Gå til innhold

Meningen med livet uten mening


skrev

Anbefalte innlegg

Ut i fra dags dato beholdning av viten, så finnes det ingen mening med livet - altså "livet" som i summen av alt liv, alle levende organismer.

Men man kan fint føle at ting i ens liv gir mening, av den grunn - det er noe helt annet.

Jeg klarer ikke tenke over om noe i mitt liv gir mening. Det blir sammenblanding av begreper for min del. Noen ting gir meg glede, men for min del er det ikke mening i å føle glede.

 

Er det ikke hyggelig å føle glede?

Anonymous poster hash: ad25d...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    16

  • slabbedask

    13

  • skrevet

    11

  • skrev

    10

Mest aktive i denne tråden

Er det ikke hyggelig å føle glede?

Anonymous poster hash: ad25d...1db

 

Jo. Det er det. Men det gir meg ingen mening. Det er bare kjemiske reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det er det. Men det gir meg ingen mening. Det er bare kjemiske reaksjoner.

skulle gjerne følt noe mer glede, da hadde meningen blitt mer fullstendig, men det er jo bare kjemi det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel følelsen av "mening" også.

 

Ja jeg antar det, men viten om hva som er mening eller ikke er ingen følelse. Viten er sannhet, altså noe annet enn subjektive opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg antar det, men viten om hva som er mening eller ikke er ingen følelse. Viten er sannhet, altså noe annet enn subjektive opplevelser.

Ja det er kunnskap om hvem vi er, hvorfor vi er her, hvor vi kommer fra, og hva vi går til. Etter det kan vi glede oss over livet, hvis vi er i stand til det pga. sykdom urettferdighet, og andre ting som setter kjepper i hjulene på oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg antar det, men viten om hva som er mening eller ikke er ingen følelse. Viten er sannhet, altså noe annet enn subjektive opplevelser.

 

Hva slags sannhet gir mening til livet? Er vi inne på det religiøse nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sannhet gir mening til livet? Er vi inne på det religiøse nå?

Ja, det er mitt poeng. Om man med spørsmålet "hva er meningen med livet" snakker om meningen med liv i sin helhet, eller menneskets eksistens og virke, så er man inne på et objektivt domene. Om man tenker ut i fra vitenskap så finnes det ingen såkalt "mening" med dette. Det forutsetter at noen "over" livet har skapt livet med et formål, en mening. Så ja, det innebærer et religiøst svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mitt poeng. Om man med spørsmålet "hva er meningen med livet" snakker om meningen med liv i sin helhet, eller menneskets eksistens og virke, så er man inne på et objektivt domene. Om man tenker ut i fra vitenskap så finnes det ingen såkalt "mening" med dette. Det forutsetter at noen "over" livet har skapt livet med et formål, en mening. Så ja, det innebærer et religiøst svar.

 

Det er altså kun religiøse som kan finne mening med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså kun religiøse som kan finne mening med livet.

Om man med "livet" mener summen av alt liv, etc, så ja. Om man tenker på en subjektiv opplevelse så kan vel alle få den.

Det hevdes at religiøse finner mer mening enn ikke-religiøse. Det tviler jeg på. Det er bare noe de innbiller seg, siden de har muligheten til å snakke om denne objektive "meningen med summen av alt liv eller menneskets eksistens og virke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man med "livet" mener summen av alt liv, etc, så ja. Om man tenker på en subjektiv opplevelse så kan vel alle få den.

Det hevdes at religiøse finner mer mening enn ikke-religiøse. Det tviler jeg på. Det er bare noe de innbiller seg, siden de har muligheten til å snakke om denne objektive "meningen med summen av alt liv eller menneskets eksistens og virke".

 

Det er uansett bare snakk om kjemiske reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett bare snakk om kjemiske reaksjoner.

Det er ingen objektiv mening i å føle glede / føle mening / kjemiske reaksjoner. Det er helt uvesentlig - akkurat som alt annet. Selv kampen mot Hitler var meningsløs. Jeg er likevel glad de kjempet imot. Slik at jeg selv og andre føler meg lykke og mindre smerte. Det er nemlig behagelig å føle lykke og ubehagelig å føle smerte. Vi vil vel ikke leve livene våre på en torturbenk? Men nei, det er ikke mindre mening med et liv i tortur enn et superliv.

Det er bare 10^80 atomer som klinker sammen i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meningen med livet er bare en illusjon. Den må man skape selv for å lure hjernen.

Hvordan kan man narre hjernen til å tro på noe man vet ikke er virkelig? Blir det sånn "hoppe inn i et mørkt hull", hvor du ikke kommer ut fra igjen, da? Hvor dette hullet er illusjonenes verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man narre hjernen til å tro på noe man vet ikke er virkelig? Blir det sånn "hoppe inn i et mørkt hull", hvor du ikke kommer ut fra igjen, da? Hvor dette hullet er illusjonenes verden?

 

Man kan gjerne tro det. Men det er fortsatt en illusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

Men skrevet, hvorfor velger du å leve. Og kan man ikke si at den grunnen er en mening med livet for deg ? Sånn kjjemisk sett spiller det jo ingen rolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skrevet, hvorfor velger du å leve. Og kan man ikke si at den grunnen er en mening med livet for deg ? Sånn kjjemisk sett spiller det jo ingen rolle

Jeg føler ingen mening med å leve, men jeg gjør det fordi jeg frykter døden og fordi livet kanskje blir bedre. Selv om det blir bedre trenger jeg ikke føle noen mening med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ingen mening med å leve, men jeg gjør det fordi jeg frykter døden og fordi livet kanskje blir bedre. Selv om det blir bedre trenger jeg ikke føle noen mening med det.

 

Frykter døden? Var det ikke du som ikke var religiøs? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...