Gå til innhold

Hvilken veggfarge passer til møblene våre?

Anbefalte innlegg

Har arvet en sofa m.stoler, som er gule (lys sennepsgule) med brune bein og armlener. De er litt gammel stil.

Vi har tenkt å male veggen veldig lys eller hvit, for det er en kjellerstue som ellers vil bli mørk. Men er det penere med noe annet enn kritthvitt?

Anonymous poster hash: d21ad...b5f

Fortsetter under...

Har arvet en sofa m.stoler, som er gule (lys sennepsgule) med brune bein og armlener. De er litt gammel stil.

Vi har tenkt å male veggen veldig lys eller hvit, for det er en kjellerstue som ellers vil bli mørk. Men er det penere med noe annet enn kritthvitt?

Hei!

Det kommer mye an på belysningen du har i kjellerstuen.

Både hvitt og latte, og flere andre nyanser er fine, men alt kommer an på lyset, feks rikelig med spotter eller lite lyskilder/lamper.

Bruker man sparelys, som gir blåtonet lys, blir et hvitt rom hardt i fargen, et rom malt med latte, virker skittent, men det fins nye ledlyspærer med mindre blått lys og med varmere farger eller gamle glødelyspærer, men de må bestilles fra net.

Jeg syns det elektriske lyset blir viktigst for hvordan hvitt med nyanser virker.

Hei!

Det kommer mye an på belysningen du har i kjellerstuen.

Både hvitt og latte, og flere andre nyanser er fine, men alt kommer an på lyset, feks rikelig med spotter eller lite lyskilder/lamper.

Bruker man sparelys, som gir blåtonet lys, blir et hvitt rom hardt i fargen, et rom malt med latte, virker skittent, men det fins nye ledlyspærer med mindre blått lys og med varmere farger eller gamle glødelyspærer, men de må bestilles fra net.

Jeg syns det elektriske lyset blir viktigst for hvordan hvitt med nyanser virker.

Interessant. Hvis jeg bruker sparelys (altså blåtonet) hvilken farge vil du da anbefale på veggene, mot det gule møbelet?

Annonse

Interessant. Hvis jeg bruker sparelys (altså blåtonet) hvilken farge vil du da anbefale på veggene, mot det gule møbelet?

Hei!

Det vet jeg ikke, men jeg kan google det og sjekke det opp.

Jeg blir dårlig av blåtonet lys og ser at det misfarger omgivelsene.

Jeg ble lettet da jeg i mars/april traff en psykiater på rikshospitalet som selv ikke tålte sparelys, lysstoffør m.m.

han hadde samme lys som vi har på hytten med glødelyspærer ;) Da forstod min mann at det ikke bare er jeg som innbiller meg ting:-) Det er forskning på dette. Jeg unngår jo sparelys, selv de beste varianter er ikke ok for meg, jeg føler meg uvel, men det har skjedd en del ok med ledlys de siste årene.

Det virker mye som en spesialistoppgave....

Jeg er ikke fornøyd med fargen i vår stue, så mange hvite nyanser, men det er først når kvelden kommer og jeg tenner levende lys over hele stuen at jeg kjenner at lyset er varmt og behagelig, omtrent som det også er inne om sommeren, på de tidene av dagen da lyset blir avbøyd mer og ikke står rett på. 

Jeg har i noen hvite skap ledlys, jeg klarer ikke bruke dem:-( men jeg vurderer fargelegge glasset rødt, sånn at fargen blir roligere, det er en del man kan gjøre selv, men jeg ser at en del interiørarkitekter er utrolig dyktige på å se og kjenne lys:-)

Endret av Madelenemie

Hvorfor skal du ha det ekle blå lyset inne? Naboen under meg har det på stua si og når vi står utenfor blokka og ser på alle vinduene så er deres vindu ekstremt kaldt og ukoselig i forhold til alle de andre. Jeg hadde aldri hatt sånt lys i et oppholdsrom. I gangen ja, kanskje på et arbeidsrom, men ikke på et oppholdsrom. Det finnes sparepærer med mye finere lys enn det.

Jeg liker det blå lyset fordi jeg syns det blir lysere av det. Jeg har snev av vinterdepresjon og da merker jeg at det blå lyset virker bedre på meg enn det gule.

Dessuten er det fint med sparepærer, og man slipper å skifte det så ofte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...