Gå til innhold

Ny og overraskende kunnskap

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er givende å lære noe nytt. Mengden av mulige ting man kan lære noe om er enorm, og det er vanskelig å vite hva man skal sjekke ut.

Har du lært noe nytt og spennende i det siste som enten har overrasket eller engasjert? Noen tips til tema man kan starte med dersom man er bortimot altetende?

Anonymous poster hash: 6436d...775
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/402631-ny-og-overraskende-kunnskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det å lære om fugler (ornitologi) er en veldig spennende hobby. Fordelen er at fugler er overalt rundt deg, og småturer rundt i nabolaget eller i skogen blir mye mer spennende når man vet noe om fuglene. Når man først begynner, er det veldig mye innenfor ornitologi som er spennede å lære enda mer om.... I tillegg kan man bli med på turer i regi av Norsk Ornitologisk forening, og du kan være med å telle fugler i "ditt" område.

Anonymous poster hash: e2afa...05d

Jeg syns det å lære om fugler (ornitologi) er en veldig spennende hobby. Fordelen er at fugler er overalt rundt deg, og småturer rundt i nabolaget eller i skogen blir mye mer spennende når man vet noe om fuglene. Når man først begynner, er det veldig mye innenfor ornitologi som er spennede å lære enda mer om.... I tillegg kan man bli med på turer i regi av Norsk Ornitologisk forening, og du kan være med å telle fugler i "ditt" område.

Det høres spennende ut, og det er noe jeg ikke kan noe særlig om fra før. Får se om jeg finner meg en bok om fugler på biblioteket :)

Du kan jo lese om gitterceller eller speilnevroner. Ellers støtter jeg ornitologi.

Om jeg har nok forstand til å klare å tilegne meg kunnskap om dette, vet jeg ikke, men det høres så absolutt spennende ut, så det skader ikke å gjøre et forsøk :)

Annonse

Kan du si litt om hva du er interessert i fra før?

Er ganske altetende, og synes det er veldig interessant å lære noe om nye tema. Det meste er egentlig interessant, så vanskelig å velge meg ut noe, for er så mye å velge mellom. Men avansert matematikk eller informatikk har jeg lite forutsetninger for å klare å sette meg inn i. 

Bruk tiden til å lese og lære noe nyttig, f.eks. vedlikehold på bil (verkstedhåndbok på din biltype får du i forretninger for bilrekvisita) og huset ditt, hvis du har da. (Se heftene de har i byggevareforretninger).

Endret av ecbole

Bruk tiden til å lese og lære noe nyttig, f.eks. vedlikehold på bil (verkstedhåndbok på din biltype får du i forretninger for bilrekvisita) og huset ditt, hvis du har da. (Se heftene de har i byggevareforretninger).

Bil har jeg aldri hatt, og har ingen planer om å få meg med det første, så det er kanskje ikke særlig aktuelt. Mine praktiske ferdigheter i forhold til vedlikehold av hus er dessverre nærmest ikke eksisterende. Jeg er usikker på om teoretisk kunnskap er tilstrekkelig når jeg har vanskeligheter med å sette sammen en ikea-hylle. Men det å lære meg noe nyttig er ikke dumt da ;)

Gjest Gargamel

OK. Disse bøkene gav ny og overraskende kunnskap for meg:

Krigen mot Siouxene. Nøktern og spennende fremstilling av krigen rundt 1870, og spesielt om nordmenn som var involvert. Jeg ble ærlig talt mest overrasket over omfanget av grusomheter mot hvite. Det har nok vært underkommunisert i min levetid i alle fall. De hvite var vel ikke bedre, men det visste vi jo fra før:

http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&ID2=291

Paranormalitet: Morsomme og interessante eksempler forklaringer på hvorfor mennesker har en tendens til å tro på paranormale fenomen. 

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6751060

You're not so smart. Populærvitenskapelig bok om psykologi, og ærlig hvordan alle lurer seg selv på mange måter. Forutsetter at det er ok for deg å lese på engelsk. Lettlest og morsomt. Tror det ligger seriøs viten i bunn, med litt gimmicky at de skal trekke frem "you're not so smart" frasen i slutten av hvert kapittel.

Why You Have Too Many Friends on Facebook, Why Your Memory Is Mostly Fiction, and 46 Other Ways You're Deluding Yourself

http://www.amazon.com/You-Are-Not-So-Smart/dp/1592407366

OK. Disse bøkene gav ny og overraskende kunnskap for meg:

Krigen mot Siouxene. Nøktern og spennende fremstilling av krigen rundt 1870, og spesielt om nordmenn som var involvert. Jeg ble ærlig talt mest overrasket over omfanget av grusomheter mot hvite. Det har nok vært underkommunisert i min levetid i alle fall. De hvite var vel ikke bedre, men det visste vi jo fra før:

http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&ID2=291

Paranormalitet: Morsomme og interessante eksempler forklaringer på hvorfor mennesker har en tendens til å tro på paranormale fenomen. 

You're not so smart. Populærvitenskapelig bok om psykologi, og ærlig hvordan alle lurer seg selv på mange måter. Forutsetter at det er ok for deg å lese på engelsk. Lettlest og morsomt. Tror det ligger seriøs viten i bunn, med litt gimmicky at de skal trekke frem "you're not so smart" frasen i slutten av hvert kapittel.

