Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, for ca en uke siden la jeg ut et spørsmål her om matloggen jeg skrev.

Fikk respons om at jeg verken spiste nok eller sunt, så nå har jeg prøvd å forandre litt på mat inntaket mitt.

Ettersom jeg forsatt har 3-4 dager på meg, før jeg gir matloggen til legen, vil jeg se om det er noe jeg kan forsette å forbedre? Her er to av dager fra denne uken: 

ps: er ei 17 år gammel jente, 163 cm og 46 kg. (Og til svar for dem som lurte, nei, jeg er ikke redd for å legge på meg, jeg har bare ikke hatt noe særlig appetit nå for tiden)

(og treningsøktene er ikke veldig harde, lagd av fysioterapauten min.)

post-173018-0-57181600-1417721720_thumb.

post-173018-0-90080600-1417721720_thumb.

Endret av Sara kal.

Fortsetter under...

Hvorfor så mange bananer hver dag? Og rosiner? Jeg ville spist 1 banan om dagen og kuttet ut rosinene. Spiser gjerne mer egg, og mer kjøtt og fisk, du spiser mye suppe - er det særlig med proteiner i den? Såvidt jeg kan se spiser du fremdeles lite proteiner. Og hva er vann med "sukker"??? Jeg ville byttet ut fint flatbrød med grovt knekkebrød, jeg er veldig glad i ryvita selv, Leksands (små trekantede) er også kjempegode.

Hvorfor så mange bananer hver dag? Og rosiner? Jeg ville spist 1 banan om dagen og kuttet ut rosinene. Spiser gjerne mer egg, og mer kjøtt og fisk, du spiser mye suppe - er det særlig med proteiner i den? Såvidt jeg kan se spiser du fremdeles lite proteiner. Og hva er vann med "sukker"??? Jeg ville byttet ut fint flatbrød med grovt knekkebrød, jeg er veldig glad i ryvita selv, Leksands (små trekantede) er også kjempegode.

Bør vel nevne at jeg spiser maks ca 1 håndful mandler og rosiner til sammen de dagene jeg spiser det.. La ikke merke til at jeg spiste 3 bananer på en dag, men itillegg til å like bananer veldig godt, har jeg for lite kalium- noe som bananer inneholder mye av.

Suppen er vel en "side rett" til ris, at man blander suppen opp i risen, vet ikke hvordan jeg skal forklare det, det er ikke norske retter! :)  

Spiser ikke fint brød/knekkebrød veldig ofte, mest grovt. :-) men takk

Det ser mye bedre ut enn din matplan for forrige uke  :) Men du kan fremdeles øke på inntaket  ;)

Tips: Nesten alle råvarer, i praksis så å si alt unntatt reker, inneholder mer kalium enn natrium, så du kan få i deg nok kalium bare ved å spise hjemmelaget mat, ikke ferdigmat, som ofte er neddynget med salt (natriumsalt).

Det ser mye bedre ut enn din matplan for forrige uke  :) Men du kan fremdeles øke på inntaket  ;)

Tips: Nesten alle råvarer, i praksis så å si alt unntatt reker, inneholder mer kalium enn natrium, så du kan få i deg nok kalium bare ved å spise hjemmelaget mat, ikke ferdigmat, som ofte er neddynget med salt (natriumsalt).

Tusen takk, det syntes jeg også! Var hos legen idag, og hun syntes det var veldig bra! 

Føler meg litt dum for å spørre, men hva er egentlig råvarer? Har hørt det ordet mye, men er ikke helt sikker..

Gjest gjesteleser

Råvarer er rett og slett maten i sin originale form før den blir tilberedt. Grønnsaker i grønnsaksdisken, frukt, fisk, egg, melk, kjøtt, bønner, ris er alle råvarer. Det som gjør hjemmelaget mat så bra er jo nettopp det at man bruker bare råvarer og vet hva som er i maten. I en lapskaus er kjøtt, kålrot, gulrot, poteter, sellerirot råvarer mens salt eller buljong er tilsetningsstoffer, i en pølse er kjøtt, fett og løk råvarer mens salt og krydder er tilsetningsstoffer.

Annonse

Råvarer er rett og slett maten i sin originale form før den blir tilberedt. Grønnsaker i grønnsaksdisken, frukt, fisk, egg, melk, kjøtt, bønner, ris er alle råvarer. Det som gjør hjemmelaget mat så bra er jo nettopp det at man bruker bare råvarer og vet hva som er i maten. I en lapskaus er kjøtt, kålrot, gulrot, poteter, sellerirot råvarer mens salt eller buljong er tilsetningsstoffer, i en pølse er kjøtt, fett og løk råvarer mens salt og krydder er tilsetningsstoffer.

Åja da skjønner jeg det! Det er jo trossalt nesten det eneste jeg spiser, kjøper sjeldent ferdiglaget mat! Tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...