Gå til innhold

wow! dette stemmer med meg, jo!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger du i å være fornærmet? Anser du det synonymt med å uttrykke at man blir såret eller tenker du at det er noe annet?

God kommunikasjon handler om mange ting, kanskje aller mest om samtidig å kunne være opptatt av det man selv vil formidle og den man kommuniserer med. De som er opptatt av mentalisering, snakker om det å forstå seg selv utenifra og andre innenifra. http://www.mentalisering.no/hva-er-mentalisering

mm

Raskt tenkt, tenker jeg det er synonymt, om det er det, egentlig...må jeg tenke meg om for å svare på.

Jeg tror jeg forstår andre innenfra meg selv, altså det er som om alt jeg skal svare på, må jeg,/kan jeg kun, svare på om jeg selv har en erfaring på område.

Dette irriterer nhd , og jeg forstår det, men sånn er det.

Jeg tror faktisk jeg mangler mentalisering! Og jeg tror ikke det er så rart at de Nils Olav Aanonsen så fort kom i tanker om at jeg hadde asperger syndrom.

Noe alle etter det var enige med han i.

Det irritere meg at jeg mangler mentalisering, men jeg innser at jeg gjør det,

jeg har likevel lært mer enn de fleste av dere begriper av både de mellommenneskelige relasjoner og kommunikasjon,

det jeg ikke fortsatt helt forstår, er når jeg sårer dere, og det er kjempetrist.

Skrevet

mm

Raskt tenkt, tenker jeg det er synonymt, om det er det, egentlig...må jeg tenke meg om for å svare på.

Jeg tror jeg forstår andre innenfra meg selv, altså det er som om alt jeg skal svare på, må jeg,/kan jeg kun, svare på om jeg selv har en erfaring på område.

Dette irriterer nhd , og jeg forstår det, men sånn er det.

Jeg tror faktisk jeg mangler mentalisering! Og jeg tror ikke det er så rart at de Nils Olav Aanonsen så fort kom i tanker om at jeg hadde asperger syndrom.

Noe alle etter det var enige med han i.

Det irritere meg at jeg mangler mentalisering, men jeg innser at jeg gjør det,

jeg har likevel lært mer enn de fleste av dere begriper av både de mellommenneskelige relasjoner og kommunikasjon,

det jeg ikke fortsatt helt forstår, er når jeg sårer dere, og det er kjempetrist.

Jeg vet at du forstår mye om mellommenneskelige relasjoner.

Jeg skiller mellom det å bli fornærmet og det å formidle at man har blitt såret. Det siste mener jeg er å være ærlig med den andre, slippe vedkommende ganske nært innpå seg  - kanskje nettopp fordi man antar at den andre ville ha valgt å gjøre ting litt annerledes om vedkommende visste at det som ble sagt var egnet til å såre. Å være fornærmet forbinder jeg mer med å ville straffe den andre litt for det som har skjedd, mer med et ønske om nærmest å "ta igjen" litt med samme mynt.

Jeg synes det er greit å formidle til andre at man er såret, men jeg har liten sans for at mennesker blir fornærmet.

Skrevet (endret)

Jeg vet at du forstår mye om mellommenneskelige relasjoner.

Jeg skiller mellom det å bli fornærmet og det å formidle at man har blitt såret. Det siste mener jeg er å være ærlig med den andre, slippe vedkommende ganske nært innpå seg  - kanskje nettopp fordi man antar at den andre ville ha valgt å gjøre ting litt annerledes om vedkommende visste at det som ble sagt var egnet til å såre. Å være fornærmet forbinder jeg mer med å ville straffe den andre litt for det som har skjedd, mer med et ønske om nærmest å "ta igjen" litt med samme mynt.

Jeg synes det er greit å formidle til andre at man er såret, men jeg har liten sans for at mennesker blir fornærmet.

Hm

Logisk forklart og følt og tenkt, bra!

Sånn tror jeg også det er i all hovedsak.

Ja det er ærlig og fint (hadde ikke tenkt på det sånn) og si man er såret.

Dette er en ærlig ytring og i en slik ytring ligger ærlighet!

:-)

Endret av Madelenemie
Skrevet

Jenter å kvinner med aspergers er ofte ikke som menn med aspergers står det. Symptomene på kvinnelig aspergers står her:

http://aspermamma.blogspot.no/2013/04/liste-over-kvinnelige-symptomer-pa.html

Jeg kjenner meg igjen i alle nesten, untatt det med meltdown for det får jeg aldri. Jeg måtte le mens jeg leste disse symptomene, for de passet meg i et nøtteskskall. Det eneste som ikke stemmer med meg er at jeg tar ikke alt bokstavelig. Nå gjelder det bare for meg å ta den nye asd testen for å se om jeg er innenfor autismespekteret ennå, nå som den nye asd testen har høyere terksel for å kunne få diagnosen i det heletatt. Jeg har extremt høy iq også.

Jeg forstår ikke. Om du alt har diagnosen Asperger, hvorfor er du så overrasket over at symptomene stemmer med deg og hvorfor skal du testes på nytt?

Blomsterfluen
Skrevet

Jeg forstår ikke. Om du alt har diagnosen Asperger, hvorfor er du så overrasket over at symptomene stemmer med deg og hvorfor skal du testes på nytt?

Fordi jeg visste ikke om denne sida med asperger og jenter. Og jeg skal testes på nytt fordi jeg er usikker på om jeg har asperger eller om jeg er helt uten diagnoser.

Blomsterfluen
Skrevet

Ok, men du har fått diagnosen før?

Ja med noe tvil.

Skrevet

Ja med noe tvil.

Ok, jeg skal utredes nå. Høres kanskje rart ut, men jeg vil helst få den diagnosen. Det gir liksom en forklaring på hvorfor jeg er som jeg er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...