Gå til innhold

Tror du på Gud?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

11

• skrevet

9

• ecbole

7

• slabbedask

5

Jeg skjønner veldig godt en del ateisters skepsis - for jeg har hatt noe av det samme selv en gang. Hvilket var grunnen til at jeg ikke lenger ville være med i statskirken. Der er mange gode mennesker, men troen som forkynnes der, opplevdes ofte "død" eller tom. Den gav ingenting, bare ord med lite eller ingen dypere mening. Orket bare ikke mer av den der mentale "tredemøllen".

Her finnes få eller ingen muligheter til å "prøvesmake" - du får dårlige muligheter til å etterprøve sannhetsgehalten før du eventuelt bestemmer deg. Du kan alltids eleminere en del usannsynlige livssyn underveis. Det hjelper bare litt. Som mange andre steder i livet gjelder at "den som intet våger, intet vinner" og "å la være å velge noe, er også et valg".

Jeg var ute etter noe mer levende og gledesfylt enn Den norske kirke normalt kunne gi. Da må man gå til en frimenighet. Først da en fyr der ba for meg, kom forandringen, en overraskende og særdeles intens og god opplevelse. Det var ingen "prøvesmaking" først, og ingen vei tilbake. Den opplevelsen var slik at den ikke var til å ta feil av - et "bevis" godt nok for meg slik sett.

Rus med alkohol og stoff har aldri vært interessante. Men jeg har prøvd meditasjon, en kraftig variant som mange buddhister bruker. Avstressingseffekten var forbløffende god, men der var ingen glede. Noe mer levende og gledesfylt, noe mer enn Den norske kirke normalt kunne gi - hvor finnes sånt? Jo, da må man se i frimenigheter. Først da en fyr der ba for meg, kom forandringen, en overraskende og særdeles intens og god opplevelse. Den "sitter" i meg enda det er en del år siden! Mye godt har fulgt i tiden etterpå også.

Det finnes mye godt å oppleve ved å tro, noe som er mye bedre enn kraftige meditasjonsteknikker og noen psykolog/psykiater kan bidra til (selvfølgelig må folk likevel kunne gå å til psykolog/psykiater/lege). For tro i dette livet kan gi en fred og glede som overgår alt annet. Risikoen ved at noen ber for deg slik som nevnt, er null. Siden du ikke taper noe, trenger du ikke være skeptisk heller.

Du fikk en god følelse og det var nok til å overbevise deg?

Interessant dette her da. :) Hva som får folk til å tro hva de gjør.

De får oppgaver, hvilke står ikke nevnt. Og viktigst av alt er er at der er godt å være med nærheten til Gud og komplett fravær av ondskap.

Men det står sikkert andre ting i andre religiøse tekster fra bronsealderen... hvorfor er du sikker på at din "versjon" er den riktige? Fordi den gav deg en god følelse, igjen?

Men det står sikkert andre ting i andre religiøse tekster fra bronsealderen... hvorfor er du sikker på at din "versjon" er den riktige? Fordi den gav deg en god følelse, igjen?

Nei, ikke noe med følelser.

Påstår ikke at jeg har full innsikt i alt i Bibelen, men tror jeg greier meg rimelig bra og lærer stadig noe nytt. Her er flere grunner til å fastholde tro på Bibelen, f.eks.

Bibelens grunntekst har to skjulte mønstre som er så kompliserte at mange tror de ikke kan ha vært er laget av mennesker. Et oppdaget av Ivan Panin og et annet av noen jøder. Et de mønsterne har man regnet på sannsynlighet for at det kan være tilfeldig - der er svært lave tall. Altså konkluderer man med at grunteksten må ha kommet fra et langt smartere vesen enn oss mennesker.

Personlige opplevelser, så som ofte bønnesvar. Mine opplevelser samsvarer bra med de andre kristne forteller.

Noe av det kraftigste bevisene var da en mann ba for meg. Jeg hadde aldri truffet fyren før dette, vi kjente heller ikkke hverandre. Han lever like nær på Gud som man kan lese om folk i Bibelen. Helt konkrete ting som jeg ikke hadde fortalt noen unntatt slik jeg hadde lagt fram for Gud i bønn, slik som absolutt ingen mennesker kunne visst på naturlig måte, kunne han svare på. Han fortalte temmelig detaljert om min familie hva jeg ba om for hver enkelt, grundig og langt. Han sa at disse tingene som jeg hadde bedt om skulle jeg få. For meg er dette et bevis på at Gud finnes, hører bønner og bryr seg. Men så klart, du har bare mine ord for at dette er sant. Hvis har lyst å oppleve det samme, og har anledning til å ta en tur på Østlandet, kan du bare sende meg en PM. :)

Annonse

Hadde du blitt muslim hvis islam var din barnetro?

Hei!

De fleste mennesker er preget av det miljø de vokste opp i.

Så enkelt er det, og slik fødes ekstremisme og hatreligiøsitet.

Man legger til side fornuft og følger en gruppe, sånn synes det å være slik jeg opplever det.

Det spiller liten rolle hva man følger, det å legge til side sin egen evne til å tenke selvstendig syns for meg å være det største problemet.

Det burde ikke vært lov å dytte på mindreårige mennesker religion, alle bør få ha fritt sinn til fylte 18 år da kan foreldre prøve å presse tankene på barna men da er de modne nok til å kunne motsette seg

Hei!

Enig i det,

Men det burde gjelde mye mer, enn religion!!

Det burde ikke vært lov å dytte på mindreårige mennesker religion, alle bør få ha fritt sinn til fylte 18 år da kan foreldre prøve å presse tankene på barna men da er de modne nok til å kunne motsette seg

Du får heller venne deg til av Norge som et demokratisk samfunn har trosfrihet og andre menneskerettigheter hvilket også inkluderer retten for foreldre til å oppdra egne barn i tråd med eget livssyn. Kun diktaturer overkjører foreldreretten.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...