Gå til innhold

Meningen med livet uten mening


skrev

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

En kan ha en forventning om at goder skal kommen til en, eller en kan ha det utgangspunktet at en selv skal skaffe seg de goder en trenger.

 

Slik er det også med "meningen med livet". Mange av oss må finne vår egen mening med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    16

  • slabbedask

    13

  • skrevet

    11

  • skrev

    10

Mest aktive i denne tråden

Kanskje, men tror det er mest at jeg er ekstremt flat følelsesmessig. Blir aldri trist heller da. Litt sånn zombie aktig.

Dystymi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da er vi to.

 

Det gjør sorgen bare dobbel:-(

 

Ville du likt å ha en venn? Hvis en venn kunne gjøre deg glad?

 

Nei, jeg forstår meg ikke på mennesker.

Anonymous poster hash: ad25d...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ha en forventning om at goder skal kommen til en, eller en kan ha det utgangspunktet at en selv skal skaffe seg de goder en trenger.

 

Syke som ikke kan jobbe har ikke mulighet til å selv skaffe seg de goder en tranger. Kanskje et er sånn med meningen med livet også?

Anonymous poster hash: ad25d...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, jeg forstår meg ikke på mennesker.

Anonymous poster hash: ad25d...1db

 

 

Ok

 

Jeg vil gjerne ha en venn jeg.

 

Jeg forstår meg heller ikke på mennesker, men jeg har ikke gitt opp, så jeg lever i håpet.

 

Jeg vurderer likevel med tettere og tettere intervaller å ta livet mitt, noe jeg sikkert ikke gjør, men iblant blir det svart og jeg vet ikke om noe annet enn at jeg vil slutte å leve. I natt kjørte jeg to timer, jeg kjørte rolig, hørte på musikk, og tenkte på at jeg vil dø, men jeg kan ikke! Ja jeg har familie, men familien vet ikke at jeg kjører om natten, så hva hjelper familie?

 

Jeg lever for tiden pga av andre, slitenhet, søvnløshet, mistet matlyst, gjør at jeg vurderer hva man skal gjøre for å ikke dø.

 

Jeg tenker man kan sette seg i korridoren på legevakten, det vil ingen merke og jeg er såå sliten at jeg ikke orker snakke, bare sitte et sted, et sted der man kan hvile ut til dødstankene har rast fra seg, er en mulig løsning.

 

Vi som ikke forstår oss på mennesker... kunne vi ikke startet vår egen uvennlige klubb?

 

 

Anonymous poster hash: 97fd8...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, jeg forstår meg ikke på mennesker.

Anonymous poster hash: ad25d...1db

 

Vil du dø?

 

 

Anonymous poster hash: 46ee4...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ok

 

Jeg vil gjerne ha en venn jeg.

 

Jeg forstår meg heller ikke på mennesker, men jeg har ikke gitt opp, så jeg lever i håpet.

 

Jeg vurderer likevel med tettere og tettere intervaller å ta livet mitt, 

 

 

Sånn må du ikke tenke! Kanskje du trenger antidepressiva?

Anonymous poster hash: ad25d...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sånn må du ikke tenke! Kanskje du trenger antidepressiva?

Anonymous poster hash: ad25d...1db

 

Jeg trenger ikke hjelp. (fått vite av et menneske)

 

Jeg vil optimalt sett ikke dø, men livet er ikke optimalt.

 

jeg greier ikke overfladiskhet og løgn 

 

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 46ee4...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill, både dystymi og schizoid er nok passende ja, og nei du trenger ikke spørre din psykiater for meg madelene, du er for snill og tenker for mye på andre tror jeg, du må ta det litt mer med ro og tenke på deg selv tror jeg!

 

Og mente ikke å få andre på tunge følelser, man må jo alltid huske på at ting kan bli bedre så ikke gi opp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill, både dystymi og schizoid er nok passende ja, og nei du trenger ikke spørre din psykiater for meg madelene, du er for snill og tenker for mye på andre tror jeg, du må ta det litt mer med ro og tenke på deg selv tror jeg!

 

Og mente ikke å få andre på tunge følelser, man må jo alltid huske på at ting kan bli bedre så ikke gi opp !

 

Du fikk meg ikke på tunge tanker/følelser:-) du er bare mer ærlig enn du erkjenner, og bare at du er her, selv om jeg ikke kjenner deg, betyr mer for meg, enn alle de dumme, overfladiske og onde, velmente, tåpelige råd jeg får. Jeg tåler mye, men uærlighet og falskhet, bare det tar livet mitt, i en verden preget av det, 

 

De tunge følelsene og tankene, fikk andre meg på, minus 1, den minus er deg.