Why You Have Too Many Friends on Facebook, Why Your Memory Is Mostly Fiction, and 46 Other Ways You're Deluding Yourself

http://www.amazon.com/You-Are-Not-So-Smart/dp/1592407366

Det så absolutt spennende ut. Skal handle meg noen nye bøker til jul, så da har jeg noen alternativer, kjekt å få anbefalinger :) Så får jeg se om jeg blir like overrasket :)

Utgiver: Humanist Forlag, humanetikerne altså. De har jo sine egne beskrivelser på hvorfor de mener noen blir lurt. Uten grunngivning og beviser ser vekk noen forklaringer på hvorfor folk blir lurt. Noen ganger kan de sikkert ha rett, men deres reduksjonistiske verdensbilde blir nok for primitivt å avsløre eller begrunne mulig lureri. Skulle ønske at folk brukte mye mer sin egen sunne skepsis framfor sånt som egentlig er noens godt kamuflerte livssynspropaganda. Man kunne like godt anbefale en bok om illusjonister og tryllekunstnere, hvordan triksene deres egentlig blir gjort!

Anonymous poster hash: 8167a...21d

Gjest Gargamel

Utgiver: Humanist Forlag, humanetikerne altså. De har jo sine egne beskrivelser på hvorfor de mener noen blir lurt. Uten grunngivning og beviser ser vekk noen forklaringer på hvorfor folk blir lurt. Noen ganger kan de sikkert ha rett, men deres reduksjonistiske verdensbilde blir nok for primitivt å avsløre eller begrunne mulig lureri. Skulle ønske at folk brukte mye mer sin egen sunne skepsis framfor sånt som egentlig er noens godt kamuflerte livssynspropaganda. Man kunne like godt anbefale en bok om illusjonister og tryllekunstnere, hvordan triksene deres egentlig blir gjort!

Hvem som gir den ut er egentlig likegyldig for meg. Forfatteren er først og fremst professor i psykologi, og jeg synes ikke han har noen veldig tydelig agenda utover å formidle faget sitt. Og JA, han tar for seg hvordan vi blir lurt av tryllekunstnere. 

Du burde egentlig bare lese boka. Dette ikke livssynspropaganda, og det er ikke en typisk "skeptikerbok" som man skulle tro. Jeg synes den er respektfull.

Selv om du tror på Gud eller engler kan du også tro på det som står i denne boken, mener jeg. Psykologi er en ganske stor ting å ikke tro på, for å si det sånn. Jeg synes nå det var interessant i alle fall.

Annonse

Hvem som gir den ut er egentlig likegyldig for meg. Forfatteren er først og fremst professor i psykologi, og jeg synes ikke han har noen veldig tydelig agenda utover å formidle faget sitt. Og JA, han tar for seg hvordan vi blir lurt av tryllekunstnere. 

Du burde egentlig bare lese boka. Dette ikke livssynspropaganda, og det er ikke en typisk "skeptikerbok" som man skulle tro. Jeg synes den er respektfull.

Selv om du tror på Gud eller engler kan du også tro på det som står i denne boken, mener jeg. Psykologi er en ganske stor ting å ikke tro på, for å si det sånn. Jeg synes nå det var interessant i alle fall.

Ja, du driter vel i hvem som er utgiver, et propagandaorgan for en sutreklubb med religionsfobi. Forfatteren var tidligere kjent for tryllekunst i Covent Garden i London - der kunne sikkert du og jeg truffet på ham for en del år siden. Paranormalitet er nok oftest bare juks. Det har nok forfatteren god trening i. Om han jukser nå også med å bruke psykologiske teorier, aner jeg ikke, men tillitsvekkende synes jeg han ikke er. Juksemakere skal man ikke tro på. Hadde det vært en mer tilllitsvekkende forfatter og utgiver vært et mer seriøst forlag med mange solide vitenskaplige publikasjoner, hadde jeg neppe reagert så sterkt.

Mye av hva vi får servert som vitenskap, er ofte bare såkalte kvalitative undersøkelser eller teorier som ikke kan falsifiseres. Det er heller ikke noe ukjent fenomen i psykologi. Psykologi er ingen eksakt vitenskap. Topp fagfolk er ofte uenige. Man trenger ikke kamuflert  livsynspropaganda for å se tullet med paranormalitet. Det holder med sunn fornuft og skepsis.

Gjest Gargamel

Det så absolutt spennende ut. Skal handle meg noen nye bøker til jul, så da har jeg noen alternativer, kjekt å få anbefalinger :) Så får jeg se om jeg blir like overrasket :)

Anonymous poster hash:

6436d...775

Det var morsomt. Håper du også liker dem.

Gjest Gargamel

Ja, du driter vel i hvem som er utgiver, et propagandaorgan for en sutreklubb med religionsfobi. Forfatteren var tidligere kjent for tryllekunst i Covent Garden i London - der kunne sikkert du og jeg truffet på ham for en del år siden. Paranormalitet er nok oftest bare juks. Det har nok forfatteren god trening i. Om han jukser nå også med å bruke psykologiske teorier, aner jeg ikke, men tillitsvekkende synes jeg han ikke er. Juksemakere skal man ikke tro på. Hadde det vært en mer tilllitsvekkende forfatter og utgiver vært et mer seriøst forlag med mange solide vitenskaplige publikasjoner, hadde jeg neppe reagert så sterkt.

Mye av hva vi får servert som vitenskap, er ofte bare såkalte kvalitative undersøkelser eller teorier som ikke kan falsifiseres. Det er heller ikke noe ukjent fenomen i psykologi. Psykologi er ingen eksakt vitenskap. Topp fagfolk er ofte uenige. Man trenger ikke kamuflert livsynspropaganda for å se tullet med paranormalitet. Det holder med sunn fornuft og skepsis.

Skjønner ikke hvorfor du har så sterke meninger om en bok du ikke har lest, men........ whatever.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...