Gå til innhold

Ang.baking av brød,og beregning av kalorier..

Gjest Lisa#

Anbefalte innlegg

Driver med en kostholdsplan jeg har fått av rikshospitalet. Skal nemlig ned 20 kg iløpet av det neste året:)

Det jeg lurer på..hvordan regner jeg kaloriinnholdet når jeg baker brød selv? Bruker kun hvetemel og hvetekli, ellers gjær, salt og vann.Regner jeg sammen alle kaloriene, f.eks. 450 g mel= ca.6750 KJ og deler dette på antall 100gram brødet veier når det er ferdigstekt??La oss si at brødet veier 675 gram ferdig, blir det da 1000 KJ pr. 100 gram?? Eller må jeg regne ut dette anderledes når jeg baker?Da tenker jeg på at kanskje noen av grunn-ingrediensene innholder mindre kalorier etter en halv time på 225 grader...

Kanskje et spørsmål for ernæringsfysiologen, men dersom andre har noen idè blir jeg gla' for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Lisa#,

Det er ingen kalorier som forsvinner når brødet stekes. Det vil si at dersom brødet består av 6750 KJ og det veier 675 g etter steking, vil 100 gram gi 1000 KJ (240 kcal). Dersom du bruker noe olje til bakingen, må du huske å legge til dette også.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...