Gå til innhold

wow! dette stemmer med meg, jo!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenter å kvinner med aspergers er ofte ikke som menn med aspergers står det. Symptomene på kvinnelig aspergers står her:

http://aspermamma.blogspot.no/2013/04/liste-over-kvinnelige-symptomer-pa.html

Jeg kjenner meg igjen i alle nesten, untatt det med meltdown for det får jeg aldri. Jeg måtte le mens jeg leste disse symptomene, for de passet meg i et nøtteskskall. Det eneste som ikke stemmer med meg er at jeg tar ikke alt bokstavelig. Nå gjelder det bare for meg å ta den nye asd testen for å se om jeg er innenfor autismespekteret ennå, nå som den nye asd testen har høyere terksel for å kunne få diagnosen i det heletatt. Jeg har extremt høy iq også.

Skrevet

Det rare her i denne artikkelen er at det stod ingenting om å stå på tå å det å være opptatt av å lage feller og sånt som stod på aspie testen.

Skrevet

Det viktigste er om du FØLER du trenger å ha en diagnose. Om du FØLER det er noe galt med deg. Viss du ikke FØLER det er noe galt med deg, så vil jeg anbefale deg og bli evaluert på nytt.

Husk på at en diagnose kan gi deg mange fordeler i livet med tanke hjelp, hus, trygd osv, du ikke vil få uten en dignose, viss du bruker det rett.

Skrevet

Det viktigste er om du FØLER du trenger å ha en diagnose. Om du FØLER det er noe galt med deg. Viss du ikke FØLER det er noe galt med deg, så vil jeg anbefale deg og bli evaluert på nytt.

Husk på at en diagnose kan gi deg mange fordeler i livet med tanke hjelp, hus, trygd osv, du ikke vil få uten en dignose, viss du bruker det rett.

Jeg føler jeg trenger personalets hjelp og jeg trenger en diagnose.

Kan man ha autism spectrum disorder å allikevel ikke være utviklingshemmet?

Skrevet

Så man skal bruke en diagnose til strategisk å tuske til seg goder?

Anonymous poster hash: 40b40...35c

Skrevet

Så man skal bruke en diagnose til strategisk å tuske til seg goder?

Det var vel kanskje ikke akkurat det jeg sa heller. 

Anonymous poster hash: ca432...539

Skrevet

Jenter å kvinner med aspergers er ofte ikke som menn med aspergers står det. Symptomene på kvinnelig aspergers står her:

http://aspermamma.blogspot.no/2013/04/liste-over-kvinnelige-symptomer-pa.html

Jeg kjenner meg igjen i alle nesten, untatt det med meltdown for det får jeg aldri. Jeg måtte le mens jeg leste disse symptomene, for de passet meg i et nøtteskskall. Det eneste som ikke stemmer med meg er at jeg tar ikke alt bokstavelig. Nå gjelder det bare for meg å ta den nye asd testen for å se om jeg er innenfor autismespekteret ennå, nå som den nye asd testen har høyere terksel for å kunne få diagnosen i det heletatt. Jeg har extremt høy iq også.

Vet du hva det betyr å ta ting bokstavelig? Jeg synes mye du skriver, tyder på at du tar ting bokstavelig, jeg ser det også her.

TS bor allerede i omsorgsbolig.

Jeg føler jeg trenger personalets hjelp og jeg trenger en diagnose.

Kan man ha autism spectrum disorder å allikevel ikke være utviklingshemmet?

Ja, det er liksom det som er så spesielt med Asperger, at vi har utviklingsforstyrrelse uten å ha utviklingshemming.

Skrevet (endret)

Unskyld meg, men hva er det jeg tar bokstavelig?

Endret av Blomsterfluen
Skrevet

Det var vel kanskje ikke akkurat det jeg sa heller. 

Du skrev vel: 

Husk på at en diagnose kan gi deg mange fordeler i livet ... viss du bruker det rett.

Skrevet

Unskyld meg, men hva er det jeg tar bokstavelig?

Feks det at du ikke ser at de eksemplene du leser om passer på deg, selv om de ikke HELT nøyaktig beskriver deg.

Skrevet

Feks det at du ikke ser at de eksemplene du leser om passer på deg, selv om de ikke HELT nøyaktig beskriver deg.

