Gå til innhold

Pynt til gulrotkaker

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (På 26.11.2014 den 7.58):

Jeg laget gulrotkaken i går, med DOL-pynt på toppen :-)

Men det ble ikke så lekkert som din, i og med at jeg hadde langpannekake, og valgte da å ta en liten klatt med fyll for hvert stykke, og ingen grønne blader på toppen, heller ikke noen gulrotroser. Men smaken av karamell og nøtter passet godt oppå kremen :-)

Det jeg imidlertid er litt usikker på, er om det var nødvendig å ha i gulrotrasp i fyllet. Da sukkeret var smeltet og mandlene hatt i, ble det jo en god knekk. Men da jeg hadde i gulrotraspet, var det jo så mye vann i det, at det kokte jo sammen med knekken, og ble veldig flytende. Kokte du det helt inn slik at det ble seigt eller hardt? Jeg kokte det litt inn, men det rant litt karamellsaft ut av klattene.

Fikk veldig mye skryt for kaka, både selve kaka og for pynten (som da IKKE så så lekker ut som den du laget, men som smakte godt) :-)

Hei!

Ja jeg kokte det såpass lenge, ikke ved maks varme, for redd for brentsmak, men til karamellen ble seig. 

Da jeg hadde fyllet på de kalde kakene, som stod i kjøleskapet, stivnet karamellen fort.

Jeg likte at det imidlertid rant tykk karamell litt ut, det ble som om kaken pyntet seg selv :)

Gulrotrasp i fyllet må man sikkert egentlig ikke ha.... men siden det gikk så bra, så gjentar jeg.

men jeg syns karamell med hakkede nøtter vil se lite vakkert ut og smake godt.

Så stivnet det, og jeg tenkte på gulrotroser og grønne blader. Man kan sikkert brukte mynteblader også.

Da noen nå vil ha en slik kake, har jeg kjøpt et brunt rustikt bånd, til å ha rundt, dette knytter jeg fast med en tynn gulltråd eller hyssing. Jeg skrev så på en grå utklippet pappbit, som jeg knytter i enden på tråden, til... ha en flott dag. klem....fra meg:-)

Når jeg har laget langpannekaker har jeg noen ganger trykket ut små runde kaker, tett i tett, jeg legger tynn stiv plast rundt, og pynter en og en, det blir jo porsjonskaker, men syns ser pent ut. man kan trykke ut, med smulttringform eller egne trykkeformer, jeg har egne, da jeg alltid baker til andre.

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

24

• skrevet

7

• påskelilje

5

• frosken

2

Madelenemie skrev (På 26.11.2014 den 10.59):

Hei!

Ja jeg kokte det såpass lenge, ikke ved maks varme, for redd for brentsmak, men til karamellen ble seig. 

Da jeg hadde fyllet på de kalde kakene, som stod i kjøleskapet, stivnet karamellen fort.

Jeg likte at det imidlertid rant tykk karamell litt ut, det ble som om kaken pyntet seg selv :)

Gulrotrasp i fyllet må man sikkert egentlig ikke ha.... men siden det gikk så bra, så gjentar jeg.

men jeg syns karamell med hakkede nøtter vil se lite vakkert ut og smake godt.

Så stivnet det, og jeg tenkte på gulrotroser og grønne blader. Man kan sikkert brukte mynteblader også.

Da noen nå vil ha en slik kake, har jeg kjøpt et brunt rustikt bånd, til å ha rundt, dette knytter jeg fast med en tynn gulltråd eller hyssing. Jeg skrev så på en grå utklippet pappbit, som jeg knytter i enden på tråden, til... ha en flott dag. klem....fra meg:-)

Når jeg har laget langpannekaker har jeg noen ganger trykket ut små runde kaker, tett i tett, jeg legger tynn stiv plast rundt, og pynter en og en, det blir jo porsjonskaker, men syns ser pent ut. man kan trykke ut, med smulttringform eller egne trykkeformer, jeg har egne, da jeg alltid baker til andre.

Jeg tenkte også at kanksje  mynte eller sitronmelisse ville passe bedre enn basilikum - men jeg hadde ingen av delene i går, så jeg bare droppet det. Neste gang skal jeg være litt mer forsiktig med varmen, og så koke inn gulrøttene litt mer på svak varme før jeg har det på. Utrolig stilig med de gulrotrosene!

Så heldige de er, de som får slike flotte kaker i gave fra deg!

Xtra skrev (På 26.11.2014 den 8.04):

Da må jeg si jeg lurer på hvordan dine festkaker er!

Hei!

Ja de tar i vertfall tid.

Planleggingen gjør jeg for seg, designen bruker jeg tid på, og jeg liker ha litt tid, da jeg feks kan få en ide når jeg går tur i skogen.

Har jeg laget en kake før og noen sier kan du bake denne kaken, så kan det gå relativt raskt, jeg har en del utstyr og det hjelper å ha gjort ting en gang før.

Men jeg gjør ting inni mellom, pynten lager jeg kanskje mens jeg har en pause, feks malte jeg sommerfugler over flere dager/uker, men det var en kake til en spesiell begivelse, så var alt klart, til jeg feks starter på etasjekaken, da må ting times og jeg må jobbe fort og systematisk og med alt klart.

Ha ryddet kjøleskapet da det må være plass til å raskt sette inn avkjøle osv... 

Jeg liker å lage kaker, jo mer konkrete mennesker er med at de vil ha noe bestemt jo lettere for meg, jeg hadde aldri orket jobbe som konditor med kaker på samlebånd, for meg tar det så mye av meg, det blir litt som med å tegne, det tar tid. og underveis får man et forhold til det man lager.

Madelenemie skrev (På 26.11.2014 den 11.09):

Hei!

Ja de tar i vertfall tid.

Planleggingen gjør jeg for seg, designen bruker jeg tid på, og jeg liker ha litt tid, da jeg feks kan få en ide når jeg går tur i skogen.

Har jeg laget en kake før og noen sier kan du bake denne kaken, så kan det gå relativt raskt, jeg har en del utstyr og det hjelper å ha gjort ting en gang før.

Men jeg gjør ting inni mellom, pynten lager jeg kanskje mens jeg har en pause, feks malte jeg sommerfugler over flere dager/uker, men det var en kake til en spesiell begivelse, så var alt klart, til jeg feks starter på etasjekaken, da må ting times og jeg må jobbe fort og systematisk og med alt klart.

Ha ryddet kjøleskapet da det må være plass til å raskt sette inn avkjøle osv... 

Jeg liker å lage kaker, jo mer konkrete mennesker er med at de vil ha noe bestemt jo lettere for meg, jeg hadde aldri orket jobbe som konditor med kaker på samlebånd, for meg tar det så mye av meg, det blir litt som med å tegne, det tar tid. og underveis får man et forhold til det man lager.

Imponert over hvor mye du legger i dette - og i mye annet :)

Xtra skrev (På 26.11.2014 den 11.56):

Imponert over hvor mye du legger i dette - og i mye annet :)

Jeg skriver ikke hei, hei sier man en gang pr dag!

:D ja min psykiater sa jeg er en typisk asperger, det jeg går opp i, blir så til fingerspissene perfekt.

Bare søren også at det er så mye jeg ikke får til, pga av støy:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...