Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en matvekt som viser gram. Jeg legger alt jeg vet kaloriinnholdet for, dvs det jeg spiser hjemme, eller på kjederestaurant, eller matpakker jeg lager selv, inn i matdagboka i Myfitnesspal. Den regner ut kalorier, og viser også fett, karbohydrat og protein hvis man vil. Det er ikke helt nøyaktig, men det er nøyaktig NOK. Det viktigste er at det "holder meg i skinnet" og jeg kan se at jeg har fått i meg alt jeg trenger hver dag.

Men hvis man lager pizza. Så er det flere ingredienser. Man kan veie hver ingrediens før man lager pizza, men problemet er at når du spiser og ikke spiser opp alt så vet du ikke om du f.eks. har spist mer ost enn den mengden du spiste burde tilsvare om det var jevnt fordelt. Og hvis jeg lager mat så er det gjerne sånn at jeg bare slenger ting oppi. Skal det bli sånn da, at hvis jeg skal ha i tomatpure, så må jeg veie skjeen før og etter at jeg slenger tomatpure oppi? Men hva om jeg trenger mer tomatpure? Det er jo ikke antall gram det går etter - man ser jo om det er riktig mengde når man koker. Da blir det mange ganger på vekten!

Alt er så vanskelig.

Men hvis man lager pizza. Så er det flere ingredienser. Man kan veie hver ingrediens før man lager pizza, men problemet er at når du spiser og ikke spiser opp alt så vet du ikke om du f.eks. har spist mer ost enn den mengden du spiste burde tilsvare om det var jevnt fordelt. Og hvis jeg lager mat så er det gjerne sånn at jeg bare slenger ting oppi. Skal det bli sånn da, at hvis jeg skal ha i tomatpure, så må jeg veie skjeen før og etter at jeg slenger tomatpure oppi? Men hva om jeg trenger mer tomatpure? Det er jo ikke antall gram det går etter - man ser jo om det er riktig mengde når man koker. Da blir det mange ganger på vekten!

Alt er så vanskelig.

Det er helt unødvendig å være så obsessive som du her beskriver. Du lager kun hindringer for deg selv for å snu kostholdet. Om du har brukt to spiseskjeer tomatpure, så legger du inn det. Volum er helt greit i de aller fleste tilfeller, med mindre du spiser fire toppede spiseskjeer med peanøttsmør til hvert måltid.

Dette er ingen unnskyldning.

Det er helt unødvendig å være så obsessive som du her beskriver. Du lager kun hindringer for deg selv for å snu kostholdet. Om du har brukt to spiseskjeer tomatpure, så legger du inn det. Volum er helt greit i de aller fleste tilfeller, med mindre du spiser fire toppede spiseskjeer med peanøttsmør til hvert måltid.

Dette er ingen unnskyldning.

Nei er ingen unnskyldning, men jeg gidder ikke. Det er ikke noe for meg. Er uansett ikke kyllingsalat jeg har blitt feit av.

Annonse

Det å telle kalorier er bare et hjelpemiddel. Etter at jeg har brukt MFP en stund, har jeg oppdaget at jeg må spise ganske sunt, og bare akkurat til at jeg blir passe mett fire ganger om dagen (den femte, middagen, blir jeg nesten overmett av) for å klare å holde meg på kalorimålet. Jeg har også sett at jeg klarer meg ganske fint når jeg er borte hjemmefra (og ikke logger), når jeg enten prøver å spise som jeg gjør når jeg er hjemme, eller legger opp dagen slik at den blir tilpasset mitt behov. Det betyr jo at jeg strengt tatt ikke TRENGER å telle kalorier, men jeg TRENGER å spise ganske sunt og passe mye, og å være i aktivitet. 

Hvordan gjør man dette på en måte det går an å leve med?

Jeg blir frustrert fordi jeg vet det blir unøyaktig.

Men jeg har Excel...

Kaloridagboka.com, dette er et gratis nettsted til hjelp for kaloritelling.

Anonymous poster hash: 39d12...28d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...