Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal levere inn en mat logg inn til legen min, pga. spisevaner og mageproblemer.. men jeg vil bare ha noen meninger om hvordan dette ser ut, om det er passe nok inntak eller for lite.

post-173018-0-78987200-1417110940_thumb. post-173018-0-32771400-1417110950_thumb.

(vil bare peke ut at en porsjon ris er ca. 2-4 spiseskje.(burde jeg skrive det der?) )

Dette er do dagers matlogg for ei jente på 17, 163cm høy og veier 46kg

altså har jeg ganske lyst til å avbryte hele denne matloggen, noe jeg kan, ettersom jeg føler det ser bra ut. Men samtidig kan jeg da ta feil, så håper på noen svar.

takk på forhånd

Endret av Sara kal.
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402343-hvordan-ser-dette-ut-som-en-mat-logg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

altså har jeg ganske lyst til å avbryte hele denne matloggen, noe jeg kan, ettersom jeg føler det ser bra ut. Men samtidig kan jeg da ta feil, så håper på noen svar.

takk på forhånd

Du spiser ganske feil om du tror dette er veldig sunt. Bytt ut honningen med kjøttpålegg, makrell i tomat eller egg - du spiser jo nesten ikke proteiner i det hele tatt. Mer grønnsaker og mer proteiner og gjerne litt mer mat generelt.

Hei! Jeg skal levere inn en mat logg inn til legen min, pga. spisevaner og mageproblemer.. men jeg vil bare ha noen meninger om hvordan dette ser ut, om det er passe nok inntak eller for lite.

attachicon.giftir.jpg attachicon.gifons.jpg

(vil bare peke ut at en porsjon ris er ca. 2-4 spiseskje.(burde jeg skrive det der?) )

Dette er do dagers matlogg for ei jente på 17, 163cm høy og veier 46kg

takk på forhånd

Litt lavt inntak med tanke på at du trener. Jeg ser for lite grønnsaker/frukt/bær: Tomat, agurk, mango, paprika, ass. salat, løk, hvitløk, ananas, mais, brokkoli, blomkål, kålrot, asparges, druer, appelsin, gulrot, potet osv. osv. 

Fisk/kjøtt/fjærkre? Hva får du i deg av det?

Jeg synes også du bør ha med hva du drikker i løpet av dagen.

Anonymous poster hash: 973af...fe1

Du spiser ganske feil om du tror dette er veldig sunt. Bytt ut honningen med kjøttpålegg, makrell i tomat eller egg - du spiser jo nesten ikke proteiner i det hele tatt. Mer grønnsaker og mer proteiner og gjerne litt mer mat generelt.

Apetitten har sunket i bånd, og det er en annen grunn for denne matloggen. Men takk, skal prøve å spise mer av slik mat istedet for honning.

Litt lavt inntak med tanke på at du trener. Jeg ser for lite grønnsaker/frukt/bær: Tomat, agurk, mango, paprika, ass. salat, løk, hvitløk, ananas, mais, brokkoli, blomkål, kålrot, asparges, druer, appelsin, gulrot, potet osv. osv. 

Fisk/kjøtt/fjærkre? Hva får du i deg av det?

Jeg synes også du bør ha med hva du drikker i løpet av dagen.

Takk, skal prøve å spise mer protein, frukt og grønt.

Glemte å skrive hva jeg drikker den første dagen, men generelt drikker jeg bare vann, og melk 

Gjest gjesteleser

Hva får du ut av treningen når du bare har spist et eple før du trener? Hvordan kan du ha overskudd til trening da? Ser du fremgang i treningen, hva trener du for å oppnå?

For å sammenligne litt med meg selv: om jeg skal trene om morgenen(oppvarming 15 min tredemølle med puls opp mot 170, 45 min styrketrening med slynge(presser meg selv så jeg bare såvidt kan gjennomføre siste repetisjonene), 15 min tredemølle,15 min uttøying) må jeg ha skikkelig frokost. For meg er det to hjemmebakte grove rundstykker(med havregryn, havrekli, havre- og speltmel), rikelig med hamburgerrygg og en skive lettere hvitost, samt et glass Cultura. Da får jeg i meg godt med proteiner samt grove karbohydrater som frigjør energi sakte og holder meg mett lenge.

Jeg savner også proteiner, grønnsaker og grove karbohydrater i kostholdet ditt. Forsøk å f.eks inkludere egg i frokosten din, omelett med egg, skinke, paprika og vårløk er en god start og et godt måltid å trene på. Om du har problemer med å spise om morgenen kan vel en smoothie være et alternativ, tilsett gjerne proteinpulver og en skje olje med omega-3.

Jeg vet ganske mye om hvor vanskelig det er å snu et kosthold. Selv om jeg vet mye om hva jeg trenger av næringsstoffer og hvordan maten påvirker kroppen er det fryktelig lett å drite i det, droppe et måltid her og der, drikke kakao istedenfor å spise. I dag har jeg f.eks. spist mine to rundstykker før trening, etter det ble det ingenting før middag som besto av 200 gr kyllingkjøttdeig og et par salatblader. Jeg vet at jeg trenger mer mat enn det for å kunne bygge muskler og få noe utbytte av treninga, men jeg bryr meg ikke nok. Har kost meg med et par kopper kakao i kveld og fått i meg en del kalorier der selv om det er bare laktosefri melk og kakaopulver. Men jeg vet av erfaring at om jeg øker mengden proteiner og legger til mer grønt vil jeg ha mye mer overskudd og merke mer fremgang på trening!

Annonse

Helt klart for lite mat, og altfor lite næring, spesielt proteiner. Jeg tror du er klar over det selv - at legen din vl ha matloggen din bør være et hint. Er det bare appetittmangel som gjør at du spiser så lite, reagerer du på noe du ikke vet hva er, eller er du redd for å bli tjukk? Ang det siste, så har du en del å gå på...!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...