 

Alt godt!

 

Om du opplever meningsløshet, så fylte du et ærlig svar i meg, det betyr mer uansett hvordan livet ender, :-)

 

For meg betyr ærlighet, mye mer enn et langt liv levd på løgn, et kort ærlig liv er bedre!

 

(var du her skulle slå håndflate mot deg :mellow: )

 

Ååå jeg er såå lei meg, jeg klarer ikke mer av juks og løgn:-(

Endret av smeltepunkt2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk meg ikke på tunge tanker/følelser:-) du er bare mer ærlig enn du erkjenner, og bare at du er her, selv om jeg ikke kjenner deg, betyr mer for meg, enn alle de dumme, overfladiske og onde, velmente, tåpelige råd jeg får.

 

"Takk" for den.

Anonymous poster hash: ad25d...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for inspill, både dystymi og schizoid er nok passende ja, og nei du trenger ikke spørre din psykiater for meg madelene, du er for snill og tenker for mye på andre tror jeg, du må ta det litt mer med ro og tenke på deg selv tror jeg!

 

Og mente ikke å få andre på tunge følelser, man må jo alltid huske på at ting kan bli bedre så ikke gi opp !

Hei!

 

Skulle ønske jeg kjente deg:-(

 

Alt godt for fremtiden og for valgene dine :)

 

Jeg kommer aldri til å glemme ord som deg og ærlighet og kayila og lillemus m.fl, ( tommel opp) :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lykkelig av små ting, en bra serie på tv, en fet lp på platespilleren, en pris med snus og en diger cola.

 

Mennesker og ambisjoner gjør jeg det dårligere med. Men selv om jeg er en innesluttet og usosial type, som ikke jobber, så har jeg da mine lykkelige øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er meningen med livet for de personene som ikke klarer å finne en eneste aktivitet/hendelse/hvasomhelst som gir noe som helst glede. Er meningen med livet for disse bare at tiden frem til døden skal gå fortest mulig ?

 

Noen blander visst sammen begreper. "Å ha et meningsfylt liv", vil si at ens liv oppleves interessant og har verdifullt innhold. "Meningen med livet" er et annet begrep: At man har et overordnet mål med livet, noe man vil oppnå eller ser fram til som det aller viktigste. F.eks. tror kristne at meningen med livet kan oppsummeres i et enkelt ord: frelse. Å mangle et overordnet mål med livet, vil si at man mangler en mening med livet uten dermed å si det er er meningsløst. Tittelen på tråden, "Meningen med livet uten mening",  kan kanskje illustrere litt av paradokset man kan få ved å blande begrepene.

Endret av ecbole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den overordnete meningen med livet er å føle kjærlighet til alt levende på kloden, også kjærlighet til seg selv. Greier man det føler man også lykke.

Ellers så kan man finne mening i alt fra kunst, mat, natur, hobbyer osv. Det gir meningen å ha noe å gjøre og skape ting, kjempe for det man står for.

Noen fortalte meg en gang at ut i fra et menneskelig perspektiv så kan man ikke se en mening i alt som skjer her på jorden bestandig. Det er mye som kan føles totalt meningsløst. Men ut i fra et spirituelt perspektiv så finnes det alltid en mening bak alt som skjer. Og hvis vi søker det, så er det mulig for oss mennesker å oppleve denne spirituelle meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er totalt meningsløst, ikke bare noe en kan føle men ser. Det gir ingen  mening i det. mange dumme valg og konsekvensen av det ser vi også. tilfeldigheter rammer uskuldige mennesker, og gir ingen mening, bare at en må passe seg for hvor en trår.  I tillegg alle de dårlige egenskapene folk legger for dagen som skader andre , også seg selv, fordi de ignorer fornuft, eller er blitt avstumpet. Ingen mening i det. Det er mye som er ute av kontroll.  

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra dags dato beholdning av viten, så finnes det ingen mening med livet - altså "livet" som i summen av alt liv, alle levende organismer.

Men man kan fint føle at ting i ens liv gir mening, av den grunn - det er noe helt annet.

Jeg klarer ikke tenke over om noe i mitt liv gir mening. Det blir sammenblanding av begreper for min del. Noen ting gir meg glede, men for min del er det ikke mening i å føle glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...