste får mer.

Mulig det er et mislykket og klønete forsøk.

Ja, det blir helt feil at noen skal å så mye barnetillegg at de får mer utbetalt enn da de jobbet. Bra det blir gjort noe med dette. Selv om de kanskje går noe drastisk til verks. 

Anonymous poster hash: 64e9d...950

Hva med skatte og avgiftspolitikken, utenrikspolitikke, helsepolitikken, osv?

Hæ hva er det? :lol:

Neida, jeg vet det, men viktigtigere at grunnlaget er der, frihet, åpenhet, direkte-het!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...