Gå til innhold

Aspie-quiz


slabbedask

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    27

  • slabbedask

    15

  • skrev

    9

  • Kaptein Kaos

    9

Mest aktive i denne tråden

Har du noe dokumentasjon på det?

Hei!

 

Nei bare min psykiaters ord,...

vet ikke hva hun mente med det, men hun har hatt en del som mener de har autisme, og da sier hun, det har dere ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine Aspie poeng: 96 av 200

Dine nevrotypiske (ikke-autistiske) poeng: 97 av 200

Det virker som du har både Aspie og nevrotypiske trekk

Hei!

 

Sånn er det nok med de fleste, det syns jeg er fint, det viser at det er et spekter.

 

Det er først når det tydelig er snakk om autisme, feks at man utviser spesifikk autistisk atferd at diagnosen bør settes (gå på tå, ikke slenge med hendene før noen påpeker det, se feil steder, lukke øynene, ikke svare osv osv), eller tror jeg det er som Holden skriver, mest sannsynlig noe annet.

 

Jeg tror min psykiater har rett når hun sier at autisme er uproblematisk å diagnostisere hos voksne.

Men hun innrømmet at hun av og til hadde vært i tvil litt streng og fått andre tanker senere, særlig etter at hun fikk meg som pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei bare min psykiaters ord,...

vet ikke hva hun mente med det, men hun har hatt en del som mener de har autisme, og da sier hun, det har dere ikke.

 

Jeg mente det selv før jeg ble diagnotisert. Mulig det bare er 'tullings' da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sånn er det nok med de fleste, det syns jeg er fint, det viser at det er et spekter.

 

Det er først når det tydelig er snakk om autisme, feks at man utviser spesifikk autistisk atferd at diagnosen bør settes (gå på tå, ikke slenge med hendene før noen påpeker det, se feil steder, lukke øynene, ikke svare osv osv), eller tror jeg det er som Holden skriver, mest sannsynlig noe annet.

 

Jeg tror min psykiater har rett når hun sier at autisme er uproblematisk å diagnostisere hos voksne.

Men hun innrømmet at hun av og til hadde vært i tvil litt streng og fått andre tanker senere, særlig etter at hun fikk meg som pasient.

 

Ja, det er sikkert sant som du skriver. Jeg ble litt overrasket over resultatet jeg fikk, men det går sikkert på at jeg er såpass ukomfortabel i sosiale sammenhenger, blir veldig sliten av å være med mennesker, og generelt ikke er så god til å kommunisere muntlig. Jeg synes også det er vanskelig å forholde seg til flere verbale beskjeder samtidig, og følge med på flere samtaler.

 

Jeg har forresten behov for å lære en del mer om autisme og aspergers syndrom i den nærmeste fremtid. Har du noe litteratur du ville anbefalt at jeg begynner med, jeg som kan så lite om dette fra før? Jeg har full forståelse for det dersom det blir et for generelt spørsmål, men tenkte at hvis du har noen tips hadde det vært kjekt å få dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente det selv før jeg ble diagnotisert. Mulig det bare er 'tullings' da.

Hei!

 

Så tror du skal stole på de som har diagnostisert deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er sikkert sant som du skriver. Jeg ble litt overrasket over resultatet jeg fikk, men det går sikkert på at jeg er såpass ukomfortabel i sosiale sammenhenger, blir veldig sliten av å være med mennesker, og generelt ikke er så god til å kommunisere muntlig. Jeg synes også det er vanskelig å forholde seg til flere verbale beskjeder samtidig, og følge med på flere samtaler.

 

Jeg har forresten behov for å lære en del mer om autisme og aspergers syndrom i den nærmeste fremtid. Har du noe litteratur du ville anbefalt at jeg begynner med, jeg som kan så lite om dette fra før? Jeg har full forståelse for det dersom det blir et for generelt spørsmål, men tenkte at hvis du har noen tips hadde det vært kjekt å få dem :)

Hei!

 

Skal tenke litt på det.

 

Det er et par bøker av Temple Grandim og Donna williams, flertallet sier er meget bra.

Google dem, har lest litt i Donna Williams bok, men ble for skremmende for meg, hun beskriver jo om mitt indre:-(

 

Jeg har ikke lest bøkene altså.

 

Jeg har lest en morrobok som jeg fant informativ men ikke morsom, den het " den merkelige hendelsen med hunden den natten",

det handlet om en mann med autisme, og jeg kjente meg veldig igjen, derfor sikkert ikke var så morsomt for meg.

 

Han som har skrevet boken har jobbet med autister. så kunnskap har han.

 

Ellers er det jo fagbøker, jeg har lest litt i en bok av en svensk professor Gildberg, også bøker av Tony Attwood bør man merke seg, men dette er mer fagbøker.

 

Det fleste biografier er dårlige, men den fins en svensk dame, som har skrevet en god bok, skal sjekke hva hun heter, tror Iris... og de to første jeg nevnte. De kan skrive, ellers er det en del rart basert mer på at alle vil skrive...selv om de ikke kan skrive:-)

 

Det er ellers flere gode filmer, disse bør du starte med:

 

My name is Khan

 

og 

 

Adam.

 

de er i vertfall sånn som jeg opplever mye, og andre opplever meg.

:-)

 

Svarer deg mer når jeg kommer på mer:-)

Så du you tube linkene jeg la ut fra engelske autismeforening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Skal tenke litt på det.

 

Det er et par bøker av Temple Grandim og Donna williams, flertallet sier er meget bra.

Google dem, har lest litt i Donna Williams bok, men ble for skremmende for meg, hun beskriver jo om mitt indre:-(

 

Jeg har ikke lest bøkene altså.

 

Jeg har lest en morrobok som jeg fant informativ men ikke morsom, den het " den merkelige hendelsen med hunden den natten",

det handlet om en mann med autisme, og jeg kjente meg veldig igjen, derfor sikkert ikke var så morsomt for meg.

 

Han som har skrevet boken har jobbet med autister. så kunnskap har han.

 

Ellers er det jo fagbøker, jeg har lest litt i en bok av en svensk professor Gildberg, også bøker av Tony Attwood bør man merke seg, men dette er mer fagbøker.

 

Det fleste biografier er dårlige, men den fins en svensk dame, som har skrevet en god bok, skal sjekke hva hun heter, tror Iris... og de to første jeg nevnte. De kan skrive, ellers er det en del rart basert mer på at alle vil skrive...selv om de ikke kan skrive:-)

 

Det er ellers flere gode filmer, disse bør du starte med:

 

My name is Khan

 

og 

 

Adam.

 

de er i vertfall sånn som jeg opplever mye, og andre opplever meg.

:-)

 

Svarer deg mer når jeg kommer på mer:-)

Så du you tube linkene jeg la ut fra engelske autismeforening?

 

Tusen takk for gode råd, da ser jeg litt nærmere på tematikken, ut fra dette. Jeg så youtube linkene du la ut, de var interessante. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...