Gå til innhold

OCD? Paranoia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man før man legger seg får plagsomme bilder inne i hodet om gafler som stikkes ned i halsen, og så må kjempe hardt for ikke å brekke seg av det. Er det OCD? Eller er det en smakshallusinasjon?

Hvis man får frykt om en person vil kaste en forbannelse på en, er det en vrangforestilling eller en tvangstanke?

Hvis man får mistanker men ikke er sikker på att noen har puttet hivinfisert blod i fuktighetskremen på ett sportsopphold, og evnt att noen har puttet hiv+ blod på barberhøvelen. (konkret mistenkt), men klarer å ikke lage en "scene"men heller kaster høvlen/fuktighetskremen i det stille.

Hvis man får mistanke om att HIV kan sprees via tv, men ikke er sikker, men kan kjenne små smittedråper, og må gå å vaske seg, og rundt tv`n.

Hvis man har følelsen og er sikker på att gud overvåker tankene, skiller dette seg fra kristendom? Man får følelsen att Satan planter tanker i hodet på en, og føler man må be slik att gud ikke skal tro tankene er ens egne?

Er det vanlig å krangle med tvangstanke"stemmen" og føle den ikke er en del av seg selv.

Har spurt om dette før, og dette er før jeg begynte på medisiner for en del år siden. Jeg er frisk nå, men jeg klarer ikke slippe tanken om jeg har ocd eller schizofreni.

Anonymous poster hash: 18236...6bc
Skrevet

Et viktig spørsmål (tror jeg?):

Hvordan er innsikten din? Skjønner du at det bare er tull det du tenker (men blir redd for det likevel)? Skjønner du at disse tankene er dine egne?

Hvis ja på begge spørsmål, kan det kanskje være OCD. Hvis du svarer nei på noe av det, så kan det kanskje være noe "verre".

Jeg kan jo ikke si noe med sikkerhet siden jeg ikke er fagperson, men hvis du svarer ja på begge spørsmålene så lukter det litt OCD av dette etter min mening.

Skrevet

Oki, om jeg kan svar ja, er jeg usikker på, men det var ganske ekstremt. Flere hundre bønner til gud om dagen om att han måtte kaste Satan ut av mitt hodet og slike ting, også var det mye hemmelige tegn rundt om kring, om att gud hørte på den insatte tanken osv.

Men om jeg var 100% overbevist vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg så tegn overalt over att tankene var ekte, når det skjedde noe så bekreftet det att tankene var riktige. Jeg hadde stærk panangst, og ekstreme kompulsjoner, for eksempel når "den implanterte" tvangstankestemmen fikk det til å bli ovenfor gud att jeg ikke elsket min daværende samboer, og ville gi henne kreft i bytte for att jeg skulle bli frisk, vel da måtte jeg bevise att jeg elsket henne ved å spise noe jeg spydde av, som jeg avskydde nemlig fisk.

Skrevet

Når hiv tvangstankene varte, så var jeg helt alene i ett par år, og jeg svidde all mat for å drepe viruset. Og kastet mat, gikk med poser på hendene, brukte to såper om dagen, og to 100 ruller med brødposer i uka.

Skrevet

Jeg gikk med t-skjorter som truser, pga att de var lettere å unngå smitte med. Jeg gikk med hendene i lomma, og munnen igjenn, for jeg så blod på gata hele tiden. Jeg sov i klær så jeg ikke skulle klore meg å få hiv-blod i såret.

Og da kom de grafiske bildene av gaffler ned i  halsen, det var som om jeg kunne kjenne smaken.

da jeg var 18 hørte jeg en tvangstanke som sa att jeg ville dø, før jeg ble 19, jeg ble da redd for å bli syk, og startet å gå med kniv slik att jeg kunne ende livet, dersom jeg fikk en forferdelig sykdom, som straff, fordi jeg var "ond".

Skrevet

Hva gjør deg sikker på at en kategorisering enten "paranoia" eller "ocd" gir deg noen større grad av innsikt i dette enn det du allerede har?

Diagnosene sier ingenting om årsak. Det er kun beskrivelser av situasjonen. Hvorfor må man da nødvendigvis være enten sånn eller sånn? Hvorfor kan det ikke være både og? Eventuelt begge?

Ting du vet i dag:

- det du opplevde var ikke rasjonelt

- det hjelper med medisinene du allerede bruker

Høres ut som et sånt hakk i plata jeg hadde noen år. ;)

PS: Hørtes helt forjævlig ut det her, for å si det mildt...!

Skrevet

Jeg er redd jeg må melde pass her. Jeg nesten NHD må svare deg på hva dette er og ikke er.

Uansett hørtes det rimelig ekstremt ut det du beskriver. Om dette er alvorlig OCD med dårlig innsikt eller om det er noe annet kan jeg ikke si så mye om.

