Gå til innhold

Tidligere NAV-ansatt mener NAV gjør brukerne sykere

Anbefalte innlegg

Den ansatte som skriver under pseudonymet David Friman slipper i dag boka « NAV fra innsiden». I den kommer han med kraftig kritikk mot NAV, som han mener har har gått i fei retning i lang tid.

«Nav-ansatte tør ikke kritisere sine ledere», «Nav gjør mange brukere sykere», «saksbehandlere bør gjøres ansvarlige for sine saksbehandlingsfeil» og «Nav skylder på brukerne, men har ofte mye av skylden selv», er noen av påstandene i boka.

– Nav gjør brukerne sykere ved å ofte behandle dem dårlig og ved å utsette dem for et ganske sterkt press.

Han mener NAV ønsker å være mindre regelstyrt, men at de har blitt mer regelstyrt siden alt blir mer standardisert og NAV ansetter regelstyrte saksbehandlere.

– Ofte følger disse reglene til punkt og prikke og fokuserer veldig på målbare resultater, men ofte ikke kvaliteten.

http://m.nettavisen.no/nyheter/--blir-sykere-av-nav/8517443.html

Hva er dine erfaringer med NAV? Er det så ille som det blir fremstilt i media?

Fortsetter under...

Jeg tror denne forfatteren har rett. Har AAP og har hatt den ordningen veldig lenge. Har vært veldig heldig med saksbehanslere i de fleste tilfellene unntatt med den nest siste og den før det.

En av disse to gjorde alt hun kunne for sabotere min uføresøknad. Hun sa at hvis jeg klaget på avslaget på uføre, så ville jeg miste retten til arbeidsavklaringspenger i den perioden en eventuell klagesak var til behandling! Det vil si ingen reell rett til å klage, et maktmisbruk. Siden klagebehadlingstiden var ekstra lang og jeg ikke kunne ta sjangsen på at hun hadde rett eller ville misbruke makt, unnlot jeg å klage.

Min sykdom er gradvis blitt verre med årene, nokså typisk for den diagnosen. Stress i arbeidsmarkedstiltak gjør alt bare vondere. Hadde jeg fått ufør, kunne jeg leve mer normalt. Tror det er mange som meg. Så det er hold i påstanden om at NAV gjør mange sykere.

I den artikkelen du linker til, vegrer toppsjefen seg for å kommentere. Han henger seg opp i at boken er skrevet anonymt. Dermed får han ikke hevnet seg på varsleren. Han har ingen gode argumenter å vise til.

Undersøkelsen han refererer til i papirutgaven av Dagbladet som han hevder støtter hans synspunkter, er ikke mye verdt. Jeg har deltatt i sånne spørreundersøkelser i den bedriften jeg jobbet i før jeg ble syk. De er ikke komplett anonyme i alle tilfeller. En kollega våget ikke å svare fordi han var redd for at hans negative kommentarer kone spores tilbake og dermed gjøre jobben hans vanskelig. De som våger å svare er helst de som mangler kritiske kommentarer til arbeidssituasjonen. Dermed få ledelsen tilsynelatene ryggdekning for den personalpolitikkene og driftsmåten de har for organisasjonen. Det er nok tilfelle hos NAV også.

Anonymous poster hash: 4ef34...d01

Jeg tror denne forfatteren har rett. Har AAP og har hatt den ordningen veldig lenge.

Saksbehandlerne til NAV har fått instruks fra høyeste hold om at klientene skal gå på AAP så lenge det er mulig etter reglene, selv om det er uhensiktsmessig. Slik hodes uføre-statitikken nede lengst mulig. Skyld på politikerne og byråkratene. Om folk blir så syke i mellomtiden at de vil belaste helesystemet mer enn det som hadde vært nødvendig på lang sikt bryr man seg ikke om.

Anonymous poster hash: 98dc2...30e

Hvor kunne ikke NAV hjulpet folk til å få utdannelse og så hjelpe dem i jobb etterpå?  Isteden tar de AAP fra folk som studerer, det er ikke lov å studere når man mottar uføretrygd og hjelp til jobb får man ikke, men å sette folk til å jobbe gratis er greit.  Jeg tror jeg har misforstått noe her jeg.

Hvor kunne ikke NAV hjulpet folk til å få utdannelse og så hjelpe dem i jobb etterpå?  Isteden tar de AAP fra folk som studerer, det er ikke lov å studere når man mottar uføretrygd

Det er vel fordi det er urettferdig mot de "friske" som må ta opp studielån for å studere.

Det er vel fordi det er urettferdig mot de "friske" som må ta opp studielån for å studere. Anonymous poster hash: 98dc2...30e

Men "friske" kan jo jobbe ved siden av, det er jo ingen som klarer seg med studielånet. Jeg har prøvd meg tre ganger, men utgiftene har vært høyere enn inntektene og dermed har jeg måttet slutte.

Annonse

Men "friske" kan jo jobbe ved siden av, det er jo ingen som klarer seg med studielånet. Jeg har prøvd meg tre ganger, men utgiftene har vært høyere enn inntektene og dermed har jeg måttet slutte.

Nei, jeg vet ikke. Hele systemet er pill råttent. Folk skal tydeligvis brytes ned og enhver livsgnist skal kveles. Hva "systemet" tror de oppnår med dette aner jeg ikke.

slabbedask, on 11 Dec 2014 - 22:00, said:

http://m.nettavisen.no/nyheter/--blir-sykere-av-nav/8517443.html

Hva er dine erfaringer med NAV? Er det så ille som det blir fremstilt i media?

Jeg har vært for det meste heldig med saksbehandlerne, men opplevde ofte at systemet jobbet mot meg. Når jeg hadde et opplegg på to år og fikk vite at jeg ikke fikk ferie gikk jeg på et ny smell. Satt med kollega i pausen der jeg hadde praksis og de snakket om ferier de hadde vært på og skulle på. Jeg jobbet like mye som dem og følte for ferie med mann og barn, men vi som var syke trengte visst ikke ferie. Skulle være i aktivitet/praksis/utdanning 37,5 timer * 52 uker i året. Mens de friske er pliktet til å ta en måneds ferie. Det var mange ting der systemet jobbet imot, men denne var den tøffeste for meg. Jeg har lest i ettertid at de mener at fornuftige saksbehandlere prøver å legge det til rette, men skal en være avhengig av hvilken saksbehandler en får for å få seg en ferie i løpet av året. Anonymous poster hash: f41e8...ca2

Skulle være i aktivitet/praksis/utdanning 37,5 timer * 52 uker i året. Mens de friske er pliktet til å ta en måneds ferie. Det var mange ting der systemet jobbet imot, men denne var den tøffeste for meg. 

Nettopp. Systemet er råttent. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...