Gå til innhold

Hun er avhengig av sosiale medier

9 stemmer

1. 1. Er du avhengig av sosiale medier

• Ja
      4
    • Nei
      4
    • Bruker ikke sosiale medier
      1

Anbefalte innlegg

BrukerErHeltAnonym

http://www.oblad.no/ung/hun-er-avhengig-av-sosiale-medier-1.8666365

I følge Medietilsynets forskningsrapport har 83% av barn i alderen 9-16 år en egen smarttelefon. Barn og ungdom er konstant tilgjengelig på mobil og er oppdatert på det meste som skjer på nettet.  – Jeg er avhengig, sier 17-åringen Madelene Isabell Aasbø

– Jeg føler meg absolutt avhengig av sosiale medier. Det handler om å være tilgjengelig til enhver tid å få med seg alt som skjer. Jeg synes det er gøy å få «likes» når jeg legger ut et fint bilde eller noe annet spennende.  Det er ikke alltid positivt, men det er sånn det har blitt, konstanterer Aasbø.

Statsviter og lærer i sosiologi Åsa Laurén-Kristiansen, mener at ungdom har et stort behov for å bruke sosiale medier av forskjellige grunner, der avhengigheten har blitt en hverdagsvane.

– Sosiale medier kan sammenlignes med andre vanedannende ting, man er gjort seg selv avhengig og klarer ikke å la være å sjekke nettet. Det har også med en redsel for å misse noe, eller for å fremstå som lite spennende. Synes du ikke på sosiale medier, finnes du ikke, forklarer Kristiansen.

Den store mobilbruken går utover prioriteringer i hverdagen og er en endring i måten å sosialisere seg med venner og kjente på. Hun forteller om elever som hevder at de bruker opp til 6 timer på nett hver dag.

De siste årene har hjelpemidler i timen som blyant og papir, blitt erstattet med datamaskiner og nettbrett hos flere elever. Kristiansen mener nettet forstyrrer for elevenes konsentrasjon i timer og arbeid hjemme.

– Det er utvilsomt forstyrrende å stå og snakke foran en forsamling der 15 av 35 elever sitter bak sine skjermer, totalt fjerne fra hva som foregår i timen. Det å ikke ha øyekontakt med elevene gjør at dynamikken forsvinner. Jeg opplever også at elever som tar notater med blyant følger bedre med i timen som fører til høyere karakterer. Et tankekors, avslutter Kristiansen.

Endret av BrukerErHeltAnonym
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402391-hun-er-avhengig-av-sosiale-medier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

BrukerErHeltAnonym

Skjønner ikke greia med sosiale medier engang jeg, men jeg driter i andre mennesker da så sikkert derfor

Ikke jeg heller. Bruker Facebook til å holde meg oppdatert om ting jeg er interessert i, men har ingen venner på FB (eller i RL).

skrev, on 29 Nov 2014 - 22:03, said:

Skjønner ikke greia med sosiale medier engang jeg, men jeg driter i andre mennesker da så sikkert derfor

Hva er dol? Blir ikke det også en slags sosial media? Anonymous poster hash: 1379c...72c

Annonse

Hva er dol? Blir ikke det også en slags sosial media? Anonymous poster hash: 1379c...72c

joa litt men det er mest fokus på sak og litt mindre på person da, selv om noen jo fokuserer mye på person også her. Blir begrenset med skrytebilder og selfies her lizzom men litt er det jo :P

Gjest Gargamel

Det et i alle fall en uskikk å sitte bak en laptop når noen foreleser. Jeg skjønner ikke at noen kan tro det er en god idé, for det er ikke god bruk av ikt. Jeg har opplevd det selv som gjesteforeleser, og det var en dårlig opplevelse. Det er umulig å si om folk følger med, og sannsynligvis gjør de ikke det heller.

Det er ikke akseptert i arbeidslivet selv om noen tror det. Noen er så "viktige" at de må lese mail mens andre snakker i møter, men det er ikke ok. I alle fall hører det med en liten unnskyldning hvis det faktisk er noe som ikke kan vente.

Det et i alle fall en uskikk å sitte bak en laptop når noen foreleser. Jeg skjønner ikke at noen kan tro det er en god idé, for det er ikke god bruk av ikt. Jeg har opplevd det selv som gjesteforeleser, og det var en dårlig opplevelse. Det er umulig å si om folk følger med, og sannsynligvis gjør de ikke det heller.

Det er ikke akseptert i arbeidslivet selv om noen tror det. Noen er så "viktige" at de må lese mail mens andre snakker i møter, men det er ikke ok. I alle fall hører det med en liten unnskyldning hvis det faktisk er noe som ikke kan vente.

Hei!

På vanskelige forelesninger feksi matte, tar jeg ikke notater, da jeg MÅ fokusere på forklaringene og jeg klarer ikke skrive samtidig som jeg hører og prøver forstå. Men føler av og til noe galt med meg...helt til foreleser lindstrøm, professor i matematikk, sa han syns alle skrev så mye, han hadde selv aldri tatt et forelesningsnotat!!:-) da ble jeg lettet, for noen ting krever at man bare lytter og prøver forstå forklaringene.

PS: Jeg er avhengig av dol, men ikke noe annet. Det er en del her som _bør_ stemme ja, for å si det sånn.

Hei!

Jeg syns ja eller nei ble litt enten eller, for meg er det noe midt i mellom, jeg sjekker dol, men ellers er jeg ikke på FB Etc..

Jeg sjekker også Mail ofte, men jeg har mye jeg må følge, gjøre, og stadig kommer det viktige Mail, jeg må planlegge å svare på.

Nå har jeg to skolemøter, og de krever at jeg forbereder, etter som det kommer inn råd og tips. Osv

Det er mange som kommer under kategorien av å være avhenging av diverse sosiale medier. For enkelte er ikke opplevelsen komplett uten at hendelsen er vel dokumentert på Facebook, og at de da har fått likes på det.

Jeg var idag på cafe/restaurant for å spise en god middag. Inn kommer en familie bestående av mor, far og 3 barn.

Enkelte av gjestene reagerte på at det yngste barnet var høylytt.

Forklaringen var kansje at det måtte være høylytt, for både mor og far satt med ansiktene sine begravet i hver sin iPhone.

De hadde rett og slett ikke tid til å kommunisere med sine egne barn.

Om jeg ser mye sånt? Oh, yes.

Anonymous poster hash: 687e9...800

Debattforum er vel sosiale medier det og, selv om man har muligheten til å engasjere seg (sosialt!) anonymt...<br /><br />Andreas Kaplan og Michael Haenlein definerer f.eks. sosiale medier som:<br /><br />"a group of Internet-based applications that build on the ideological and technological foundations of Web 2.0, and that allow the creation and exchange of user-generated content."<br /><br />Det dreier seg ikke om personfokus. Saklig debatt kan være like (eller mer?) "sosialt"...

Anonymous poster hash: f3fb8...63a

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...