Skrevet

Ja, jeg lurer. det er ikke mer en ca en gang i året jeg spør. Så helt hakk i plata er det ikke.

Jeg antar att det har noe med forståelsen av meg selv å gjøre. Er jeg en schizotypal person med periodevis hard ocd, eller er jeg en schizofren.

Jeg er ikke redd for å være schizofren.

Jeg er redd for å være ingenting. Jeg har veldig flyktig jeg følelse, jeg føler att jeg nesten forandrer meg uten kontroll. Jeg mangler en forståelse av hvem jeg er......

Skrevet

Jeg er redd jeg må melde pass her. Jeg nesten NHD må svare deg på hva dette er og ikke er.

:lol:

Bring in the cavalry! :D

Herregud! Er det ikke flere som gjennomskuer bløffen?

Skrevet

:lol:Bring in the cavalry! :DHerregud! Er det ikke flere som gjennomskuer bløffen?

Hehe, du og NHD er skikkelig Tom og Jerry :D

Skrevet

Takk for svarene forresten :)

Skrevet

Ja, jeg lurer. det er ikke mer en ca en gang i året jeg spør. Så helt hakk i plata er det ikke.

Jeg antar att det har noe med forståelsen av meg selv å gjøre. Er jeg en schizotypal person med periodevis hard ocd, eller er jeg en schizofren.

Jeg er ikke redd for å være schizofren.

Jeg er redd for å være ingenting. Jeg har veldig flyktig jeg følelse, jeg føler att jeg nesten forandrer meg uten kontroll. Jeg mangler en forståelse av hvem jeg er......

Neida hvis det er sjeldent var det kanskje dumt å kalle det hakk i plata.

Skjønner godt hva du sier. Du trenger en "definisjon" ellerno?

Husk bare at det ikke er noen som "er" schizofreni, eller "er" ocd. Det er bare beskrivelser som ikke er mer enn beskrivelser. Siden det ikke sier noe om årsak. Ingen beskrivelser passer 100% til noen.

F.eks. politikk. En har høyre og venstre. Blått og rødt. Jeg selv har både røde og blå meninger. Jeg er dermed verken sosialist eller liberalist. Er jeg da en selvmotsigelse? Det syns ikke jeg, i alle fall.

Skrevet

Hehe, du og NHD er skikkelig Tom og Jerry :D

Skal ikke forsøke å avdekke hvem som er hvem i denne analogien, men jeg ser mer på situasjonen som at NHD er en person som er veldig respektert og har mye makt, mens jeg er motsatt, men det er jeg som er best som menneske.

Skrevet

Jeg antar att det har noe med ett svar jeg fikk på en amerikansk ocd side, der jeg spurte om det var noen som var uføretrygdet pga det, og jeg fikk så mange hatske svar. Så jeg tenkte att jeg var ett lugubert menneske. Jeg er så lett krenket. jeg eier ikke personlig forsvar eller faste rammer. Jeg er som ett siv som blåser etter vinden....

Skrevet

Jeg antar att det har noe med ett svar jeg fikk på en amerikansk ocd side, der jeg spurte om det var noen som var uføretrygdet pga det, og jeg fikk så mange hatske svar. Så jeg tenkte att jeg var ett lugubert menneske. Jeg er så lett krenket. jeg eier ikke personlig forsvar eller faste rammer. Jeg er som ett siv som blåser etter vinden....

Med tanke på det du har skrevet her, om dine opplevelser, altså hva du opplevde helt uavhengig om det passer best å kategorisere det som schizofreni eller ocd, så syns jeg du har store problemer og jeg laster deg på ingen måte for å være trygdet.

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

:lol:Bring in the cavalry! :DHerregud! Er det ikke flere som gjennomskuer bløffen?

Hvilken bløff?

Skrevet

Hvilken bløff?

Hvor allvitende denne "NHD" er, og hvor bra han er som menneske?

Skrevet

Jeg har slitt med OCD nesten hele mitt liv. Da jeg var 15år var det så ille at det gikk over livet mitt totalt. Jeg måtte gå tilbake på alle steder jeg hadde gått for å skjekke om noen lå død på forskjellige steder siden var redd jeg skadet folk, måtte skjekke kopper for farlige ting, bak dører.. skjekke skuffer for kniver. Var ikke måte på.

Tilslutt, sprakk det. Det ble så ille jeg trodde på det tilslutt. Vil ikke gå i dybden men det utviklet seg til noe verre, om ikke ocd er ikke nok. Hva det er vet jeg ikke men å si det til noen som kan hjelpe deg er lurt.

Skrevet

Hvor allvitende denne "NHD" er, og hvor bra han er som menneske?

Syntes han gjør en god jobb. Kanskje litt for glad i medisiner.

Anonymous poster hash: d74f8...e6a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...