Kan man ikke ha aspergers hvis man ikke tar alt bokstavelig? Kan man ikke kompanserer med høy IQ?

Anonymous poster hash: 7bd80...e6c

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen på autismesidens info for venner om asperger syndrom, men jeg kjenner meg igjen på linken jeg kom med. Så merkelig. Er den fra autismssiden beregnet på bare menn med aspergers?

Skrevet

Kan man ikke ha aspergers hvis man ikke tar alt bokstavelig? Kan man ikke kompanserer med høy IQ?

Anonymous poster hash: 7bd80...e6c

Vi kan lære  :) Feks hva ord og uttrykk og ordtak betyr, og at mennesker ofte uttrykker seg omtrentlig. 

Skrevet

Du skrev vel: 

Husk på at en diagnose kan gi deg mange fordeler i livet ... viss du bruker det rett.

Når man HAR en diagnose så får man goder ja. Det betyr IKKE at man "tusker" til seg disse godene. Det er noe man FÅR.

Man skal selfølgelig ikke lyve seg til en diagnose. Det var ikke det jeg sa.

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen på autismesidens info for venner om asperger syndrom, men jeg kjenner meg igjen på linken jeg kom med. Så merkelig. Er den fra autismssiden beregnet på bare menn med aspergers?

Hei!

Nei den er ikke det.

Jeg kjenner meg igjen i det som står om autisme der.

Jeg fungerer likevel langt over hva jeg burde.

Vi deler tvil om diagnose, jeg tvilte mye før, :-) så bestemte jeg meg får å slutte å tvile:-)

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Vi kan lære  :) Feks hva ord og uttrykk og ordtak betyr, 

Må ikke alle lære hva ord, uttrykk og ordtak betyr?

Endret av slabbedask
Skrevet

Om man passer inn i den stereotypiske asperger malen eller ikke har (nesten) ingenting å si for om man har asperger eller ikke, diagnosekriteriene er veldig åpne og veldig mange forskjellige personer vil passe inn under de ikke bare stereotypene, selv om de stereotypiske sikkert føler at diagnosen er kun for dem

Skrevet

Om man passer inn i den stereotypiske asperger malen eller ikke har (nesten) ingenting å si for om man har asperger eller ikke, diagnosekriteriene er veldig åpne og veldig mange forskjellige personer vil passe inn under de ikke bare stereotypene, selv om de stereotypiske sikkert føler at diagnosen er kun for dem

Virker som om enkelte vil at det skal være en eksklusiv klubb, vel. (noe sånt).

Men men.

Skrevet

Må ikke alle lære hva ord, uttrykk og ordtak betyr?

jo jeg tror alle med asperger må lære dette teoretisk.

Jeg gjorde dette, og ble flink på det og begynte å bruke kunnskapen tilbake på NT mennesker på dol.

Det taklet flere dårlig, fordi de visste ikke hvor god jeg er på det!

De har lært meg knepene, omtrent som man programmerer en datamaskin, når jeg svarer dem tilbake ble de fornærmet, enda jeg bare brukte deres egen humor.

Jeg får assosiasjoner til Hawkings advarsel om kunstig inteligens :lol:

Skrevet

jo jeg tror alle med asperger må lære dette teoretisk.

Jeg gjorde dette, og ble flink på det og begynte å bruke kunnskapen tilbake på NT mennesker på dol.

Det taklet flere dårlig, fordi de visste ikke hvor god jeg er på det!

De har lært meg knepene, omtrent som man programmerer en datamaskin, når jeg svarer dem tilbake ble de fornærmet, enda jeg bare brukte deres egen humor.

Jeg får assosiasjoner til Hawkings advarsel om kunstig inteligens :lol:

Hva legger du i å være fornærmet? Anser du det synonymt med å uttrykke at man blir såret eller tenker du at det er noe annet?

God kommunikasjon handler om mange ting, kanskje aller mest om samtidig å kunne være opptatt av det man selv vil formidle og den man kommuniserer med. De som er opptatt av mentalisering, snakker om det å forstå seg selv utenifra og andre innenifra. http://www.mentalisering.no/hva-er-mentalisering

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...