Gå til innhold

Tips til å få "roet ned" oppblåst mage?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 17 år gammel jente, og jeg har bokstavligtalt hatt oppblåsning i magen konstant i over to uker nå. Jeg vet ikke hva det skyldes, ikke spiser jeg mye mat, og heller ikke noe særlig søppelmat.

Jeg har avføring ganske sjeldent, kan gå flere dager uten noen avføring, så det føles veldig tungt dere nde i magen.

Har dere noen tips bortsett fra det å ikke spise mye usunt (noe som sagt jeg ikke gjør)? Jeg trener også 3-5 ganger i uka, og har kuttet ut noen mat for å se om det kan skyldes noe, men nei.

Anything please! 

Fortsetter under...

Anbefaler deg å hver dag spise eller drikke biola. Det inneholder bakteriekultur som er bra for fordøyelsen (og motvirker luft i magen). Den er med på å regulere avføring (slik at du kanskje må ha avføring en gang hver dag). 

Andre alternativer er vanlig yougert eller andre surmelksprodukter.

Drikk mye vann- særlig om du spiser mye fiber. :)

Anbefaler deg å hver dag spise eller drikke biola. Det inneholder bakteriekultur som er bra for fordøyelsen (og motvirker luft i magen). Den er med på å regulere avføring (slik at du kanskje må ha avføring en gang hver dag). 

Andre alternativer er vanlig yougert eller andre surmelksprodukter.

Drikk mye vann- særlig om du spiser mye fiber. :)

Nåja - er det noe som virkelig gir meg luft i magen så er det biola...

Nåja - er det noe som virkelig gir meg luft i magen så er det biola...

Så er det kanskje litt individuelt?

På meg virker biola meget beroligende på magen. Hadde matforgiftning- og deretter mye styr med magen. Men begynte med biola/yougert- og magen roet seg tvert. Tilsvarende etter ferier med mye dårlig mat.... så får jeg skikk på magen med biola/yougert. 

Annonse

Grove kornprodukter har jeg aldri reagert på.

Rå grønnsaker måtte magen tilvennes. Startet med luft/ubehag- men etterhvert tålte jeg det godt.

Roe ned magen: Unngå vanlig melk! Syrlig melk er stort sett OK: 

I forhold til å roe ned magen, så er det mange som bruker probiotika - som jo biola er eksempel på- med hell. Dette under forutsetning at ikke mageproblemene skyldes at man ikke tåler gluten eller lactose eller liknende da.

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page466.html

http://mat-helse.no/2013/04/probiotika/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...